vraagje over motoren

ik heb een easystar met de standaard 400 motor nu wil ik een borstloze motor aan schaffen van het merk brushless vergelijkbaar met een 480 motor, welk type moet ik dan van brushless nemen??

groet vleugel

Airbus zei:
Kijk eens op de zoekfunctie..

deze vraag is al veel gesteld.

Klopt maar nergens kun je een echt fatsoenlijk antwoord vinden, niet met de zoekfunctie in ieder geval!

Zelf wil ik ook een Easy Star met een brushless motor. Mijn doel is om hem een tikkeltje pittiger te maken, zonder dat het (veel)meer energie kost en op een spanning van 8.4V - 9.6V.
Wat ik wel begrijp van wat ik nu gelezen heb is dat een buitenloper het meest geschikt is, maar welke?
Voorlopig wacht ik op de bevindingen van DualdudE in dit topic
De 2212/10 lijkt mij namelijk ook wel een goede motor voor de easystar, de BM2408-21 en de 2208/12 lijken mij overigens ook wel aardig!

Zoeken op discussies met 'easystar' EN 'motor*' in de titel leverde ruim 10 discussies op, ongetwijfeld niet allemaal even nuttig.
Idem 'easystar' EN 'brush*', drie discussies.

Gewoon even goed kijken (en spelen) welke mogelijkheden de zoekfunctie allemaal kent, verrekt handig (hoewel nog niet zo goed als 'grep' functionaliteit).

Dat vind ik dus een beetje het probleem. Ik kom per ongeluk meer info tegen dan dat de zoekmachine in staat is mij voor te schotelen, ook met het gerbuik van de functies en andere woordkeuzes.
Ik zoek tegenwoordig maar met google, die vindt vaak meer in dit forum dan dat de zoekfunctie dit doet.
(verder mag ik niet klagen, ben al blij dat het forum bestaat :D )

Dat ligt zeker niet aan jouw (en ook niet aan Robert), alle forums met phpBB hebben een belaberde zoekfunctie...

Omdat je bij de easystar alleen klene propellers kan gebruiken zit je aan hogere toerentallen vast dan wat je anders als borstelloos vervangings motor zou gebruiken (grotere prop dan op een sp400).

Advies:
Een motor van rond 50g en een Kv van rond 1800 rpm/v voor 3S en 2200 rpm/v voor 2S of de orginele 6-7 penlight cellen
Typhoon 6/15 is een bruikbare motor voor 2s .

Een fietsbel met Kv 1750 op 3S zal ook wel gaan.

Kijk daar kom ik al een stuk verder mee :D

Ik zag in deze pdf dat de easystar op 7 cellen 11500 toeren draait bij 9A.
Bij een andere motor moet ik dus ongeveer op een zelfde toerental uitkomen.

Dat heb ik twee vragen;

1: ik las dat je de prop iets groter kan maken door iets uit de romp te snijden. Hoe groot kun je de prop dan maken, wat heeft dit voor gevolgen voor de motor en heeft het zin?
2: Wat kan een grotere of kleinere spoed nog bijdragen?

Daarbij moet ik 3 dingen aantekenen die mogelijk belangrijk zijn in dit verhaal (snap nog niet goed wat een ander soort prop nu eigenlijk goed doet :? )

1: ik geef meer om snel stijgen dan om hard vliegen.
2: wil graag een hoog rendement uit de motor halen.
3: Wil ook het stroomverbruik onder de 12 ampère houden bij een spanning van 8.4 - 9.6 v. (moet de accu nog aanschaffen!)
(4: motor mag ook niet al te duur zijn)

hallo peter,

eigelijk wat jij nu schrijft wil ik ook !

als hier nou eens een duidelijk antwoord op kan komen zijn we een stuk verder.

snel omhoog, dus wat meer power dan de standaard 400 motor, lange vluchten, niet al te duur.

volgens mij zijn er zat mensen die dit al hebben uitgeprobeerd en daar wat over kunnen vertellen.

groet vleugel

Ik denk dat ik nu een beetje weet hoe het met de prop zit:

- Als je een grote prop met een kleine spoed gebruikt en deze langzaam laat draaien dan krijg je een x hoeveelheid luchtverplaatsing met een lage luchtsnelheid.
- Als je een kleine prop met een grote spoed gebruikt en deze snel laat draaien dan kun je dezelfde luchtverplaatsing creëren maar dan met een grote luchtsnelheid.
Voor een toestel als de Easy Star, die langzaam vliegt, geeft een langzame luchtsnelheid een hoger rendement en een betere klim.

Het probleem lijkt inderdaad de grote van de propeller te zijn, deze is 5 inch. Nu lees ik dat het mogelijk is een 6 inch toe te passen zonder in de romp te hoeven snijden.

Heb ook wat berekeningen gemaakt en denk dat de volgende combinatie op 9.6v goede prestaties opleveren:

2200KV Buitenloper

6 inch Gunter prop

Denk dat ik dit maar ga bestellen...

Het "probleem" van die borstelloze in een easy-star is dat er zoveel keuzes zijn, elkeen heeft zijn eigen inspiratie gebruikt.

Mijn easy star heeft 2 seizoenen op standaard motor-prop met 3S lipos gevlogen, motor nog steeds ok, dan Align 3500 Kv erop gezet, op 2S lipos, prop 60*30, gaat als een slome speer de lucht in, met wat tegenwind mooi vertikaal.

Nu heb ik er een Align 2800 Kv inzitten, met Graupner Camspeed 45*45 of wat, is bedoeld om op 3S te knallen, heeft met deze motorisatie nog niet gevlogen, kan dus geen commentaar hierover geven. Hoop dat vanmiddag te kunnen doen.

Zoveel motoren, zoveel keuzes.

Er is inderdaad erg veel keus, gelukkig voor mij wat minder aangezien ik er niet te veel voor wil uitgeven :lol:
Ben benieuwd hoe je nieuwe motor vliegt!

rafgol zei:
Het "probleem"
Nu heb ik er een Align 2800 Kv inzitten, met Graupner Camspeed 45*45 of wat, is bedoeld om op 3S te knallen, heeft met deze motorisatie nog niet gevlogen, kan dus geen commentaar hierover geven. Hoop dat vanmiddag te kunnen doen.

En, kun je al commentaar geven...? :D

P.E.T.E.R zei:
rafgol zei:
Het "probleem"

En, kun je al commentaar geven...? :D

Euh, ja. Dat kan. (sorry, was den draad even uit het oog verloren...)

Gaat eigenlijk véél te hard voor een Easy Star, maar dat is dan weer leuk :lol: Ik denk dat m'n propje nu de graupner camspeed 5.2*4.3 is, gooit 350 watt te grabbel, oftewel een slordige 30 ampères... (voor 860 gram easy star... ben dringend aan een nieuwe (veel lichtere :wink: ) easy star toe.

Is een echte ragbak nu. Heerlijk tuffen en wegspurten wisselen elkaar lekker af. Echt een vlieger voor gooi-en-smijtwerk. Nu die vliegstijl nog onder de knie krijgen. :oops:

30A is wel een beetje teveel voor mij maar je hoeft natuurlijk niet volgas te vliegen als je dat niet wilt :D
Is het rendement bij lagere snelheden wel een beetje in orde?

ik wilde net hetzelfde zoals jij peter , easystar brushless. en heb het meteen gedaan bij aankoop van men EZ .

de motor dat ik geplaatst heb was een align 3550kv met een 4,7X4,7 propje erop dat samen met een 3sp1 2200 lipo en ik moet je zeggen , die gaat er als een speer vandoor . gooien en dan kaarsrecht omhoog en een paar sekonden later moet je de boel stil leggen anders zie je hem niet meer . ik weet dat het een beetje overpowered is maar zo maakt het wel heel lange vlucht tijden tegemoet .

een paar sekonden de motor gebruiken en je bent al vlug meer dan tien minuten aan het vliegen en eenmaal beneden begin je weer opnieuw .

Back