Vraag: Penlite Opladen in zender

Ik wil mijn Penlite's totaal 8 stuks gaan opladen in mijn zender.
Heb een Robbe lader met verschillende uitgangen, maar waar kan ik het best de Zender op aansluiten en hoelang moet ik ze dan opladen...?

Penlite's zijn van: eneloop AA HR6 1,2V 2000mAH min. 1900mAH.
Hieronder mijn Robbe Lader:
dmbt4p.jpg

Of is het beter om ze in een houder op te laden, heb een gemaakt voor alle 8
wmjtk5.jpg

En heb een accupack met 5 x Penlite AA HR6 1,2V
14ccrqc.jpg

Welke uitgang kan ik gebruiken en hoelang moet ik die opladen...?

Alvast Bedankt !

Die lader is een langzaamlader. Je kunt daar die eneloopjes prima mee opladen. De stelregel wat betreft tijd is vaak deze; 14 uur maal 0,1 C dus zou zijn 200 milliampere. Die uitgang zit er niet op dus theoretisch zou je op de 100 milliampere uitgang 28 uur moeten laden. Overladen gaat niet zo snel op dit soort laders omdat je langzaam laad. Dat wat geprobeerd teveel te laden wordt omgezet in warmte en hier kunnen deze cellen tegen niet tot het oneindige maar een aantal uren te lang kan geen kwaad. Bij snelladers wel, die laden met een veel hoger amparage en dan zou de chemische massa aan de kook kunnen raken en boem zeggen.

Let wel even op dat 5 cellen pakket, niet elke servo kan daar tegen. Van de lader af is het voltage een tijdje 7,5 volt en veel servo's kunnen niet veel meer aan dan 6.0 volt. Verder kunnen servo's zich ook zenuwachtig gaan gedragen bij dit soort voltages, en kwa snelheid/kracht maakt het ook niet veel uit.

Laatst bewerkt:
@.Roelof: Bedankt, en ja ik had even iets beter moeten kijken.

@.blaauwen: Sorry, maar van dit begrijp ik helemaal niets :nooo:

De stelregel wat betreft tijd is vaak deze; 14 maal 0,1C dus zou zijn 200 milliampere.
Die uitgang zit er niet op dus theoretisch zou je op de milliampere uitgang 28 uur moeten laden.

Welke uitgang bedoelt u hiermee dan precies, waar ik 28uur op kan laden. Is dat dan die 100mA ?

Ook wel een oude lader eigenlijk, heb ik denk al wel 15jaar. Moet ik dan toch een andere lader hebben. Of is dat niet nodig.

Ik moet mij hier toch eens meer mee bezig houden zie ik wel. :oops:

Hallo Ron,

Dat is mij al wel eens eerder verteld, dat dit mogelijk was. Maar heb dit zelf
nog nooit geprobeerd. Ik zal straks even op zolder kijken voor
de beschrijving van de lader, zal er dan zeker in moeten staan. Toch..?

En ja dat zag ik toevallig bij mn andere Zender dat er in plaats van Penlite's
ook een accupack in kan. Dat kan als je de batterijhouder er dan uit haald.

Ik heb het gewijzigd er had inderdaad 100 (al had je dit zelf ook kunnen raden) moeten staan. En wat betreft die lader, gebruiken tot die kapot gaat dit soort laders werken prettig en dat langzaamladen voor NIMH het is zo gek nog niet.

... De stelregel wat betreft tijd is vaak deze; 14 maal 0,1C dus zou zijn 200 milliampere. ...
Laden met 0,1C, in jouw geval 200mA, gedurende 14uur om lege NiMH accu weer vol te krijgen. 0,2 × 14hour = 2,8Ah in de accu gestopt. Laadrendement is 70% dus je moet er altijd meer in stoppen dan je eruit haalt. Vandaar het plasje (wolkje?) elektronen onder (rond?) je lader en accu. Bedenk ook dat accu na dag varen zeker niet leeg zal zijn. Halfvol nog?

Die uitgang zit er niet op dus theoretisch zou je op de milliampere uitgang 28 uur moeten laden. Welke uitgang bedoelt u hiermee dan precies, waar ik 28uur op kan laden. Is dat dan die 100mA ? ...
Correct, 100ma gedurende 28uur om een lege NiMH accu weer helemaal vol te krijgen. 100mA × 28hour = 2,8Ah, alweer :smile:

... Ook wel een oude lader eigenlijk, heb ik denk al wel 15jaar. Moet ik dan toch een andere lader hebben. Of is dat niet nodig. ...
Niet nodig, werkt perfect. Je kunt uitgangen parallel zetten, daarbij tellen de stromen op, bijvoorbeeld beide 50mA uitgangen samen met de 100mA uitgang: 200mA :smile: Ik weet alleen niet of je plussen of de minnen van de uitgangen met elkaar moet verbinden. Handleiding? Jan/Corrien?

... Ik moet mij hier toch eens meer mee bezig houden zie ik wel. :oops:
'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid:

... Of is het beter om ze in een houder op te laden, heb een gemaakt voor alle 8 ...
Beter om zender-accu net als ontvanger-accu ook te solderen, geen kans op storing door corrosie van contacten of door slechte veren. Zeker niet met een kanon als jouw Biezel's PowerBoat 26cc. Linkje met tips voor solderen accu's in eerste bericht:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Forumtipjes Dennis:

• Het kan handig zijn om behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Ik heb het gewijzigd er had inderdaad 100 (al had je dit zelf ook kunnen raden) moeten staan. En wat betreft die lader, gebruiken tot die kapot gaat dit soort laders werken prettig en dat langzaamladen voor NIMH het is zo gek nog niet.

Had wel aan die 100 gedacht omdat die dan het meest in de buurt kwam.
Ja heb de lader al zo lang, en doet verder nog perfect.
En had al eerder gehoord, dat normaal laden de accu langer meegaat.

Bedankt!

Eneloops kunnen niet zo zwaar belast worden als standaard NiMH cellen, maar hebben wel minder zelfontlading. Niet/minder geschikt voor aandrijving, zeer geschikt voor zender- en ontvanger-accu:
en.wikipedia.org/wiki/Eneloop

Naar alle Info die ik hier heb gekregen, heb ik wel wat te doen.:)
Ik ga dit alles rustig doorlezen en dan gaat dit zeker goed komen.

Vriendelijk Bedankt voor alle hulp en info. Hier kan ik zeker wat mee.

Groet, Dennis :thumbsup:

Zender aangesloten en Lader doet niets?

Hallo,

Kan het zijn dat ik iets fout heb gedaan..?
Ik heb de Zender met oplaadbare Penlite's aangesloten op mijn Lader,
maar de Lader gaat niet aan. Doet helemaal niets, ook niet als ik ze in een andere Zender plaats en aansluit. Gebruik wel de juiste kabel hier voor, dus ik
weet echt niet hoe dit nu kan:confused:
Dit is de Robbe Lader die ik gebruik:
dmbt4p.jpg

Dit is mijn Futaba zender:
2lwrmtl.jpg

En ik gebruik deze Penlite's:
15z1u1i.jpg

Misschien is de Lader nu opeens wel stuk dat nu na 15 jaar.

Iemand misschien een idee?
Groet, Dennis

polariteit goed ?

dus de plus en min laadkabeltje hetzelfde als in de zender?
makkelijk controle :

zender aansluiten op de lader , dan de plus en min met de banaan stekkers omdraaien op de voeding , plus wordt dan min, min wordt dan plus

suc6

... zender aansluiten op de lader , dan de plus en min met de banaan stekkers omdraaien op de voeding , plus wordt dan min, min wordt dan plus ...
Daar zou ik mee oppassen, bij een van de twee situaties bestaat de kans, afhankelijk van beveiligingen en uitvoering van de zender, dat elektronica van zender omgepoolt wordt. Exit zendere :)
Beter om met meter de plussen en minnen te checken.
Branden de LEDjes wel als de plus en min van de laadkabels direct verbonden worden? (Geen kans op kortsluiting want NiCd/NiMH laders zijn constante stroom laders)

Daar zou ik mee oppassen, bij een van de twee situaties bestaat de kans, afhankelijk van beveiligingen en uitvoering van de zender, dat elektronica van zender omgepoolt wordt. Exit zendere :)

die kans is al aanwezig omdat men al heeft getracht de penlights in de zender op te laden , als toen al de polariteit niet goed was , is het al "poef" :-|
meer idee van laden en niet eerst ff checken :shock:

Nou ik ga er eigenlijk van uit, dat als je alles doet zoals beschreven of gebruikt zoals het hoort, het toch goed mag gaan.

Toen ik mijn Zender (nu jaar oud) nieuw had gekocht kreeg ik gratis
een laadkabeltje erbij van Graupner. Zo kon ik de Penlite's in de Zender
laten zitten met opladen. Gisteren pas voor de eerste x gebruikt, en dus ook pas uit de verpakking gehaald.
Nu viel mij wel direct op dat de stekkertjes verguld waren. De laadkabel die ik nog had liggen, heeft dat niet.
Dus kabels eens om gewisseld en daar blijkt toch verschil in te zijn :confused:
De bovenste is die van Graupner met vergulde stekkertjes:
1zdouid.jpg

De onderste kabel had ik nog liggen:
2wee04o.jpg

Blijkbaar werkt het niet met vergulde stekkertjes, want
die andere kabel werkt wel perfect. :o wel vreemd toch?

Dus denk dat het is opgelost, en de zender werkt ook beter dan die ander.
:celebrate:Op naar het volgende probleem.. :lol: :mrgreen:

Misschien niet zo gek,
Deze kabel bestaat in 2 polariteiten.
Graupner is anders dan futaba.
Zijn de kabels identiek op de goud coating na, dan heb je misschien een kabel breuk.
Meten is weten.
Mvg

Het zal de polariteit zijn. Zo'n beetje alleen Graupner en Spektrum zijn anders dan de rest.

Volgens mij zijn ze verder hetzelfde, alleen die van Graupner daar zijn de bananestekkers anders van. Ze gaan een beetje moeilijk in de lader

Het verschil tussen een Graupner- en andere laadkabel zit aan de andere zijde, dus bij de stekker die in je zender gaat.
Bij de ene is de buitenkant de plus en de binnenzijde min, bij de andere net omgekeerd. Dat kun je aan de stekker niet zien.

33.jpg

Bij Futaba is de buitenkant de massa......

AC_adaptor_polarity.png

Back