vraagje over Robbe futaba fx 18

• Topicstarter Topicstarter knabbeltje
  • Startdatum Startdatum
K

knabbeltje

Guest
Hallo,

Heb net een zender gekocht en vraag me iets af. Moet je hem voor de eerste keer dat je hem gebruikt een aantal uren opladen? En heb je daar een speciale lader voor nodig? Dank jullie wel. Groeten Bruno

BesteKnabbeltje,
Zit er geen handleiding bij?
Daar moet je dat toch echt in kunnen vinden.
Als je er een accu bij hebt gekocht dien je die eerst op te lande.
Anders zullen er waarschijnlijk een aantal penlite batterijen in moeten.

GEEN PENLITE!!!!!! :)

Je hebt er een laad kabel bij (gekocht) neem ik aan? Die moet je gebruiken. Je moet een normale lader hebben die ongeveer 100 - 150 mA laadt. Je zet hem dan de eerst keer 24 uur aan de lader en daarna als hij leeg is ongeveer 12 uur. Dit is met de 1400mA accu. Met een andere accu moet je langer of korter laden afhankelijk van de accu capaciteit.

Als je geen laad kabel of lader hebt moet je even bij de winkel langs met de zender. Die helpen je dan aan een goede lader ;)

Tadango zei:
GEEN PENLITE!!!!!! :)

Sorry, geen ervaring met de FX 18 maar ik ga ervan uit dat je gelijk hebt.
Daarom verwees ik in eerste instantie dus ook naar de handleiding

simendewulf zei:
natuurlijk is het nodig om het paket meerdere malen te laden, en ontlasen.

Mag je mij eens uitleggen :) Dat doe je normaal alleen om de weerstand te verlagen als je er veel vermogen uit trekt. En dat doe je in een zender niet ;) Ik heb dat ding gewoon de 1e keer goed opgeladen en heb nooit problemen gehad.

is inderdaad onzin, zeker tegenwoordig, de meeste zender pakketten zijn NIMH.

het is algemeen geweten, dat een batt.paket bij een eerste lading ( vb 700 ma ) maar een 600 ma kan opladen, de volgende lading kan het al oplopen tot 800 ma, mijn lader is enfinity 2

in zender zit tegenwoordig 1400 mAh of meer hoor. Die 800 zijn NiCd cellen, die zijn een beetje lui eerst. En als je er eerst 600 in laad dan komt dat omdat er nog rest energie in zit vanuit de fabriek. Hier kan je erg weinig mee. Eerst goed laden dan komt het zeg maar los. Dan gewoon leeg gebruiken. Gaat de eerste keer iets minder lang mee maar 6 uur of 5 maakt nu ook weer niet zoveel uit.

@ Knabbeltje,

Robbe heeft de 35Mhz Fx18 met twee soorten accu's uitgebracht, dit zijn de F4095 met 1400Mah NimH accu's en de F4090 met 750Mah Nicad accu's, deze accu's dienen uiteraard met en geschikte lader geladen te worden.

Weet je niet wat voor set je hebt, maak dan de zender even open door met een passend muntstuk de twee grote schroeven op de achterkant van de zender links en rechts van de antenne voorzichtig 1/8 slag naar de antenne toe los te draaien, vervolgens kun je de achterkant verwijderen.

Ik mag aannemen dat je bij deze zender ook de gebruiksaanwijzing hebt gekregen, de Fx18 gebruiken/instellen zonder deze gebruiksaanwijzing is vrijwel niet mogelijk, heb je om wat voor reden dan ook geen gebruiksaanwijzing bij de zender gekregen dan is deze eventueel ook te downloaden op www.robbe.com , lukt dit ook niet stuur me dan even een PB.

Groeten, André.

Back