Vraagje over Robbe lader 5

• Topicstarter Topicstarter jantje16
  • Startdatum Startdatum
J

jantje16

Guest
Hallo,

Sinds kort heb ik voor een prikje een robbe lader 5 gekocht maar nu vroeg ik mij af of ik de rode draad nu in de + of in de - moest steken.

http://img176.imageshack.us/img176/5653/leader5gh5.jpg
En ik vroeg me ook af. Bij een robbe lader gaat het zo van:

50 mAh en dan 100mAh enz...

Stel nu dat ik een Nimh accu van 1900 mAh moet laden, moet ik die dan in de poort 500mAh steken en dan bv 4 u laden ofzo??

Dat snap ik eigenlijk helemaal niet...

Groeten

Jan

Rood is de plus en zwart de min.
Idd om een batterij van 1900 mAh te laden moet je rekening houden
met een laadtijd van 1900/500 x 1,2 = ong 4,5 uur.
Nu mag je bij deze lader de min polen van de andere waarden met elkaar verbinden, zodat je de laadstroom kan verhogen.
Dus 500 mA + 100 mA + 50 mA + 50 mA + 25 mA = 725 mA
Even rekenen 1900/725 x 1,2 = 3,2 uur.

Als je goed kijkt zie je dat er op je lader 50 mA, 100mA enz. staat. Geen 50 mAh, 100 mAh.

De grootheden Ampere (A), of 1000 maal kleinere waarde milliAmpere (mA), is iets heel anders dan Ampereuur (Ah of mAh). Dat is net zo iets als kilometers (afstand) een kilometer per uur (snelheid). Ook twee totaal verschillende dingen.

Ampere is stroomsterkte.
Ampereuur is capaciteit.

In de elektrotechniek wordt de plus (bijna) altijd aangeduid met rood. De rode draad moet dus in de + connector.

Je redenatie voor het bepalen van de laadtijd is juist. Capaciteit gedeeld door stroomsterkte is laadtijd. Om verliezen te compenseren is het verstandig de laadtijd 40% te verlengen.

Omdat je lader een eenvoudig exemplaar is zonder enige bewaking van de ladingstoestand van de accu is het verstandig de laadstroom niet hoger te kiezen dan 1/10 C. De laadtijd zal dan uitkomen op 16 uur.

Kleine opmerking, kijk even wat de maximale laadstroom is die deze lader mag leveren. Vaak is dat 500ma, bij deze aansluiting zou je dus geen andere bij mogen prikken :( . Algemene stelregel voor het laden van accu's met deze lader is laden met 10% van de capaciteit van de accu en dat 12 uur lang doen. De rekensom voor de 1900 mah. accu is dan 1900/ 10 = 190 ma. Deze heb je niet, dan neem je 2x100 ma bij elkaar en laad je een kleine 12 uur. Voordeel van het laden met 10% is dat het niet veel kwaad kan wanneer je hem perongeluk vergeet en bv. een 24 uur eraan laat hangen. Wanneer je nu met een veel hogere laadstroom gaat laden bv 500 ipv 200 ma dan kan het wel kwaad wanneer je te lang laad (of de accu was toch nog erg vol).Dit komt omdat het teveel aan laden omgezet wordt in warmte.

Ik heb de lader nog in een schakelklok gestoken doe in een stopkontakt paste, zodat hij ook na een paar uur afsloeg, en er geen gevaar voor overlading bestond.

zelfs dan nog kan het gevaar aanwezig zijn.

je leg je accu vorige week opgeladen weg ivm dat er iets onverwachts tussendoor komt. Volgende week kom je terug en owja shit was die accu nu leeg of vol? Ag weet je ik laad hem wel even op. Dan heb je dus wel een probleem en werkt je klokje ook niet.

Ja en dan komt het ideale van het laden met 10% weer om de hoek kijken. Je kunt gewoon opnieuw laden want het kan op deze manier toch geen kwaad :)

Het was de tijd nog van nicd batterijen, waarvan er vele na een week een hoop capaciteit kwijt waren, zeker de goedkopere reeksen. Met de luxe van lipo's en comp-laders zijn we vergeten dat we vroeger er het hoofd moesten bijhouden, zeker bij laders met tijdklokken.
Het is zoals met een rekenmachine, als de machines voor jou rekenen vergeet je je hersenen te gebruiken.
Btw: verleden we bijna een vliegtuig de grond in gevlogen omdat er een verkeerd model geprogrameerd stond. Iets wat 20 jaar geleden onmogelijk was. Leve de computer systemen.

Misschien nog effe ter informatie: volgens de handleiding (één blad...het is natuurlijk ook geen ingewikkeld apparaat.. haha...) van de 5R mag de laadstroom niet hoger zijn dan 700 mA....

Laatst bewerkt:
De schakelklok moet je meteen weer verwijderen. Zodra deze afschakelt wordt de accu namelijk weer ontladen via de elektronica van de lader. Dat schiet dus niet op.

Zowel bij de Lader 5 als bij de Lader 5r mag je uitgangen parallel schakelen, zoals hierboven al werd vermeld. Daarvoor hoef je de plussen van die uitgangen niet met elkaar te verbinden, want die zitten binnenin de lader al aan elkaar. Je moet de minnen echter wel met elkaar verbinden. Zelf gebruik ik dan altijd een laadsnoer met één rode en twee zwarte banaanstekers.

Zo te zien heb je een Lader 5r, dus dan verbind je een 60 mA en een 140 mA uitgang met elkaar om aan 200 mA te komen. Vervolgens laad je dan zo'n 13 uur. Als je dan tegelijkertijd nog meer accu's laadt wel oppassen, dat je in het totaal niet meer dan 700 mA mag laden. Dat staat ook op het voorfront van de lader vermeld.

Jan, ik heb effe m'n A-meter tussen mijn R5 en een batterij gehangen en ik kan geen ontlaadstroom meten als ik men lader uit het stopkontakt haal.
Of zou die stroom dan zo klein zijn ? Schaal op de meter is 200 µA

Met één aangesloten accu zal dit inderdaad wel meevallen. Als er meerdere aangesloten zijn ontstaan er meer problemen.

Zo'n lader werkt met eenvoudige stroombronschakelingetjes. Als vervangingsschema kun je dit opvatten als een gelijkrichter met daarachter steeds één weerstand en één accu in serie per uitgang. Met één aangesloten accu heb je hooguit last van lekstroom via de gelijkrichter. Dat zal dus wel meevallen. Met meerdere accu's aangesloten ontladen ze zich via elkaar.

In werkelijkheid bestaat bij deze lader elke uitgang uit één weerstand met daaraan parallel een serieschakeling van een weerstand en een led. Er loopt via de led 25 mA en de rest via de enkele (dikke) weerstand.

Ik heb de lader nog in een schakelklok gestoken doe in een stopkontakt paste, zodat hij ook na een paar uur afsloeg, en er geen gevaar voor overlading bestond.
Schakelklok is garantie voor ooit een keer overladen, iets uit het stenen tijdperk van acculaders.
Gewoon met 0,1C laden gedurende 14uur.

Bij gelijkspannings-schakelingen is rood altijd plus en zwart altijd min/massa.

Altijd overladen, ook met 0,1c, is gewoon niet goed voor je accu.

Doe jezelf een lol en gooi die robbe lader weg en koop een computerladertje. Is even een investering, maar je hebt er de rest van je hobby lol van.

Altijd overladen, ook met 0,1c, is gewoon niet goed voor je accu.

Doe jezelf een lol en gooi die robbe lader weg en koop een computerladertje. Is even een investering, maar je hebt er de rest van je hobby lol van.

Met 0,1 C laden staat eerder garant voor 5 jaar lang plezier van je accu's. Daar kan geen computerladertje tegenop.

Met 0,1 C laden staat eerder garant voor 5 jaar lang plezier van je accu's. Daar kan geen computerladertje tegenop.
Het probleem is niet de computerlader maar het te snel willen laden van de accu's. Ik heb 2 zelfgebouwde computer laders maar laad zo goed als nooit sneller dan 1C en meestal niet meer dan 0,5C. De computerladers doen hun werk uitstekend en ook mijn accu's gaan vele jaren mee. Een levensduur van 5 jaar, en meer, is ook voor mijn accu's geen enkel probleem!

Back