Vraagje over klapprop's

Vandaag voor de eerste keer met mijn elektrozwever gevlogen (Graupner Junior Sport). Het was erg leuk, maar wat mij opviel tijdens de landing is dat de klapprop gewoon blijft draaien wanneer de motor is uitgeschakeld. Dit lijkt mij niet de bedoeling (oa extra weerstand), hoe kan ik dit voorkomen? Zit er iets van een motorrem oid op een regelaar (ik heb hem niet kunnen vinden) en hoe zou je deze moeten inschakelen?

De rem "programmeer" je bij de meeste regelaars door eerst de volgas stand aan te geven en dan de remstand met de stuurknuppel .... nadat de regelaar de standen bevestigd heeft met "piepjes" zou het moeten werken .......

Ha Jacco,
de motorrem is wel handig maar wat nog meer invloed heeft is zorgen dat de bladen zonder weerstand goed vrij kunnen bewegen. Ze moeten echt dichtvallen als je (op de grond, met stilstaande motor) een blad omhoog hebt staan. Als je een Graupner CAM folding prop gebruikt moet je misschien het deel wat in het alu middenstuk gaat en waar de schroefjes doorheen gaan wat bijschuren. Dat was bij mij in ieder geval wel nodig, anders blijft hij (draaiend of niet) gewoon open staan.

Groeten
Arjan

Zolang je geen rem gebruikt blijft de prop draaien.
een draaiende prop klapt niet in, en een draaiende prop remt enorm ;)

dus rem erop EN zorgen dat ie heel makkelijk kan inklappen.

Wat ook nog wel eens wil helpen is je vliegtuig even wat vertragen, tot tegen overtrekken aan. Soms vertraagt de propeller net zoveel dat hij naar achter klapt. Normaal blijft de propeller uitgeklapt staan door de middelpuntvliegende kracht. En een uitgeklapte propeller wordt aangedreven door de voorbijkomende lucht, ten koste van de nodige weerstand.

Hmmm, ik heb eens even de beschrijving van de regelaar erbij gepakt maar kan niets vinden over de motorrem. Zou deze er misschien niet opzitten (lijkt mij vreemd maargoed). Even een mailtje aan Marijn van RC-Technics gestuurd.

Back