Vraagje over laden accupack van Futaba 4PKS-R

ruudxd

Forum veteraan
Hallo,

Zoals de titel al zegt heb ik een vraagje over het laden van mij 5 cellen NiMh pack van mij Futaba 4PKS-R zender.
Dit is een 1800ma ( geen mah? ) pack, zegt de sticker, maar diezelfde sticker zegt ook dat je het pack met 170ma 15 uur moet laden wat neer komt op 2550 mah volgens mij?
Nou heb ik hem gisteren voor het eerst opgeladen, na de sticky's over NiMh en NiCd accu's gelezen te hebben.
In die sticky staat dat je met ongeveer een 0,5C moet laden, ik heb de accu geladen met 0,7A, iets minder dan een halve C dus.
Ook staat er in dat sticky dat als de accu vol is, deze handwarm is.
Maar nou was hij aan het laden, en bij 1800mah erin was hij nog niet warm, dus heb ik hem laten laden.
Op en gegeven moment zat er volgens de laden 2200mah in, en de accu was handwarm, maar de lader stopte niet.
Uit voorzorg, omdat ik het toch wat raar vond dat er 2200mah in een 1800mah pack gaat, heb ik het laden gestopt, en de accu afgekoppelt.

Maar nu komt de vraag, is dit normaal?
Het is de eerste keer dat de accu word geladen.
Ik kon hem nog gewoon vast pakken, en hij was lekker warm, niet heet.
Ik heb de lader afgesteld op de instellingen die in het sticky van Corrien staan.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is, en of ik hem de volgende keer gewoon door moet laten laden?

Alvast bedankt!

Ruud

Even iets anders hoor. Maar bij zo een zender moet je toch een lipo erin gooien ;). Is niet zo duur en maakt je zender ook meteen weer een stuk lichter.

Verder weet ik niks over je probleem.

Ach, het voldoet.
Het probleem is dat LiPo vol veel meer spanning heeft, dan een 5 cellen NiMh accu.
Misschien dat ik tzt voor het gewicht over ga naar een 2 cellen LiFe pack, dat heeft ongeveer de zelfde spanning.

... Dit is een 1800ma ( geen mah? ) pack, zegt de sticker ...
Moet inderdaad mAh zijn Ruud.
... maar diezelfde sticker zegt ook dat je het pack met 170ma 15 uur ...
Da's laden met 0,1C, wordt al tientallen jaren aangeraden voor NiCd/NiMH RB-accu's. Overladen kan niet (ook weer niet dagen achtereen doen), en veiligheden (diode) in de zender hoeven niet onbruikbaar gemaakt te worden. Geen risico op gesmolten zenders.
... moet laden wat neer komt op 2550 mah volgens mij? ...
Rendement van laadproces is niet 100%, daarom moet er altijd meer in accu gestopt worden dan er uit kwam.
... Het is de eerste keer dat de accu word geladen. ...
NiMH altijd eerst paar keer met 0,1C laden om accu te formeren. En in jouw geval verder gewoon bij 0,1C blijven. Bij laden met 0,1-0,5C treedt geen delta-peak op, dus lader zal niet afslaan, geen probleem bij 0,1C. Jouw temperaturen zijn ok.

Dus altijd op 200ma laden? ( dat komt op mijn lader het dichtst bij 180 )
Waarom moet dat dan, en kan ik niet iets meer dan 0,5C laden, zodat de delta peak aanslaat?
Ik houd er namelijk niet van om mijn accu's te laden zonder erbij te zijn, maar om er nou 10 uur bij te zijn is ook weer wat.
Heb ik de accu nu minder goed gemaakt, door hem de eerste keer niet op 0,1C te laden?

Om echt de accu op z'n best te krijgen moet je hem de eerste paar keren LANGZAAM laden zoals Ron al heeft geschreven.
Hetzelfde moet je doen als de accu langere tijd niet is gebruikt. Door dan een paar keer langzaam te laden wordt de hele accu "wakker" en gaat de chemie overal aan het werk en blijven er geen "hoekjes en gaatjes" over waar de chemie niet wil werken. Je formeert dan de accu waardoor hij de beste prestaties kan leveren en ook het langste mee zal gaan.

De delta piek is niet iets dat je aan of uit kunt zetten! Dit is een eigenschap van de accu! Lees nu eerst eens echt het stukje over de NiMH accu door, daar staat het allemaal in. Door met een hogere stroom te laden wordt de delta piek groter waardoor hij beter te detecteren is. Maar dan moet je natuurlijk wel een lader gebruiken die deze delta piek kan detecteren om het laden op tijd te stoppen!

Accu's moet je ALTIJD laden als je er bij in de buurt bent. Wat voor accu je ook laad er kan altijd iets fout gaan en dan kunnen alle soorten accu ontploffen. Dat gebeurt niet zo maar en er moet best heel wat fout gaan voordat er iets ploft. Als je er bij in de buurt bent hoor, zie of ruik je al snel dat er iets mis gaat, dan kan je ingrijpen voordat er daadwerkelijk iets ploft. Als je er niet bij in de buurt bent en er gaat iets mis............

Daarom wil ik er ook niet bij weg lopen..
Aan hoeveel ladingen moet ik denken, aan " de eerste paar keren "?
En kan ik daarna met bijvoorbeeld 1A gaan laden ( iets meer dan een halve C )?

Bedankt voor alle info, daar kan ik wat mee!

Ruud

Delta-peak laadmethode werkt pas vanaf 0,5C en om deze methode te kunnen gebruiken moet veiligheidsdiode in zender overbrugd worden. Gewoon 0,1C gebruiken, risicoloos, je hoeft er niet bij te blijven. NiMH accu's zijn veeeeeel minder kritisch/teer dan LiPo's.

Oh, ik laad niet via de zender, als u dat bedoelt.
Ik haal de accu eruit, en dan laadt ik de accu los, met een Futaba stekker laadkabeltje.
Dus niet via de zender laadinput.
Dan kan ik wel met meer dan een halve C laden toch?
Hoe vaak moet ik hem op 0,1C laden dan?

Laden met 0,1C, accu gewoon in de zender laten zitten, gewoon via de zender-laadplug aan buitenkant laden, dan slijten er geen belangrijke stekers/contacten. Minste risico van ALLE laadprocedures.

Ah, ik dacht juist dat het accupack er uit halen beter was, zodat er niet zoveel stroom door de zender loopt.
Daarom vroeg ik ook of ik met meer ampère kon laden, maar als het beter is om via de zender te laden, dan laad ik inderdaad met 0,1C.
Hoe weet ik dan of de accu vol is, het klepje eraf, en dan af en toe eens voelen of hij warm word?
En welke belangrijke stekkers zouden er anders slijten?
De contacten van de accustekker, en de contra daarvan, in de zender?

bij 0.1C is de accu gegarandeerd na 14 uur vol. De accu zal in ieder geval niet overladen of kapot laden bij een dergelijke kleine stroom dus je hoeft niet zeker te zijn of de accu vol is om hem te ontkoppelen.

Hmm, 14 uur?
Maar ik kan er niet bij weg lopen toch?
Ook al is de kans klein dat er iets gebeurd, hij zit wel in een zender van 550 euro..
Ik snap niet hoe jullie het dan doen, als je een accu op 0,1C laad, en je moet er altijd bij blijven?

Ruud, zo is het minstens dertig jaar lang gedaan, en aangeraden door RC fabrikanten, eerst met NiCd, later NiMH. Hun laders deden niets anders. Er kleeft geen enkel nadeel of risico aan. Alle andere methoden kennen groter risico, al die extra risico's door mij al eerder aangestipt.

Nogmaals: Een stroom van 0.1C zal geen schade geven. De overlading bij een volle accu zal omgezet worden in warmte en aangezien het vermogen door de lage stroom zo klein is zal de warmte niet hoog oplopen en dus geen schade veroorzaken.

Sorry, ik wil niet eigenwijs overkomen als dat zo lijkt!
Jullie hebben VEEL meer ervaring, dus ik kan alleen maar leren :)
Heren, bedankt we gaan via de zender laden, nu even op zoek naar een kabeltje voor mijn lader.

Bedankt voor alle info, en nogmaals als ik eigenwijs leek, dat was niet de bedoeling!

Hoe weet ik dan of de accu vol is, het klepje eraf, en dan af en toe eens voelen of hij warm word?
En welke belangrijke stekkers zouden er anders slijten?
De contacten van de accustekker, en de contra daarvan, in de zender?
Er zit op elke zender wel een mogelijkheid om af te lezen hoe ver je zender accu leeg is na gebruik en zelfs tijdens gebruik.
Dus na het laden (of halverwege)lader uit en los koppelen dan zender aan en je ziet of de accu goed is geladen.
Dit kan niet bij het laden buiten de zender en is dus een bijkomend voordeel.
En ja tussen de accu en de zender is het belangrijkste dus liever zo min mogelijk aan rommelen.;)

Laatst bewerkt:
@ CDromflyer : Die gaan we even opzoeken, bedankt voor de tip.
Ik kan het voltage van de accu wel zien, maar het mah zou ik even moeten opzoeken.

@ Ron van Sommeren : Mooi, dat is inderdaad wat mij een beetje zorgen baarde, het gaat om een zender van 550 euro, dus die houd ik liever even heel ;)

Iedereen bedankt voor alle info tips!

Ruud

Het voltage(dat noemen we de accu spanning) is voldoende om te zien of je nog veilig vliegen kan.
Het mAh(dat noemen we de gebruikte capaciteit) is te berekenen uit het stroomverbruik van je zender X het aantal uren dat je zender aan staat.
Het stroomverbruik moet wel in de manual staan.
Normaal ga je van huis met een volle accu en kan je daar een dag mee vliegen.;)

Back