vraag veertje in front diff rs4 3 ss

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
volgens de handleiding moet er een veertje tussen de 2 tandwielen zoals in onderstaand plaatje:
441-12.jpg

Naar mijn mening verzwaard dit de aandrijving en ik zie dan ook het nut hiervan niet in. kan ik dit veertje ook gewoon weglaten of heeft dit nog verdere negatieve gevolgen?

bij voorbaat dank,
M.Scheffer

Het veertje zorgt er gewoon voor dat de tandwielen niet gaan klapperen maar op hun plek blijven zitten. Bij de Micro RS4 zit dit ook en ik was daar niet tevreden over vanwege dat de draaduiteinde van de veer in 1 richting op het tandwiel schuurde/hapte en in de andere richtin wel netjes gleed.

Ik heb er toen een afstandsbusje voor gemaakt en dat was een hele verbetering !

als het ervoor zorgt dat ze blijven zitten waarom zit dit dan alleen voor en niet achter?

en met een afstandsbusje bedoel je gewoon een buisje wat precies tussen de 2 tandwielen past en dus ook geen druk uitoefend op de tandwielen?(iets wat het veertje dus wel doet).

wat voor verschil geeft dit aan de wegligging van de auto?.

Ik heb namelijk ook het gevoel dat het veertje de tandwielen naar buiten drukt tegen de behuizing aan en dit zal toch uiteindelijk ook slijten?

Zal em vandaag maar eens loshalen om te kijken hoe et er nu uitziet.

Roelof zei:
Het veertje zorgt er gewoon voor dat de tandwielen niet gaan klapperen maar op hun plek blijven zitten. Bij de Micro RS4 zit dit ook en ik was daar niet tevreden over vanwege dat de draaduiteinde van de veer in 1 richting op het tandwiel schuurde/hapte en in de andere richtin wel netjes gleed.

dat is dus bij die hpi rs4 rtr3 dus niet het geval. :(
heb je het topic wel doorgelezen waar ik een link van gepost heb?? :?

ik heb het zelf gestest.
En zonder het veerte is de achterwiel aandrijving veel sterker tegen over de voor wielen en slip je telkens rondjes de bochten uit. door het veertje krijgen de voor wielen meer druk dan de achter wielen en heb je een veel stabielere weg ligging dit is mijn mening.

hilbren zei:
Roelof zei:

dat is dus bij die hpi rs4 rtr3 dus niet het geval. :(
heb je het topic wel doorgelezen waar ik een link van gepost heb?? :?

Mja... bij de Micro RS4 zeggen ze ook dat je dat veertje moet oprekken voor een strakkere diff. Als je dat topic ook zelf goed hebt gelezen bepaalt ook het soort vet de strakheid van je diff. en dus het veertje overbodig maakt als je van een dikke vet uit gaat.
Ik persoonlijk vind het veertje een slechte oplossing omdat het diff in 1 richting soepeler draait dan de andere richting, leg er dan minimaal nog een ringetje tussen.....

een dik soort vet is idd een mooiere oplossing.
ik vraag me alleen af of het diff van zo'n hpi wel vetdicht is, als je 70/80km/h rijdt dan kan ik me voorstellen dat er een behoorlijke druk ontwikkeld in het diff. (Centripetale krachten ed.)

hilbren zei:
...(Centripetale krachten ed.)

wow, die ken ik niet, ik ken centrifulale krachten wel, maar wat houdt dit dan precies in?

:offtopic:
roelof, wat het je allemaal gedaan aan die micro dat ie zo snel loopt? (zit zelf ook naar een 1:18 te kijken)

uhm.. is het niet centrifugale krachten? kan het ook mis hebben, ben niet zo'n prof in natuurkunde... maar als het is wat ik denk dan is het gewoon door de hoge snelheid van de tandwielen dat het vet naar buiten wordt gedrukt. en als dit dus heel hard gaat dan wordt het door elk kiertje heen geperst.

laterss thomas

sorry ik zeg het fout:

Centripetale krachten: zijn midelpunt zoekende krachten
Centrifugale krachten: zijn middelpunt vliegende krachten

en die laaste bedoelde ik eigenlijk, die olie wordt dus uit het diff. geperst

je wielen draaien bij 70 km/h ongeveer 5713rpm* en dat is genoeg om een behoorlijke krachten op die olie te zetten.

*alleen bij 65 mm banden

uhm, @hilbren, ik ben het is ff nagegaan en het is toch echt centrifugale krachten waar jij het over hebt, en dus niet centrifulale... centripetale krachten bestaan wel, maar centrifulale toch echt niet hoor :)

en ik zit in een huis met 1 afgestuderde natuurkundige en een 1e jaars... dus redelijk betrouwbaar...

laterss thomas

sorry tikfout (copy paste van erikderaaf), ik heb het al gewijzigt.

mij as van mn onderste tandwieletje komt denk tegen het veertje aan waardoor hij niet soepel loopt heeft iemand anders dit probleem ook?

wat loopt er dan niet soepel
de voorwielen bij het voor en achteruit rijden?
of de voorwielen ten opzichte van elkaar?

de voorwielen t.o.v elkaar maar hij rijd ook niet echt super breekt uit bij een hoge snelheid heb er nog maar 4 tankjes mee gereden dus ben nog maar net begonnen maar bij PK zeiden ze dat ik het nog maar ff moest proberen en als ik er last van het terug moest komen.

en nog ff een vraag moet er altijd brandstof in je auto blijven zitten of kan je hem ook zonder brandstof wegzetten

en nog ff een vraag (ben net begonnen dus zit vol met vragen :D) als je storing hebt (al 2 keer gebeurt) slaat je stuurservo dan ook uit. bij mij stuurde die opeens naar rechts en stond stil (failsafe pffffff) gelukkig

hoop op antwoord.

PK heeft op de site wat technische tips staan, als je die nu even doorleest dan heb je iig een mooie basis :D

en wat betreft die brandstof, het liefst wegzetten zonder brandstof maar met een paar afterrun druppels erin.

en over het uitbreken, je zou ook eens kunnen kijken naar je banden, als je voor wat hardere banden gebruikt of achter wat zachter dan zal je waarschijnlijk wat minder last hebben van overstuur.

TheFish zei:
en nog ff een vraag moet er altijd brandstof in je auto blijven zitten of kan je hem ook zonder brandstof wegzetten

en nog ff een vraag (ben net begonnen dus zit vol met vragen :D) als je storing hebt (al 2 keer gebeurt) slaat je stuurservo dan ook uit. bij mij stuurde die opeens naar rechts en stond stil (failsafe pffffff) gelukkig

*euhm je doet er best alle nitro uit als je stopt met rijden, gewoon tankje leegrijden

*over een failsafe ken ik niet zo veel, maar ik denk wel dat je hem maar op 1 servo kan programeren

:offtopic: raar dat jullie daar allemaal last van hebben, ik rij al een jaar met een protech en nu 2 maand met de savage en heb nog NOOIT last gehad van storingen

grtz nitro

offtopic.gif
ik loop ook al 4/5 jaar rond met zo'n super goedkope graupner 2 kanaals AM zender en als alles netjes is volgeladen heb ik ook nergens last van.
en m'n onvanger is al meerdere keren samen met m'n boot gezonken :oops: (incl kristal en de rest van de elektronica) en hij doet het nog steeds perfect. (ik heb die onvanger dus nu gewoon in m'n hpi zitten)

Back