vraagje over slepen.

hallo,

wij hebben zaterdag eens wat geprobeerd om een kleine zwever te slepen.
sleper was een electro toestelletje( eigenlijk underpowerd hiervoor)
de zwever was een fox van windrider epp. dus niet echt een serieuze sleep enzo, maar genoeg om fun mee te hebben. maar toch willen we het wel wat beter doen.
vooreerst ons sleeptouw was veeel te kort (3meter ongeveer)
ook was het touw aan de vlieger gewoon gebonden, aan de andere kant een lus die dan in het neusje va de windrider ging om dan achter het haakje te hangen.
nu hoor ik dat daar ergens een rekker tussen moet zitten, dus hoe werkt een sleeptouw feitelijk, en waarop moeten we letten in de toekomst?

Als je wilt slepen zul je zeker een stuk langere lijn moeten gaan gebruiken. 3 meter is veel te kort en maakt dat beide vliegtuigen, maar zeker de zwever onbestuurbaar wordt.

Ik zou een stuk touw nemen wat minimaal 3 keer zo lang is, dus rond de 9 a10 meter.

Vervolgens maak je het touw bij het sleepvliegtuig boven op vast in het zwaartepunt. Dit omdat je anders het vliegtuig heel makkelijk uit koers kunt trekken als de zwever boven onder links of rechts van het vliegtuig komt te hangen. Vervolgens gebruik je klittenband aan het einde van de sleeplijn en vooraan onder de neus van de zwever. Zorg ervoor dat het stukje klittenband groot genoeg is om in een rechte lijn te kunnen trekken, maar klein genoeg om via een looping los te kunnen komen. Met dit alles zal het een stuk beter moeten gaan.

Daarbij is het belangrijk altijd iets onder het trekkende vliegtuig te blijven met je zwever. Ook zul je moeten kijken of de trekkracht, zoals je zelf al aangaf, voldoende is voor de fox.

Succes.

hallo,

jup op het zwaartepunt van de sleper was zo ongeveerr... het was idd bovenaan net achter de vleugel vastgebonden. dat ging redelijk goed, zonder rudder te raken enzo.
de korte lijn was idd niet zo handig, en iedere beweging van de sleper was nogal voelbaar...

in de fox heb ik zo een haakje van HC zitten om de lijn in te brengen, dus velcro is niet nodig...
maar ik had ergens gehoord dat op de lijn ook ergens rekkers zouden moeten zitten, alleen weet ik niet goed hoe en waar...:p

maar ik had ergens gehoord dat op de lijn ook ergens rekkers zouden moeten zitten, alleen weet ik niet goed hoe en waar...:p

Geen rekkers gebruiken; een vaste lijn

zorg dat je de lijn ten alle tijden makkeleijk kunt lossen om chrashes te voorkomen
Bij jullie toestellen zou ik zelfs voor een nog wat langere lijn gaan als die 9 meter... ; 15 meter of zo. Hoe langer de lijn hoe meer "speelruimte" je hebt

En kies ook een redelijk dikke lijn ( voor de windrider fox is 3 tot 5 mm dikte wel geschikt) want door het gewicht van de lijn worden de klappen goed opgevangen. De lijn hangt daardoor in een mooie boog door en dat geeft een dempend effect. Als je er een elastiek tussen doet vangt dat de klap wel mooi op maar door de elasticiteit krijgt het hele zwikje vervolgens weer een versnelling en dat verergert de zaak alleen maar.

Max

bij ons op de club worden kleine toestellen (tot 1kilo) omhoog getrokken met een lijn gemaakt van een cassette bandje. 10m lang, en een klittebandje aan de zwevers kant.

de lijn zorgt voor de nodige rek zonder dat het breekt.

zorg ervoor dat voor je de lucht in gaat genoeg test waar en hoe groot t klittebandje mag zijn, zodat het zeker loskomt boven.
het gevaar bestaat er in, dat het te groot is en niet los komt, en dan gaat je toestel rondspinnen achter de sleper. gevaarlijke dingen dus.
verder kan je er alleen maar fun mee hebben!

Hoi
filmpje van mijn windrider fox achter een calmato 1400 elektro
ik heb er een extra servo voor ontkoppel in, het gewicht heb je toch nodig

Laatst bewerkt door een moderator:
Back