Vraag; Stuart Steam Engine ; parts

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door K.Karssen, 13 mei 2010.

  1. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Ruim 20 jaar geleden ben ik gestopt met de bouw van een stoomsleper waarvan ik tekeningen had opgevraagd en klaar was met de romp in eiken lattenbouw en klaar was met de aandrijving
    Een forse as met een verstelbare vierbladschroef en een Stuart 2 cilinder

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    In die tijd was er een winkel in Muiden waar op het gebied van stoom en aandrijving alles voorhanden was

    Mijn vraag ; ik wil dit [forse 125 cm ] schip afbouwen maar heb geen idee wat momenteel een webshop is wat Stuart Engines en accessoires op dit gebied ondersteunt

    Vraag twee ; is er in Apeldoorn leven betr. rc modelboten en ook rc zeilen ?

    Groet Kasper
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2010
  2. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
  3. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Hoi Kasper,

    In Zierikzee zetelt Rob Sauerbier, een stoomman pur sang. Heeft veel kennis van zaken en spullen die elke modellbouwer interesseren.
    Neem eens een kijkje op zijn site: Sauerbier Modelbouw

    mvg,

    Paul
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    In Apeldoorn zit enen Modelbouwatelier
    Die heb alles op stoomgebied
    Het is dhr Bunte
    mvg
    Frederik

    Hierbij zijn emailadres Henk Bunte
    E-mailadres(sen):
    info@modelbouwatelier.nl
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoi we hebben hopelijk weer een leuke bouwer op het stoomforum er bij
    He Baggeraar !!!!!!!!!!!!!!!!
    hoop als dat hij ook met leuk nieuws en vooral FOTO.s komt
    Jongen welkom hier hoor :-D
    mvg
    Frederik:D :D
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2010
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    stuart

    Mijn eerste vraag is.
    Draaid deze Machine niet achteruit dan :confused: :confused:
    Zit er dus geen omkeerbeweging op die dat bewerktstellig
    Kan door middel van een servo dus.
    Om dat er een verstelbare schroef aan hangt
    mvg
    Frederik:D
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2010
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @ Kasper, welkom; gelukkig weer een stoomman erbij.

    @ Frederik, die machine is volgens mij een Dubbel 10 en die heeft geen omkeer.

    Voor mij helaas wel jammer, want ook Jan Walpot's "triple" is een 3 cilinder volle druk.
    Ik had eigenlijk wel iemand willen treffen die de oplossing heeft voor het dode punt. Uit de praktijk ken ik de "beerkraan" maar hoe moet dat in model en werkt dat dan ook?

    Ik heb in iedergeval weer een abo erbij.

    groet Harm.
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    He Baggeraar ik heb eens even naar die d10 gekeken.
    En zie als dat de exentrieke aan beide zijde aan de buitenkant zitten :confused:
    Dan is het helemaal niet moeilijk
    Om daar een schaar op te maken
    dacht ik zo
    En zodoende de machine wel omkeerbaar te maken
    Jij bezit toch ook een draaibank en de kennis er van
    Dus wat let je om dat eens te proberen
    mvg
    Frederik:D :D
     
  9. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Dank voor alle snelle en nuttige info ; machine is de Stuart Double 10


    Draairichting wijzigen:
    Als je de machine wil omkeren dan verzet/ verdraai je de drijfstangen van de exentriek toch op de krukas ? Dit is met een boutje geborgd en te wijzigen t.o.v. de zuigerkrukken Gr Kasper
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2010
  10. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Hier nog even een foto van de schroef Alle bladen zijn kogelgelagerd Op de dikke as naar binnen zit een in het schip een potje waarmee je vet in de holle ruimte kan persen De as zelf kan dus met een servo heen en weer voor alle snelheden in beide richtingen Hierdoor is een machine die dezelfde snelheid houdt erg fraai

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Gr Kasper
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Je begrijp het geloof ik niet helemaal
    Het gaat erom om de machine tijdens het bedrijf te kunnen omkeren
    Dus voor een boot voor en achteruit dus
    mvg
    Frederik:D
     
  12. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Zoals ik het lees heeft hij verstelbare schroeven, waarom zou de dan draairichting van de motor moeten omkeren? Of kunnen de schroefbladen niet dusdanig ver verdraaien dat je op die manier een "achteruit" creeert?
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    We hebben het ook niet specifiek over deze boot hoor
    Het gaat om de d10 die dus niet achteruit kan
    En ik vind als dat je dat ook wel kunt maken als je over een draaibank beschikt
    mvg
    Frederik:D
     
  14. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Ok, dus zo krom was mijn gedachtengang dus ook weer niet? :)
    Maar ik had inderdaad even niet helemaal door dat het niet specifiek over deze motor ging, foutje mijnerzijds....
     
  15. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Inderdaad Frederik ; natuurlijk kan je de draairichting niet omkeren tijdens bedrijf In dit geval met de volledig verstelbare schroef hoeft dit ook niet Ik kan slechts door verstelling met de exentrieken op de krukas bepalen welke kant de motor draait Gr Kasper
     
  16. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Goh, ben ik weer blij dat ik het toch goed begrepen heb...
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi werk Kasper, die verstelbare schroef.
     
  18. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Inderdaad een fraaie schroef maar die heb ik niet zelf gemaakt Ook ooit in zo'n speciaalzaak gekocht Hij werd geleverd met drie verschillende maten bladen en je kon dus kiezen welke je in de as monteerde
    Ben nu bezig met de startmotor die met een ronsel de machine bij opstarten door de eerste wentelingen heen trekt als door condenseren van stoom in de koude machine hij zowat in het water stikt Ook is dit handig als je in een vijver vastloopt op een waterlelie of zo iets

    Ik heb de draad met dit schip dus weer opgepakt maar dat gaat nog wat worden ; het ding is niet te tillen zowat ; of ik ben ouder geworden
    Weet nog dat ik 20 jaar geleden toen het casco klaar was hem op mijn vijveertje plaatste om te weten hoeveel gewicht het moest worden om het op de waterlijn te krijgen ; stoeptegels er op en dacht dat het ruim boven de 30 kilo zat

    Groet Kasper
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik heb dus de volharding gehad en die woog 45 Kilo
    vaarklaar dus ook met een stoommachine er in en cloon van Cheddar dus
    De boot was is 1.60 Mtr lan g en 0/38 Mtr breed
    mvg
    Frederik:D
     
  20. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Frederik ; ik denk ook dat het richting 40 kilo gaat Dan is het dus eigenlijk nodig als je er mee wilt varen dat je met zijn tweeen bent om het schip vanuit een auto netjes in het water te krijgen
    Het schip wat jij beschrijft pak je toch ook niet alleen uit een auto ?
    Groet Kasper
     

Deel Deze Pagina