Vraagje omtrent Amati Riva

Hey,

Ik ben een Riva aan het bouwen van het merk Amati.
Alles verloopt goed maar nu moet ik mijn motoren kiezen.

Aangezien ik een volkomen leek ben binnen het R/C gebeuren kan ik dus best wat hulp gebruiken.

Je kan van Amati een kant en klare set bestellen maar ik had hier eens ergens gelezen dat dit niet de beste sets zijn en veel te veel geld voor wat het maar is.

1608-02.jpg

Motorisation & Transmission Kit for Riva

Ref: 1608/02
Motorisation & Transmission Kit for Riva Aquarama . Includes motors, speed controller, shafts, props and rudders.

Heeft iemand mij wat tips over welke motors,roeren,aandrijfassen,etc ik allemaal nodig heb?
En waar ik deze kan vinden.

Alvast bedankt,

Greetz Jeux

Hallo Jeux,

Hoe groot en hoe zwaar wordt jouw model?

De motoren op de foto lijken me 600 motoren, die krijgen het behoorlijk voor hun kiezen in een zware romp.
Een paar (watergekoelde) brushless motoren van minimaal 180-200W zijn lichter en hebben meer vermogen dan twee 600 motoren.

Een setje assen van Raboesch is inderdaad beter dan de schroefassen uit het setje.

Wat je inbouwt, hangt ook af van hoe vaak je met de boot wilt gaan varen. de goedkope assen zullen wel werken,maar niet zo lang; een kwaliteits as gaat veel langer mee.

Als je voor brushless gaat, neem dan de auto regelaars van EZrun, die regelen ook langzaam erg mooi; de meeste bootregelaars beginnen pas bij een derde gas (of meer), dus langzaam varen is er niet bij...

Als je googled en/of de zoekfunctie op dit forum gebruikt. vind je veel info over deze boot.

Groeten, Jan.

Hey,

Bedankt voor het snelle antwoord al.

De boot wordt een 83cm groot. Hoe zwaar hij wordt heb ik nog geen idee van.
Ben echt een modelbouw leek, gewoon een grote Riva fan :).

De boot hoeft niet té hard te gaan, beetje realistisch blijven met de schaalsnelheid.

En ook al ga ik er misschien niet al te vaak mee varen wil ik best wel wat kwaliteit.

Alleszins al bedankt voor de tips, ik ga nog wat zoeken en hopelijk kom ik er wel uit.

Als er andere mensen nog tips hebben, altijd welkom!

groeten Jeux

Hallo Jeux,

Dit is een sneu voorbeeld van hoe een te zwaar model door het water ploegt:
U4s2KyRQwsY[/media] - Riva Aquarama RC

Gelukkig kan het ook aanzienlijk beter:
7HKZnyWx5iI[/media] - RC scale boat fast electrics model

"Nadeel" van een schaal model, is dat het water niet op schaal is, voor het mooie vaarbeeld is het vaak noodzakelijk het onderwaterschip iets aan te passen, door bijvoorbeeld sprayrails te plaatsen, waardoor de boeggolf niet meer tot aan de dekrand omhoog kruipt (of erger).

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
enkeletips

ik heb in mijn aquarama de speeds 700 van graupner zitten en twee apparte regelaars. zo kan je de maneuvers doen zoals de echte ik vaar altijd met 2 9,6 v accu's zo vaart ie net als de echte, de v vanachter mooi clear met 2 schuimsporen

amati romp veel te zwaar, binnenkant zoveel mogelijk uitfrezen de houten zijkanten niet doen zoals beschreven ik de kit wat daar lopen de nerven onder een hoek van 45° en ze moeten in de lengete van de romp lopen

veel succes want als het goed lukt heb je een exclusief model

mvg/koen

Koen, kun je wat foto's plaatsen van jouw boot, daar heeft de topicstarter vast wel wat aan, vooral wat betreft het laag houden van het gewicht.

Groeten, Jan.

foto's kan ik wel sturen via mail, weet niet zo goed hoe je ze hier moet uploaden

moet er eerlijkheidszelve wel bij zeggen dat ik een polyester malletje heb getrokken van de amatiromp, is het beste om gewicht te besparen en veel plaats te hebben in de romp

Nogmaals bedankt voor alle tips al.

Koen, je mag de foto's gerust doormailen naar Jeuxnathan@hetbuitenhuis.be
Dan zet ik ze hier eventueel wel op.

En wat bedoel je juist met de nerven die in een hoek van 45° lopen?
ik ben mijn onderste beplanking reeds begonnen dus denk dat het daarvoor mss al te laat is maar misschien kan ik het met het mahony nog redden?

Vaart hij echt slecht als je er niets uitfreest? Hoeft voor mij geen raceboot te worden maar het mag wel iets zijn natuurlijk.

@ Pomplebed, dat eerste youtube filmpje. Die vaart inderdaad voor geen meter. Ben daar toevallig website van tegen gekomen en dat ziet er allemaal maar heel povertjes uit :-)
MODEL BOAT SUPER RIVA AQUARAMA

Tweede filmpje is wel super, zo hoort het.

Greetz Jeux

Back