Ik heb die Extra met de BM3520-motor al een tijdje buiten gebruik omdat ik momenteel met een Calmato vlieg met een 4120-07.
Deze vlieg ik ook op 5S/4800 en een pakket 5S/3600 mah (4 gebundelde lipo’s) is ook beschikbaar.
Nou heb ik vandeweek wat proptestjes gedaan met die BM3520 in de Extra en deze vergeleken met de gegevens uit DriveCalc.
Conclusie: ik heb de 830 KV-versie! (vandaar dat ik indertijd naar zo’n klein propje moest).
Ik wil er nog een lipo bijhalen voor beide kisten, dus kijk ik naar een 5S, maar die 830 KV geeft toch wel te denken of 4S niet beter is.
En nu komt het vreemde...
Stel ik koop een 5S er bij; dan qua gewicht vergelijkbaar met die 4 gebundelde lipo’s (450 – 475 gram, de 5S/4800 is 636 gram!), want dat werkt net ff beter in de Extra qua vlieggedrag en C.O.G. (in de Calmato is dit veel minder van invloed).
Resultaten uit DriveCalc voor 5S/4300 mah:
11x7 APC-E prop
49,8 amp
5,12 min
340,70 watt/kg
2944 gram thrust
96,00 km/h Vopt
2558,00 gram vlieggewicht
Maar nu een 4S-alternatief. Puur voor het vergelijk, want 4S er bij is in principe geen optie, omdat ik gewoon met 1 kist en meerdere lipo’s naar het veld wil.
Stel ik haal bij United Hobbies gewoon een goedkope 4S/4400 mah (2 stuks 2,2 amp samengesteld). Deze D9-lipo’s zijn wat aan de zware kant, maar wel goedkoop!
Resultaten uit DriveCalc voor 4S/4400 mah:
13x8 APC-E prop
53,7 amp
4,92 min
292,30 watt/kg
3203 gram
84,00 km/h
2572,00 gram
Met 4S ben ik dus 14 gram zwaarder en vlieg ik een paar seconden korter, maar de prestaties lijken gelijk, dan wel iets beter: ca. 250 gram meer thrust. De propsnelheid lijkt mij in beide gevallen ok; stel de stallspeed van zo’n Extra is ca. 10 m/s (reëel???) en de propsnelheid moet ergens tussen 2,5 en 3x die waarde liggen, dan kom je aan een snelheid tussen 87 en 100 km/h.
Conclusie????????????????????????????????:
Ondanks dat die 5S-lipo’s relatief licht zijn en een hoger voltage hebben, zie ik eigenlijk geen voordeel voor 5S. Afgezien van het feit dat ik natuurlijk liever 5S koop om deze ook in m’n andere kisten te gebruiken. Of zie ik het verkeerd???
Kan ik stellen dat die 830 KV te hoog is om in deze grote kist met dikke vleugels nog efficiënt gebruik te maken van 5S???
Of kan ik bij 5S juist veel meer ook nog op 50% gas vliegen, waardoor die paar seconden meer vliegtijd in de praktijk veel meer zijn en dat dus het grote voordeel is???
Ik ben ERG benieuwd naar opinies van anderen, want ik snap niet helemaal wat er verkeerd zou kunnen zijn aan mijn conclusies!
Deze vlieg ik ook op 5S/4800 en een pakket 5S/3600 mah (4 gebundelde lipo’s) is ook beschikbaar.
Nou heb ik vandeweek wat proptestjes gedaan met die BM3520 in de Extra en deze vergeleken met de gegevens uit DriveCalc.
Conclusie: ik heb de 830 KV-versie! (vandaar dat ik indertijd naar zo’n klein propje moest).
Ik wil er nog een lipo bijhalen voor beide kisten, dus kijk ik naar een 5S, maar die 830 KV geeft toch wel te denken of 4S niet beter is.
En nu komt het vreemde...
Stel ik koop een 5S er bij; dan qua gewicht vergelijkbaar met die 4 gebundelde lipo’s (450 – 475 gram, de 5S/4800 is 636 gram!), want dat werkt net ff beter in de Extra qua vlieggedrag en C.O.G. (in de Calmato is dit veel minder van invloed).
Resultaten uit DriveCalc voor 5S/4300 mah:
11x7 APC-E prop
49,8 amp
5,12 min
340,70 watt/kg
2944 gram thrust
96,00 km/h Vopt
2558,00 gram vlieggewicht
Maar nu een 4S-alternatief. Puur voor het vergelijk, want 4S er bij is in principe geen optie, omdat ik gewoon met 1 kist en meerdere lipo’s naar het veld wil.
Stel ik haal bij United Hobbies gewoon een goedkope 4S/4400 mah (2 stuks 2,2 amp samengesteld). Deze D9-lipo’s zijn wat aan de zware kant, maar wel goedkoop!
Resultaten uit DriveCalc voor 4S/4400 mah:
13x8 APC-E prop
53,7 amp
4,92 min
292,30 watt/kg
3203 gram
84,00 km/h
2572,00 gram
Met 4S ben ik dus 14 gram zwaarder en vlieg ik een paar seconden korter, maar de prestaties lijken gelijk, dan wel iets beter: ca. 250 gram meer thrust. De propsnelheid lijkt mij in beide gevallen ok; stel de stallspeed van zo’n Extra is ca. 10 m/s (reëel???) en de propsnelheid moet ergens tussen 2,5 en 3x die waarde liggen, dan kom je aan een snelheid tussen 87 en 100 km/h.
Conclusie????????????????????????????????:
Ondanks dat die 5S-lipo’s relatief licht zijn en een hoger voltage hebben, zie ik eigenlijk geen voordeel voor 5S. Afgezien van het feit dat ik natuurlijk liever 5S koop om deze ook in m’n andere kisten te gebruiken. Of zie ik het verkeerd???
Kan ik stellen dat die 830 KV te hoog is om in deze grote kist met dikke vleugels nog efficiënt gebruik te maken van 5S???
Of kan ik bij 5S juist veel meer ook nog op 50% gas vliegen, waardoor die paar seconden meer vliegtijd in de praktijk veel meer zijn en dat dus het grote voordeel is???
Ik ben ERG benieuwd naar opinies van anderen, want ik snap niet helemaal wat er verkeerd zou kunnen zijn aan mijn conclusies!