Vraagje epoxy....

• Topicstarter Topicstarter Azrael
  • Startdatum Startdatum
A

Azrael

Guest
Ik had een vraagje. Kan je glasmat met epoxy eigenlijk verfen?
(ik repareer mijn skate dus modelbouw is het niet maar ik dacht dat jullie dit vast wel zouden weten)
Ik was van plan een epoxyglasmatje erop te doen , dit vervolgens te verfen en vervolgens nog een matje eroverheen. Op deze manier krijg ik een permanente kleur die er niet afslijt dacht ik zo.
Kan dit? Of andere tips?

B.v.d,

Sander

Wel petje af voor de forum moderator. Het forum is echt flink groot inmiddels en er is een hele hoop veranderd sinds ik hier voor het laatst was. :P

epoxy moet je verven.

je glasvezelmat brengje aan op je vorm, dan maak je je epoxy klaar (wat er juist in moet weet ik niet) indien gewenst kan je er een kleurstof indoen. En dan verf je je glasvezelmat met de epoxy tegen je vorm (mal)

Een paar dagen laten drogen en hopen dat je losmiddel hebt aangebracht (als je glasvezelmat weer moet loskomen) :lol:

http://ingenieur.kahosl.be/elektromechanica/eco/
en doorklikken naar :"De worden van ..."

dat is een soort autotje waar de carosserie (en de mal) in polyester gemaakt zijn.
De werkwijze voor polyester en epoxy is dezelfde alleen het goedje waarmee je verft is anders. (duurder :wink: )

Voor epoxy heb je ook speciale mengkleuren.
Miuchien dat "gewone" mengkleuren van hema of gamma ook werken, maar dat moet je dan eerst even uitproberen. Niet op waterbasis dan.

Heb laatst samen met epoxie ook een mengkleur aangeschaft:

COLOREX
universele mengkleur
mengbaar met iedere verf en lak

Wel werd mij verteld dat je maximaal 2 a 3 procent aan het epoxy-mengsel mag toevoegen.
Ik had zelf de kleur wit, en met max. 2 a 3 procent was het niet dekkend.

gr. Meine

Met je vraag kan ik twee kanten op:

Ofwel je wilt een egale kleur, en deze zo lang mogelijk op je (stijtagegevoelige) skateboard laten zitten.

In dat geval kan je glasweefsel (geen kriskrasmat!) met epoxy gebruiken, en de epoxy inkleuren met een pigment. Dit kan een epoxypigment zijn, of een poederpigment. andere pigmenten zullen waarschijnlijk ook wel werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ofwel je hebt een mooie artwork op je skateboard. (airbrush?) en wil deze beschermen. In dat geval enkele lagen 160 grams weefsel op het artwork aanbrengen met epoxy, en dan natuurlijk geen pigment gebruiken.

Succes!

skiff zei:
Met je vraag kan ik twee kanten op:

Ofwel je wilt een egale kleur, en deze zo lang mogelijk op je (stijtagegevoelige) skateboard laten zitten.

In dat geval kan je glasweefsel (geen kriskrasmat!) met epoxy gebruiken, en de epoxy inkleuren met een pigment. Dit kan een epoxypigment zijn, of een poederpigment. andere pigmenten zullen waarschijnlijk ook wel werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ofwel je hebt een mooie artwork op je skateboard. (airbrush?) en wil deze beschermen. In dat geval enkele lagen 160 grams weefsel op het artwork aanbrengen met epoxy, en dan natuurlijk geen pigment gebruiken.

Succes!

Het zijn skates....geen skateboard.
Ik wil gewoon een egale kleur die tegen een shockje kan. Soms vliegt die schoen nu eenmaal over het asfalt en als ik zo door ga komt er een gat in 8)
Ik heb een heel dun glas matje wat echt ragfijn is. Ik schat dat 2 tot 3 laagjes wel voldoende moeten zijn. Epoxy is vrij hard en schuurt niet zo heel snel zijn mijn ervaringen. Ik zal eens bij een bouwmarkt voor pigment zoeken en hopen dat het werkt.
Thnx anyway!

Back