Vraagje over een fod screen.

Ik ben nieuw op dit turbine forum en mijn naam is Patrick.
Ik wil mijn turbine gaan uitrusten met een fod screen, maar heb nog geen goed idee hoe ik deze wil gaan maken.
Ik heb op het forum een mooie ontwerp van Gerald Rutten gezien, maar daar voor zal ik een nieuwe kap moeten maken.
Is er misschien ook zelf een fod screen te maken die over de startmotor schuift, en tegen de stroomlijn kap van de turbine een bevestiging vind?
Ik heb gezien dat er verschillende soorten fliters in de handel te verkrijgen zijn, van grof tot heel fijn, welke soort is het beste hier voor te gebruiken?
Ik heb hier onder een foto van de turbine waar ik de fod screen op wil gaan monteren.
Als iemand mij hierin kan helpen?

Groeten Patrick.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de tip, die screens van digitech zien er goed uit, maar het was mijn bedoeling om er zelf eentje te gaan maken, gewoon omdat me dat leuk lijkt en mede ook omdat het geen fabrieks motor is en ik niet weet of de diameter van de startmotor overeen komt met een jetcat.

Groeten Patrick.

Hoi Patrick, als je hem zelf wilt maken ga je gewoon naar een keukenshop of in mijn geval "alles voor un eurie"-shop en haal daar een middelgrote zeef van ongeveer 10cm, die past altijd. Slijp met een dremelschijf voorzichtig een gat íets grotere dan de startmotor diameter, schuif hem erover en fixeer de zeef met een wat dikkere o-ring die je bij elke technische winkel kan krijgen en die lekker strak over de startermotor zit, zo kan de zeef nergens meer heen. Je kunt ook van dik rubber een schijfje knippen. Ter hoogte van mogelijke fittingen duw je voorzichtig met een kraspen het gaas een beetje open zodat je leidingen er door passen. Zó zijn de eerste jetcats etc. ook allemaal voorzien van een zeefje.

Bij de onderste foto zit geen startmotor, daar zit het zeefje met 4x rondom stukje borgdraad/dun ijzerdraad vast door hele kleine gaatjes in de kap.

Klaar in een middagje en voor héél weing. :-D

Groetjes,
Gerald

Ca80496.jpg

Kq35664.jpg

GroteFoto-WQ644BXV.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Gerald,

Erg bedankt voor de duidelijke informatie, hier was ik naar opzoek.
Ga er na het pasen mee aan de gang.

Met vriendelijke groeten,
Patrick.

Een theezeef van de Xenos (1 Euro) handvat eraf gaatje in het midden, klaar..
(Mooi zwart kunststof randje)

merlin-90.jpg

Maar let wel, mijn Turbine is 90mm doorsnede, kijk dus even voor de juiste maat.

Die van Sandor zijn ook overigens ook dik in orde, scheelt je wat werk.

Groetjes,

Cliff

ik kan me voorstellen dat stof en zand hier gewoon doorgaat.
is het daarvoor of voor steentjes en grotere zooi ?

Back