Vraagje over DriveCalc/propkeuze... wie kan helpen???

Ik heb die Extra met de BM3520-motor al een tijdje buiten gebruik omdat ik momenteel met een Calmato vlieg met een 4120-07.
Deze vlieg ik ook op 5S/4800 en een pakket 5S/3600 mah (4 gebundelde lipo’s) is ook beschikbaar.
Nou heb ik vandeweek wat proptestjes gedaan met die BM3520 in de Extra en deze vergeleken met de gegevens uit DriveCalc.
Conclusie: ik heb de 830 KV-versie! (vandaar dat ik indertijd naar zo’n klein propje moest).

Ik wil er nog een lipo bijhalen voor beide kisten, dus kijk ik naar een 5S, maar die 830 KV geeft toch wel te denken of 4S niet beter is.

En nu komt het vreemde...

Stel ik koop een 5S er bij; dan qua gewicht vergelijkbaar met die 4 gebundelde lipo’s (450 – 475 gram, de 5S/4800 is 636 gram!), want dat werkt net ff beter in de Extra qua vlieggedrag en C.O.G. (in de Calmato is dit veel minder van invloed).
Resultaten uit DriveCalc voor 5S/4300 mah:
11x7 APC-E prop
49,8 amp
5,12 min
340,70 watt/kg
2944 gram thrust
96,00 km/h Vopt
2558,00 gram vlieggewicht

Maar nu een 4S-alternatief. Puur voor het vergelijk, want 4S er bij is in principe geen optie, omdat ik gewoon met 1 kist en meerdere lipo’s naar het veld wil.
Stel ik haal bij United Hobbies gewoon een goedkope 4S/4400 mah (2 stuks 2,2 amp samengesteld). Deze D9-lipo’s zijn wat aan de zware kant, maar wel goedkoop!
Resultaten uit DriveCalc voor 4S/4400 mah:
13x8 APC-E prop
53,7 amp
4,92 min
292,30 watt/kg
3203 gram
84,00 km/h
2572,00 gram

Met 4S ben ik dus 14 gram zwaarder en vlieg ik een paar seconden korter, maar de prestaties lijken gelijk, dan wel iets beter: ca. 250 gram meer thrust. De propsnelheid lijkt mij in beide gevallen ok; stel de stallspeed van zo’n Extra is ca. 10 m/s (reëel???) en de propsnelheid moet ergens tussen 2,5 en 3x die waarde liggen, dan kom je aan een snelheid tussen 87 en 100 km/h.

Conclusie????????????????????????????????:
Ondanks dat die 5S-lipo’s relatief licht zijn en een hoger voltage hebben, zie ik eigenlijk geen voordeel voor 5S. Afgezien van het feit dat ik natuurlijk liever 5S koop om deze ook in m’n andere kisten te gebruiken. Of zie ik het verkeerd???

Kan ik stellen dat die 830 KV te hoog is om in deze grote kist met dikke vleugels nog efficiënt gebruik te maken van 5S???
Of kan ik bij 5S juist veel meer ook nog op 50% gas vliegen, waardoor die paar seconden meer vliegtijd in de praktijk veel meer zijn en dat dus het grote voordeel is???

Ik ben ERG benieuwd naar opinies van anderen, want ik snap niet helemaal wat er verkeerd zou kunnen zijn aan mijn conclusies!

Via PB vraag je mijn mening, Ik denk dat mocht het die 830 Kv motor zijn dat je dan misschien idd beter met een 5 cellen pakket kan vliegen, maar niet direct met een 13x8. Reken ook eens met een 12x8 of een 12x6. Alhoewel, op de site van rc-technics staan de motorgegevens en bvolgens die zou de motor het aan moeten kunnen, maar dan wel met een 13x7 en tot 50 ampere.

Ik heb met mijn motor nog niets kunnen doen anders dan de testen die ik al hier ergens gezet heb. Door tijd gebrek kom ik er nu effe niet toe om het model (Telemaster) vliegklaar te maken. Ook het ontwerp en de bouw van het 3d toestel voor deze motor duurt nog effe.

Theo Coenen zei:
Via PB vraag je mijn mening, Ik denk dat mocht het die 830 Kv motor zijn dat je dan misschien idd beter met een 5 cellen pakket kan vliegen, maar niet direct met een 13x8. Reken ook eens met een 12x8 of een 12x6. Alhoewel, op de site van rc-technics staan de motorgegevens en bvolgens die zou de motor het aan moeten kunnen, maar dan wel met een 13x7 en tot 50 ampere.

Ik heb met mijn motor nog niets kunnen doen anders dan de testen die ik al hier ergens gezet heb. Door tijd gebrek kom ik er nu effe niet toe om het model (Telemaster) vliegklaar te maken. Ook het ontwerp en de bouw van het 3d toestel voor deze motor duurt nog effe.

12x6 zou nog net kunnen, maar als ik de data vergelijk kan ik maar 1 conclusie trekken, nl. dat de versie die ik heb veel beter bij een 4S past
ik heb nog ff gekeken wat jouw versie doet op 5S en da's stukken beter voor wat ik er mee wil

ondertussen heb ik met een clubgenoot afgesproken dat hij de mijne neemt om zijn trainer 4S te gaan vliegen en ik de 670 KV dan bestel
"probleem" opgelost dus

Theo Coenen zei:
beter met een 5 cellen pakket

Tot mijn schrik zie ik nu dat ik een typo gemaakt heb, dit moet natuurlijk 4 cellen zijn, maar dat had je denk ik al wel door. De oplossing die je gevonden hebt is denk ik een goede oplossing.

Wat ook meetelt en wat je niet lekker uit de nummers kan halen is een prop die bij je vliegstijl past.

Ik vind een grote prop EN een flinke spoed lekker vliegen. Trekt als een turbodiesel zeg maar. Veel lekkerder dan een bezine auto die mischien in PKs wel mee heeft.

Uit berekeningen vroeger in sp600 tijdperk bleek dat een directdrive sp600 niet veel slechter zou moeten stijgen dan een vertraagde. In de praktijk bleek echter een dramatisch verschil.
Waardoor? De ideale snelheid van een directdrive bleek heel moeilijk te handhaven in de praktijk. Van de grote prop was eigenlijk elke snelheid een goede snelheid.

Een calmato is een vlotte traine, maar toch geen snelle kist. Ik dnk dat een 13x8 lekkerder voelt dan een 11x7.
Subjectief zal de 4S met 13x8 beter aanvoel dan de 5s me 11x7, want het is geen kist die je veel met volgas zal vliegen.

Zou je dat wel doen (volgas vliegen), dan merk je natuurlijk wel het vermogens verschil, maar dat is dan het verschil in vliegstijl wat tot een andere behoefte leidt.

Deze motor heb ik in zwevers gebruikt, hij is door mechanisch geweld onbruikbaar geworden (de zwevers ook). Voor de MPX Mentor heb ik een nieuwe aangeschaft, kreeg van RCTechnics de nieuwe uitvoering. Deze motor voldoet bij mij niet aan de specificaties, met 4S LIPO en een 13 x 7 prop komt de stroomsterkte boven de 70 A uit, met 3S LIPO blijft stroomsterkte onder de 50 A. Met 12 x 6 prop en 4S LIPO is de stroomsterkte 57 A, regelaar mag 60 A hebben. Zijn er meer die deze ervaringen hebben?

Back