Vraagje over een oude 13,8v 10A voeding die zoemt en ...

Ik had nog een oude 13,8v voeding liggen van AFX (denk zo 10jaar oud inmiddels)
Niet veel gebruikt in jaren en nu vandaag ingezet als voeding voor mijn Imax B6 om een 3S Lipo van 3,7A te laden

Na 10min begint het ding te brommen (zacht) en de koeler achter op wordt warm, op het laatst zo warm dat het eng werd: hop eraf

Is de voeding kapot? Te zwak of is dit normaal?

Hallo, het brommen is waarschijnlijk de trafo die je hoort en ja de koeler die achterop zit met de vermogens transistors die kunnen behoorlijk warm worden(eventueel een kleine 12 ventilator op bouwen)

Gr. Gerard

imax b6 is meestal maar 50 wat. voeding is in principe 12x10=120 watt.

Maar bij beter zijn beginpost lezen leert ons dat:
Uitgaande van 1c laden:
Hij laad 3s lipo op 3,7 a, geeft grofweg 12,6x3.7=46.62 watt.. Wat weer klopt, want je hebt nog wat verlies... dus 50watt. ;)

Zelf berekenen? Weer wat nieuwe stof: morgen eens aan wagen

Uitgaande van wat jullie stellen: no worries dus? Voeding is voldoende voor de Lipo?

Laatst bewerkt:
perfect normaal.
je gebruikt maar de helft van de capaciteit van de voeding.
het betreft een analoge voeding en koelplaat wordt makkelijk 60° of meer (kan je niet vasthouden).
daarom dat de koelplaat ook zo groot is.
een kleine stille ventilator er op monteren helpt zeer goed.
no worries dus ...

... Na 10min begint het ding te brommen (zacht) en de koeler achter op wordt warm, op het laatst zo warm dat het eng werd: hop eraf ...
Je zou er nog een computer-ventilator op kunnen zetten maar ik weet zo even niet of hun voedingsspanning 12V (13,8V) is.

Laatst bewerkt:
Bijna alle pc ventilatoren zijn 12v en kan je bij aan de voeding hangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de link naar de calculators. Zeker handig

Ventilator is niet echt nodig, als ik ik maar weet dat 50graden normaal is voor deze voeding bij 50% load
Een oudje met stof en lang niet gebruikt, zal hem van de week eens openmaken en schoonmaken

Even compressor erop, klaar...
Bij 50 graden voelen de meesten pijn,.. en 65 tot 70graden is ook nog geen probleem ;)
Gewoon even langzaamm lopende fan extra erop, klaar... Wij deden altijd een 12 volt 120mm fan op 7 volt erop.. Hoorde je niet en bleef toch lekker koel.

Een grote 12V PC fan hoor je niet, zonde om deze voeding niet te gebruiken omdat er een kachel achterop zit.
Gezien het weer buiten moet dat lukken om dat te fabriceren

De afx voedingen hebben vaak een 50% duty .
Dus 10 minuten 10 ampere en dan 10 minuten uit .
Of dus 5 ampere continu maar zelfs dat zou ik niet doen zonder een paar blowers .
1 op de koelplaat en 1 voor de transformator met goede in en uitgangen voor de lucht .

Back