Vraag; Stuart Steam Engine ; parts

Ruim 20 jaar geleden ben ik gestopt met de bouw van een stoomsleper waarvan ik tekeningen had opgevraagd en klaar was met de romp in eiken lattenbouw en klaar was met de aandrijving
Een forse as met een verstelbare vierbladschroef en een Stuart 2 cilinder


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

In die tijd was er een winkel in Muiden waar op het gebied van stoom en aandrijving alles voorhanden was

Mijn vraag ; ik wil dit [forse 125 cm ] schip afbouwen maar heb geen idee wat momenteel een webshop is wat Stuart Engines en accessoires op dit gebied ondersteunt

Vraag twee ; is er in Apeldoorn leven betr. rc modelboten en ook rc zeilen ?

Groet Kasper
 
Laatst bewerkt:
Hoi we hebben hopelijk weer een leuke bouwer op het stoomforum er bij
He Baggeraar !!!!!!!!!!!!!!!!
hoop als dat hij ook met leuk nieuws en vooral FOTO.s komt
Jongen welkom hier hoor :-D
mvg
Frederik:D :D
 
Laatst bewerkt:
stuart

Mijn eerste vraag is.
Draaid deze Machine niet achteruit dan :confused: :confused:
Zit er dus geen omkeerbeweging op die dat bewerktstellig
Kan door middel van een servo dus.
Om dat er een verstelbare schroef aan hangt
mvg
Frederik:D
 
Laatst bewerkt:
@ Kasper, welkom; gelukkig weer een stoomman erbij.

@ Frederik, die machine is volgens mij een Dubbel 10 en die heeft geen omkeer.

Voor mij helaas wel jammer, want ook Jan Walpot's "triple" is een 3 cilinder volle druk.
Ik had eigenlijk wel iemand willen treffen die de oplossing heeft voor het dode punt. Uit de praktijk ken ik de "beerkraan" maar hoe moet dat in model en werkt dat dan ook?

Ik heb in iedergeval weer een abo erbij.

groet Harm.
 
He Baggeraar ik heb eens even naar die d10 gekeken.
En zie als dat de exentrieke aan beide zijde aan de buitenkant zitten :confused:
Dan is het helemaal niet moeilijk
Om daar een schaar op te maken
dacht ik zo
En zodoende de machine wel omkeerbaar te maken
Jij bezit toch ook een draaibank en de kennis er van
Dus wat let je om dat eens te proberen
mvg
Frederik:D :D
 
Dank voor alle snelle en nuttige info ; machine is de Stuart Double 10


Draairichting wijzigen:
Als je de machine wil omkeren dan verzet/ verdraai je de drijfstangen van de exentriek toch op de krukas ? Dit is met een boutje geborgd en te wijzigen t.o.v. de zuigerkrukken Gr Kasper
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even een foto van de schroef Alle bladen zijn kogelgelagerd Op de dikke as naar binnen zit een in het schip een potje waarmee je vet in de holle ruimte kan persen De as zelf kan dus met een servo heen en weer voor alle snelheden in beide richtingen Hierdoor is een machine die dezelfde snelheid houdt erg fraai


Uploaded with ImageShack.us

Gr Kasper
 
Je begrijp het geloof ik niet helemaal
Het gaat erom om de machine tijdens het bedrijf te kunnen omkeren
Dus voor een boot voor en achteruit dus
mvg
Frederik:D
 
Zoals ik het lees heeft hij verstelbare schroeven, waarom zou de dan draairichting van de motor moeten omkeren? Of kunnen de schroefbladen niet dusdanig ver verdraaien dat je op die manier een "achteruit" creeert?
 
Zoals ik het lees heeft hij verstelbare schroeven, waarom zou de dan draairichting van de motor moeten omkeren? Of kunnen de schroefbladen niet dusdanig ver verdraaien dat je op die manier een "achteruit" creeert?

We hebben het ook niet specifiek over deze boot hoor
Het gaat om de d10 die dus niet achteruit kan
En ik vind als dat je dat ook wel kunt maken als je over een draaibank beschikt
mvg
Frederik:D
 
Ok, dus zo krom was mijn gedachtengang dus ook weer niet? :)
Maar ik had inderdaad even niet helemaal door dat het niet specifiek over deze motor ging, foutje mijnerzijds....
 
Inderdaad Frederik ; natuurlijk kan je de draairichting niet omkeren tijdens bedrijf In dit geval met de volledig verstelbare schroef hoeft dit ook niet Ik kan slechts door verstelling met de exentrieken op de krukas bepalen welke kant de motor draait Gr Kasper
 
Inderdaad een fraaie schroef maar die heb ik niet zelf gemaakt Ook ooit in zo'n speciaalzaak gekocht Hij werd geleverd met drie verschillende maten bladen en je kon dus kiezen welke je in de as monteerde
Ben nu bezig met de startmotor die met een ronsel de machine bij opstarten door de eerste wentelingen heen trekt als door condenseren van stoom in de koude machine hij zowat in het water stikt Ook is dit handig als je in een vijver vastloopt op een waterlelie of zo iets

Ik heb de draad met dit schip dus weer opgepakt maar dat gaat nog wat worden ; het ding is niet te tillen zowat ; of ik ben ouder geworden
Weet nog dat ik 20 jaar geleden toen het casco klaar was hem op mijn vijveertje plaatste om te weten hoeveel gewicht het moest worden om het op de waterlijn te krijgen ; stoeptegels er op en dacht dat het ruim boven de 30 kilo zat

Groet Kasper
 
Ik heb dus de volharding gehad en die woog 45 Kilo
vaarklaar dus ook met een stoommachine er in en cloon van Cheddar dus
De boot was is 1.60 Mtr lan g en 0/38 Mtr breed
mvg
Frederik:D
 
Frederik ; ik denk ook dat het richting 40 kilo gaat Dan is het dus eigenlijk nodig als je er mee wilt varen dat je met zijn tweeen bent om het schip vanuit een auto netjes in het water te krijgen
Het schip wat jij beschrijft pak je toch ook niet alleen uit een auto ?
Groet Kasper
 
Back
Top