Vraagje over draaiwerk

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Trin, 28 dec 2010.

  1. Trin

    Trin

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    10
    In een ver verleden heb ik nog in school op een draaibank gewerkt maar het grootste gedeelte daarvan ben ik vergeten en ik zit zo met een vraagje.

    Op welke manier moet je tewerk gaan om een volle as over de volle lengte af te draaien en waarbij de diameter van de as groter is dan de doorlaat van de spindel, dus als je hem niet door de klauwplaat kunt schuiven en de as ver uit de klauwplaat steekt, zeg maar bijna de volledige lengte van het bed.

    Ik ga er vanuit dat je de as tussen twee centers moet afdraaien zodat je de as over de volle lengte kunt afdraaien maar hoe kun je nauwkeurig een centergat aan weerskanten boren als de as niet door de opening van de spindel past.

    Ik heb dit filmje gevonden maar dit is enkel voor een holle buis en de methode ziet mij er ook niet helemaal koosjer uit:
    Bull Nose Center | Pipe Nose Center | Brown and Sharpe Taper
    en dan kan de buis over de volledige lengte afgedraaid worden.

    Maar hoe zit het nu voor een volle as?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Je kan de as eerst eens een heel eind in de klem zetten. Bij het merendeel van de draaibanken zit aan de andere kant een houder voor een boor, als je dan een centertje boort in de as, en dan de as omdraait en dit nogmaals herhaalt. Heb je volgens mij 2 perfecte centerpuntjes.
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het ligt er een beetje aan hoeveel materiaal je "over" hebt. Als er nog veel af moet, hoeft het centerpuntje niet 100% nauwkeurig te zijn en zou je dus het middelpunt kunnen bepalen (blokhaak + meetlat of middelpuntzoeker) en desnoods met een handboor een putje kunnen boren.
    Moet het preciezer, dan zou ik de ene kant in de klauw zetten en de andere kant ondersteunen met de losse of vaste bril en uitklokken, om vervolgens het centerpuntje te boren met de losse kop
     
  4. Trin

    Trin

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    10
    Ja, ik denk dat dat een goede oplossing is. De vaste bril monteren en dan de as gaan uitklokken zodat de as mooi gecentreerd zit en dan boren.

    Tip top. :banana:
     

Deel Deze Pagina