Vraagje over: Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger

Checking battery...
Connection break :(

Mijn lipo monitor geeft aan dat er 7.5V in zit.
Nouja, heel heel heel jammer.

Beide nieuwe ongebruikte batterijen uit Hongkong geven 7.8V aan. Moet ik dan doorladen tot 8.4, of moet ik die eerst eens een keer gebruiken?
En probeer eens zonder balanceeraansluiting? Controleer de hoofdlaadkabel op breuk of beschadiging... :? Zoals al gezegd geven gewoon ontalden accu's zo rond de 7,7V à 7,8V aan. ;)

Als je accu nieuw dan eerst opladen natuurlijk. Over het algemeen zijn ze maar 30% tot 40% geladen bij transport. Als je het LiPo-programma op de lader hebt gekozen gewoon laden laden tot de lader gaat piepen en zegt FULL. Dan pas is de accu goed geladen.

Nouja, die lipo was ooit al iets gekreukeld bij een verticale crash, toen ik me hoogteroer op insert had staan.. Heel spijtig, maar ik gokte het er op en heb er nog even mee kunnen vliegen, misschien was die kleine kortsluiting de sneeuwvlok die de emmer deed overlopen.

Nouja, die lipo was ooit al iets gekreukeld bij een verticale crash, toen ik me hoogteroer op insert had staan.. Heel spijtig, maar ik gokte het er op en heb er nog even mee kunnen vliegen, misschien was die kleine kortsluiting de sneeuwvlok die de emmer deed overlopen.

:nooo:

Wees blij dat het zo afgelopen is..

Waarom zou je trouwens lipo's niet vol laden voor je er mee gaat vliegen? Die 7,7/7,8 Volt is puur voor opslag... Vol geladen lipo's gaan namelijk een stuk sneller achteruit als lege lipo's.. het beste zou zijn om ze net boven de 3 volt per cell weg te leggen en ze om de week te laden maar aangezien dat geen doen is leggen de meeste ze weg op zo'n ~50% van de capaciteit.

Dat zou dus betekenen, dat als ik in het weekend heb gevlogen, dat ik ze zondagavond moet ontladen tot ca 6.5V, en ze dan een week weg te leggen, en vrijdagavond weer vol te laden?

Waarom zou je trouwens lipo's niet vol laden voor je er mee gaat vliegen? Die 7,7/7,8 Volt is puur voor opslag... Vol geladen lipo's gaan namelijk een stuk sneller achteruit als lege lipo's.. het beste zou zijn om ze net boven de 3 volt per cell weg te leggen en ze om de week te laden maar aangezien dat geen doen is leggen de meeste ze weg op zo'n ~50% van de capaciteit.
Als je zeg weg legt op 3,0V per cel dan is je accu nog geen 20% vol. Kans is groot dat-ie nog minder vol is. Onder de 3,7V per cel is de accu echt leeg. Te leeg om op te bergen. Een goede stelregel is 70% geladen. Dat is het punt waar de spanning de 4,2V per cel bereikt en de laadstroom af gaat nemen tijdens het laadproces. :yes:

Uiteraard hangt het opbergen van de kwaliteit van je LiPo's af. Ik heb flut LiPo's uit Hong Kong die na 3 weken al 20% van hun lading kwijt zijn door zelfontlading. Ik heb ook heel goede accu's die na een wintertje in de ijskoude garage en gewoon volgeladen te zijn weggelegd, in de lente weer precies leveren wat ze ook in de herfst deden. Geen vermindering van capaciteit of interne weerstand. Dus mijn accu's van de grote modellen gaan gewoon vol de plank op (omdat ze voor de laatste vlucht die niet meer kwam geladen waren :?) en in het voorjaar worden ze even 2x gecycled om te testen. Uiteraard voorzover van toepassing want op mooie winterdagen wordt er gewoon flink gevlogen. :thumbsup: :D

Dat zou dus betekenen, dat als ik in het weekend heb gevlogen, dat ik ze zondagavond moet ontladen tot ca 6.5V, en ze dan een week weg te leggen, en vrijdagavond weer vol te laden?
Dat is niet verstandig want elke cycle verkort de levensduur van je accu. Zoals gezegd 6,5V is echt te laag. Mocht je ze langer dan twee tot vier weken niet gebruiken dan eerst helemaal opladen en zo'n 30% ontladen via een ontlader. Je weet de capaciteit van je accu en 30% daarvan is af te lezen op de ontlader. Het komt niet op 5mAh aan. ;)

Juist, mijn accu's waren gevuld met zo'n 7.4-7.7V, en heb ze een maand of wat niet gebruikt. Dus dat was verder geen probleem? Gister is alles wel netjes volgeladen tot 8.4, lader gaf netjes een piepje, dus wil zondag wel eens even vliegen op de heide =D

Juist, mijn accu's waren gevuld met zo'n 7.4-7.7V, en heb ze een maand of wat niet gebruikt. Dus dat was verder geen probleem? Gister is alles wel netjes volgeladen tot 8.4, lader gaf netjes een piepje, dus wil zondag wel eens even vliegen op de heide =D
Prima, niets mis mee. Ik weet zeker dat je nu lekker lang kunt vliegen met een accu. ;)

Heb je een regelaar met een automatische afslag (Cut-Off)? Zo ja, kies dan voor Soft Cut-Off zodat je niet gelijk zonder spanningstoevoer naar de motor zit en nog netjes kunt landen. En indien mogelijk, zet de Cut-Off Voltage op 3,0V per cel. Als je netjes gehoor geeft aan de signalering van de regelaar dan gaan je accu's lang mee. :thumbsup:

Nou kijk, ik ben nog niet zo heel goed in het vliegen, en de locatie is ook.. nouja kan beter, dus ik vlieg meestal op 3/4 tot vol gas.. Dus op een gegeven moment hoor ik dat de motor niet meer wil geven, dat deze langzaam terugloopt. dus dan weet ik van oke, nu raakt ie leeg, dan daal ik steeds meer, tot op een gegeven moment dan kan ik niet meer klimmen. Maar ik weet alleen dat er op die regelaar een failsafe zat, maar niet iets van voltage cut off.

Zit er op jouw lader geen storage functie?
In de storage functie zal de lader je lipo's netjes opladen tot zo'n 3.85V per cell, zodat je ze mooi kunt opbergen. Dan voor gebruik even volladen en vliegen.

Laatst bewerkt:
Battery check..
Voltage too low. :?

Houdt dit nou in, dat ik voor een mini batterijtje voor mijn Fox alsnóg een bestelling moet plaatsten voordat ik die weer kan gebruiken?.. Zucht, ik wordt gek hier. Onee, ik was al gek, want ik ben begonnen aan deze hobby :rolleyes:

Eventjes een flinke "schop" geven dit topic...

Ik ga beginnen met elektro modelbouw off-road na vorig jaar nitro off-road aan de wilgen te hebben gehangen.

Nu wil ik om het niet te gek te maken met deze asseccoires beginnen.
  1. 1x HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories $24.99
  2. 1x HobbyKing Online R/C Hobby Store : 12V 5A Power Supply $9.99
  3. 2x HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 20C hardcase pack $33.57
Is dit volgens jullie wat en zo nee waarom niet...

Dit komt waarschijnlijk in een Traxxas rustler of bandit te liggen.

thnx already

Ik heb dezelfde lader. Top ding. Ik miste toen nog de powersupply, die heb jij al op je lijstje staan. Ook een top ding. Echter, het is een US powerplug, dus je moet wel nog een US -> EU powerplug kopen (Dealextreme ofzo) óf al een MickeyMouse stekker in huis hebben van een laptop.
Die batterij is denk ik ook wel te doen, het ligt er natuurlijk aan wat voor regelaar je in je auto hebt etc. etc.

is een prima combinatie hoor:). Hoeveel ampere trekt je motor in je Rustler/Bandit. Houd daar rekening mee als je een accu uitkiest

Je MAG de accu met 2C laden, wat betekend dat je accu in plaats van een uur (laden met 1C), binnen +-30 minuten opgeladen is. De lader kan echter maximaal met 50W laden. Je accu is 2S, dus houden we een spanning van +-8,0V aan (gemiddeld tijdens laden). Hieruit volgt dan dat je de accu met maximaal 50/8=6,25A mag laden. Echter is de maximale laadstroom op de Accucel 6, wat betekent dat je alleen met 1C kan laden.

Neem je een lader met een groter vermogen, zou je dus met meer stroom kunnen laden. Het is maar wat je wilt:)

Back