Vraagje over een anker van mijn eerste project (de Whaleboat)

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door R0land, 5 jun 2019.

  1. R0land

    R0land

    Lid geworden:
    16 jun 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Amsterdam Zuidoost
    Beste mensen,

    laat ik mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Roland, 52 jaar oud en woonachtig in Amsterdam. Vroeger heb ik heel veel plastic modelbouw gedaan. Dat heeft dus 30 jaar lang stilgelegen en nu ik wat meer tijd heb jeuken mijn handen om weer wat te bouwen. Ik raak al een paar jaar gefascineerd door de houten historische zeilschepen. Het leek mij verstandig om niet al te moeilijk te beginnen. Mijn eers te project de Whaleboat van Artesania Latina (volgens de fabrikant een beginners kit) vordert gestaag, maar ik vind de handleiding op belangrijke punten vaak te onduidelijk. Nu de romp af is denk ik wel dat ik het moeilijkste gehad heb. Toch kom ik weer een onduidelijkheid tegen. Ik zou hem graag aan jullie willen voorleggen.

    Het anker is van gietijzer (volgens de beschrijving) bestaat uit twee delen die samengevoegd moeten worden. In de handleiding staat dus niet hoe. Lijmen? Solderen? Ik zou het echt niet weten. En mijn volgende vraag, hoe geeft je het anker een mooie zwarte kleur? Ik heb zomaar het vermoeden dat Humbrol olieverf niet de juiste kleur zal geven. Tijdens de Expo op de Bataviawerf afgelopen maand heb ik Piet Moonen gesproken, en die had het over een speciaal goedje die hij gebruikt voor zijn ankers. Het zag er perfect uit, maar ik ben vergeten wat het nu precies was. Wat is jullie advies hieromtrent?

    anker_artesania_latina.jpg
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het anker is zo klein, dat je het wel kunt lijmen met secondelijm, er komt verder geen kracht op dus dat houdt wel. Er is natuurlijk ook metaal lijm in de handel en solderen is uiteraard ook een mogelijkheid.
    Het anker zwart maken kan met een bruinerings-middel zoals patina of krick, bij de meeste modelbouw winkels wel te koop. Zelf kleur ik mijn ankers meestal zwart met 'metal black' dat is verf van het merk admiralty paints, ook bijna overal te koop.
     
    Paul_BT vindt dit leuk.
  3. R0land

    R0land

    Lid geworden:
    16 jun 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Amsterdam Zuidoost
    Bedankt Pietsan, hier kan ik mee aan de slag.
     
  4. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Hallo R0land,

    Allereerst welkom op het forum.

    Dat metaal van Artesania Latina is een soort composiet materiaal en het is heel bros, heb hetzelfde gehad met een Morgans whaleboat die harpoenen braken en verpulverde alleen al met aanraken in het zakje. De harpoenen maak ik nu van twee haaknaalden en met het overig metaal doe ik heel erg voorzichtig :)

    Heel veel succes,
    Chris
     
  5. R0land

    R0land

    Lid geworden:
    16 jun 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Amsterdam Zuidoost
    Bedankt voor je reactie Chris.

    Ik moet zeggen dat de stevigheid het materiaal van het anker, de dollen, de steun voor de harpoenen en de harpoenen zelf wel meevalt eerlijk gezegd. Nog niets afgebroken. Ik heb de kleur gevonden in Humbrol "Coal black satin" #085 (zie foto). Bedankt in ieder geval voor je haaknaalden tip!
     
  6. R0land

    R0land

    Lid geworden:
    16 jun 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Amsterdam Zuidoost
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk bootje geworden (nu nog een mooie standaard eronder....)
     
  8. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Hoi R0land,
    Ziet er al mooi uit!
    De kit die ik in het bezit heb, is wellicht ouder jaren 80 meen ik. Ga er eerdaags eens mee beginnen. Mocht het niet lukken kan ik nog altijd overstappen op een haakpatroon :D

    Grz, Chris
    Artesania 20020 Whalebovg.JPG
     
  9. R0land

    R0land

    Lid geworden:
    16 jun 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Amsterdam Zuidoost
  10. R0land

    R0land

    Lid geworden:
    16 jun 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Amsterdam Zuidoost
    Je hebt helemaal gelijk Pietsan. Ik ben bij mij thuis wat beperkt in de ruimte (mijn keukentafel is de werktafel) en mis wat echt gereedschap (zelfs een bankschroef ontbreekt) om een mooi plateau te frezen. Maar iets mooiers moet zeker lukken. Ik houd je op de hoogte via dit topic ;)
     
  11. R0land

    R0land

    Lid geworden:
    16 jun 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Amsterdam Zuidoost
    Project is af! forum1r2.jpg forum2r2.jpg forum3r2.jpg forum4r2.jpg
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk scheepje geworden:thumbsup:
     
    R0land vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina