Vraagje ivm FF9 Super

Heb vandaag mijn zender teruggekregen !

Wat een snelle service zeg, woensdag opgestuurd naar Nederland en vandaag de zender al terug thuis gekregen.

Bleek dat de zender nog onder garantie was, en bij deze is de herstelling dan ook gratis gebeurd.

Dit is echt SUPER-service van Corrien !!!

Grtz,
Dirk

Dat is hartstikke mooi.
Maar waar iedereen natuurlijk nieuwsgierig naar is: wat was het defect?
Eric.

Laatst bewerkt:
Hoi Eric,

Het is niet de module waar het zend kristal in gaat, maar ergens een hoogfrequent module in de zender zelf !

Grtz,
Dirk

Juist Richard,

Ik had al veel gelezen hier op het forum over de prachtige service van Corrien en bij deze kan ik dat dus ook bevestigen !

Grtz,
Dirk

Nou, nou, zoveel veren is ook weer niet nodig. Het is tenslotte ook maar gewoon je werk doen.

Ik zie dit draadje nu pas en wil wel even het hoe-en-wat toelichten:

- in het zendmodule zit een circuitje, dat meet of de vermogenstransistor wel voldoende energie levert. Als dit zo is, wordt het blauwe ledje aangestuurd (bij de gewone FF9 het groene ledje).
- het komt er dus op neer, dat als het ledje niet oplicht er onvoldoende zendvermogen is. Het ledje moet altijd branden, dus zowel met ingeschoven als met uitgeschoven antenne.
- helaas kan men zo'n meetcircuitje niet aan de antenne koppelen, want dan zou je helemaal 100% zeker weten, dat het zendvermogen in orde is. Aan de andere kant is deze manier van meten aardig betrouwbaar, dus vertrouw maar op dat ledje.
- bij zenders, zoals de FC28 en T9Z wordt er geen ledje aangestuurd, maar komt er 'on air' in beeld. Dit levert dus dezelfde indicatie als het ledje van de FF9.

Bij deze zender was er een vreemd mankement, dat alleen voor de reparateur interessant is om eens mee te maken. Het voedingscircuit t.b.v. het zendmodule was 'een beetje' stuk. Zoiets komt praktisch niet voor. Zo'n circuit is heel of stuk, maar nooit er tussenin. Resultaat was, dat er geen 9,6 Volt, maar slechts zo'n 5 Volt beschikbaar was voor het module. Er was dus 'errug' weinig zendvermogen en ook nog eens een frequentie-afwijking.
Trouwens, wel mazzel, dat er hier op dit forum werd geadviseerd om de zender na te laten kijken. Anders had je er misschien mee doorgevlogen en was je op z'n minst één keer nodeloos gecrashed. Ook mazzel, dat het een Robbe-Futaba zender betreft, want dit was anders toch een aardige kostenpost geweest. Niet, dat dit meteen tot een faillisement had geleid, maar voor dat geld kun je toch leuk een keer uit eten gaan.

Back