Vraagje omtrend ff10 zender

Ik ben in het bezit van een futaba ff10 zender ( 2,4 GHZ )
Nu staat er in zijn menu het gas op kanaal 3, maar wil er mijn up/down opzetten. Geen probleem hoor ik jullie nu zeggen, gewoon je up/down servo in kanaal 3 van je ontvanger steken.. Klopt, MAAR als ik dan van kanaal 3 de expo in wil stellen kan dit niet, tenminste niet Up EN down, kan alleen maar 1 expo instellen, want het menu van mijn zender ziet kanaal 3 namelijk als GAS. Is dit te veranderen ??? en welke kanalen moet je mixen als je 2 servo's in je aillerons hebt zitten en ook afzonderlijk wilt toevoegen in je ontvanger ?

Graag jullie reacties.

BVD Joland

wat je wilt met hoog/laag op kanaal 3 kan niet, dit is gas en dat is niet te wijzigen, dan moet je de t12 of 14 hebben..
de servo's voor aileron's kunnen op kanaal 1 en 5 of 1 en 6 of 1 en 7..dit is onder andere afhankelijk van welke ontvanger je gebruikt.

Daar was ik ook al bang voor Jan, en wat betreft de dubbele servo's voor de aillerons, moet ik daarvoor in de zender iets omzetten?? ik kan er eigenlijk weinig over vinden.

Artur :
Nee dat staat al goed, maar wat ik bedoelde was in het menu van de zender blijft gas op kanaal 3 staan zodat ik expo niet uit kan voeren op kanaal 3 , mechaniesch heb ik alles omgezet en ook de servo's in het juiste kanaal geprikt.

Joland

Kanaal 3

Is het standaard kanaal voor Futaba daar kun je niks aan willen dat is en blijft Gas. Kun je ook niet om programmeren duis je zult hier gewoon je gas servo moeten aansluiten anders maak je het jezelf alleen maar moeilijk

Marcel

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet het manuel er bij pakken en doorlesen .

En dan zal je lesen dat dat allemaal te veranderen is via de software .;)

En mechanisch moet je de ratel van gas omzetten naar de andere kant . (Edit:dat was al gebeurt)

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Mijn gas servo aansluiten op kanaal 3 wil zeggen dat mijn gas op de rechter stick zit en dat is wat ik NIET wil,
En Johan, ik spit de manual volledig door, en er staat idd wel het 1 en ander te lezen over twin aillerons, maar echt duidelijk word het me niet...wel begrijp ik dat ik van mijn kanaal 3 ( hoog/laag ) niet het expo kan veranderen. Maar hoe krijg ik mijn twin aillerons ingesteld zonder Y-Kabel, dus beide gescheiden op de ontvanger.

Joland

Maakt niet uit als je naar een andere modus gaat dan blijft het kanaal 3 knuppel links of rechts gas maakt niet uit je zult je zender modus moeten veranderen. En je hebt PM

Marcel

kun je niet gewoon intern hardwarematig de stekkers omwisselen zodat kanaal 3 nog steeds gas is maar op de andere stick staat ? het systeem loopt dan gewoon door alleen moet je zelf even onthouden dat het veranderd is.

groetjes
Paul

kun je niet gewoon intern hardwarematig de stekkers omwisselen zodat kanaal 3 nog steeds gas is maar op de andere stick staat ? het systeem loopt dan gewoon door alleen moet je zelf even onthouden dat het veranderd is.

groetjes
Paul

Jij hebt geen FF10 .
Klare onzin wat je schrijft . :confused:

Mijn gas servo aansluiten op kanaal 3 wil zeggen dat mijn gas op de rechter stick zit en dat is wat ik NIET wil,

Joland

Gas blijft altijd kanaal 3 op je ontvanger bij de FF10

Na de hardware omgezet te hebben moet je ook de mode veranderen .
Je houd de mode en de end taste gedrukt van de FF10 en schakelt hem dan aan.
Nu heb je een menu waar je de mode(1,2,3,4) ,thr-rev(nor) , taal(Nederlands) en de tm10 mode(general) kan veranderen .

Als je dat hebt gaan we naar de aillerons .:mrgreen:

Mvg Johan

Om 2 aparte servo's te gebruiken voor de rolroeren moet je simpelweg de FLAPERON functie aanzetten en de rechterservo's komt dan in kanaal 1 op je ontvanger en de linker op 5 of 6. Het FLAPERON menu vindt je op pagina 1 van het ADVANCE menu. Achter MIX staat standaard INH, verander dat naar ACT (Actief).

Maar waarom wil je eigenlijk je hoog/laag op kanaal 3 van je ontvanger? Dat begrijp ik niet...;)

Mijn gas servo aansluiten op kanaal 3 wil zeggen dat mijn gas op de rechter stick zit en dat is wat ik NIET wil

Joland
Als dat de reden is dan heb jij je zender simpelweg in de verkeerde mode staan. Mode 1 en 3 hebben inderdaad het gas rechts staan.
Dan zit het rateltje ook op de rechterstick?

Je moet mode 2 of 4 hebben en dat kan je zo veranderen:
-Zender staat uit
-druk tegelijkertijd op de 2 linkerknopjes (MODE en END) en houdt ze in
-schakel nu pas je zender in
-in het menutje staat STK-MODE (=stickmode) met een getal .
Welk staat er bij jou? Ik gok 1 of 3? Verander dat naar 2 (gas links, richtingsroer links, rolroeren en hoogteroer rechts) of 4 (gas links, rolroeren links, hoogte en richting rechts).

Als het rateltje op de rechterstick zit dan zul je je zender moeten openmaken om het ding om te zetten naar de linkerstick...

EDIT: Haha Plotterwelt was me voor maar ik was toch nog nipt vóór Jan...

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad precies, zoals Plotterwelt schrijft. Je zult eerst in de zender de gasfunctie aan de goede kant moeten zetten. Dus bij gas links zorg je eerst, dat de gasratel aan de linkerkant komt te zitten. Vervolgens zet je de software in mode 2 of 4(zie posting hierboven hoe je dat doet). In mode 2 zit ook het richtingsroer links, in mode 4 zit aileron links. Pas dan weten zowel de zender als jij, dat de gasfunctie met de linker stick wordt bediend. Als je het op een andere manier gaat doen wordt het een knoeiboel.

Vervolgens sluit je de gasservo aan op kanaal 3 en de hoogteroerservo op kanaal 2 van de ontvanger. Dat was al zo toen de gasfunctie rechts zat en dat blijft zo. Bij Futaba is nu eenmaal op de ontvanger kanaal 3 de gasfunctie.

Hierna kun je van de hoog/laag functie de expo instellen, zoals het in de handleiding is beschreven.

Pas als dat allemaal is uitgevoerd ga je naar de aileronfunctie. Het is dus stap-voor-stap werken en dan op de manier, die de zender voorschrijft. Niet, zoals je het zelf denkt te doen.

[edit]Oeps, inmiddels had Slomo het ook al duidelijk geschreven. Nou ja, drie keer het zelfde verhaal lezen zal ook niet zo erg zijn.[/edit]

Laatst bewerkt:
zoals ik de vraag lees heeft het niets vandoen met de mode maar zou op uitgang nummer 3 van de ontvanger de hoog/laag servo moeten. dan heb je een software/programmeer probleem.

waarom wil je dit eigenlijk? heb je ook nog een ander merk zender of zo?

Het is wel de mode Jan die je moet omzetten .

De mode bepaald waar het gas op de zender zit (kwa software)

Op de ontvanger blijft de kanaal belegging altijd hetzelfde , maakt niks uit welke mode je op de zender hebt .

(ze zouden anders 4 manuels moeten schrijven, voor elke mode 1x):mrgreen:

Mvg Johan

@Johan,

ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar volgens mij wil men alleen weten of de servo voor hoog/laag ook op kanaal 3 van de ontvanger kan en dan is het futaba antwoord volgens mij nee.

btw.motor is gisteren nog verstuurd..

Heren Allemaal bedankt voor de uiters naukeurige uitleg en Marcel bedankt voor de telefonische uitleg, zender stond idd in mode 1 en heb dit omgezet naar mode 4 en voila, kan nu beide aillerons appart aansluiten kanaal 1 en 7, kan dit kloppen ??

Joland

Dit werkt nu fantastisch, maar toch heb ik nog een vraagje. Kun je bij deze zender ook met een schakelaar snel omschakelen naar de mix mode en 3D mode ?? oftewel, ik heb de expo op de aillerons en up/down op 50% staan, want die stonden veel te fel voor mij, maar als je dan TOCH onder het vliegen om wilt schakelen naar full aillerons en full up/down, is het dan mogelijk dat dit met een schakelaar gebeurt of moet je weer eerst terug naar menu en alles weer op 100% zetten ??

Back