Vraagje over UBEC + LED strip

Hallo allemaal,

ik heb een elektronica vraagje welke voor jullie vast eenvoudig te beantwoorden is.

Voor mijn quad heb ik als extra gimmick een ledstrip van 24 led's (lekker veel, hou van ledjes :) )

In eerste instantie voedde ik deze met de 5v output van mijn ESC's
In idle-stand is dit allemaal hartstikke mooi maar zodra de ESC's veel stroom gingen verwerken werdt de led-strip net een kerstboom.

Dus mijn redenatie was: een losse BEC moet dit probleem verhelpen.

Ik heb op ebay een Hobbywing UBEC gekocht met een output naar 5v of 6v (in te stellen met een jumper)
deze heb ik aangesloten en gemeten met m'n multimeter; output is 5,28v
De output van m'n ESC's is 5,01v

Nu is het probleem dat de LED strip wel werkt met mijn ESC maar niet met de BEC.

Mijn basis-elektro-techniek kennis zegt mij dat ik een resistor in de kring moet gooien als ik de BEC wil gebruiken zodat ik van 5,28v naar 5v ga.

De vraag is: Klopt dit? Zo ja, wat voor resistor moet ik er tussen zetten?

Al vast bedankt voor de hulp!

eigenlijk kan dat niet.
Stroom is stroom, en op .2 volt zal hij niet zelf automatisch afslaan.

iig, ik verdenk de meeste led fabrikanten er absoluut niet van dat ze dergelijke veiligheden inbouwen ;-)
Of je moet een bijzondere led strip hebben...

Komt de stroom wel in de led strip, geen soldeer fout, of stekkerfout oid?
hoe heb je het aan je regelaar geknoopt, en hoe knoop je het nu aan je bec?
om hem aan je regelaar te knopen, heb je ook al iets aan moeten passen..

Daarnaast.
je regelaar, als deze veel stroom gaat verwerken krijg je een kerstboom?
in je regelaar zit eigenlijk ook een BEC circuit.
dit staat los van het motor regeldeel. Meer vermogen naar de motor moet dus onafhankelijk gebeuren van de BEC.
Dus, je led strip zou continu hetzelfde moeten blijven branden. van begin tot eind, zwaar belast vliegen of hoover.

anders zou namelijk je besturing eruit fikken zodra je de motor zwaar gaat belasten.
Als de regelaar onder belasting meer volts gaat geven, moet je deze heel snel eruit halen. dan is er iets doorgefikt namelijk. en dan kan hij zelfs de totale batterijspanning op je besturing of led strip zetten.

Of zit er een of andere servo stekker aan, waarmee de led strip signaal van de ontvanger kan ontvangen?
dan zitten er 3 draden aan de strip.. en zou dan wel verklaren waarom hij het met de bec niet doet..

De strip heeft idd 3 draden; GND-DI-5V

Het is een WS2811 strip welke zijn stroom krijgt van de esc/bec en zijn aansturing (di) vanuit de naze32 flight controller met cleanflight firmware.

het kerstboom effect wat je noemt, zou dit kunnen door een foute soldeer?

wat ik namelijk raar vind is dat de strip wel een teken van leven geeft vanaf de esc maar niet vanaf de bec.

Ik zal vanavond nog even de multimeter op de pads van de led-strip prikken om te kijken of er stroom doorheen gaat.

in ieder geval: 5,28v of 5,01v zou voor zo'n strip (nagenoeg) niets uit moeten maken?

dat klopt.

blijkbaar kun jij, wanneer je de strip recht in een ontvanger zou steken, vanaf de zender de felheid/knipper etc instellen.

Aangezien jouw bec geen signaaldraad heeft, krijgt de strip geen "commando", dus doet hij niets.

Op de Esc klopt dit ook. des te meer gas, des te meer de regelaar wordt uitgestuurd.
jouw led strip zit daarop, dus des te meer gas = des te meer licht.

Je zal de signaaldraad ergens op de controller in moeten pluggen, waar hij inderdaad vanuit de controller bestuurt wordt.
de + en - draad kun je dan op de BEC solderen.
die .20 volt maakt echt geen fluit uit.

voor het idee.
vroegah, schepen van hout, mannen van staal en zo..
Werkte men nog met nimh en nicd batterijen. tussen vol en leeg zat een hoop verschil. Dus wanneer er 4,8 volt op een servo stond, kon hij met 4 nimh batterijen overweg. Maar hij kon dan wel kortstondig 6 volt aan...
alleen op lange termijn ging het soms mis wanneer je er continu 6 volt op zet.

maar jouw led strip is geen servo oid. normaal is 1 volt meer alleen wat fellere led's. Dus vandaar mijn overtuiging dat die .2 geen fluit uitmaakt.

Je zal alleen de 3e draad van de ledstrip ergens kwijt moeten.

voor jouw idee trouwens, voor je 5 volt op de signaaldraad zet:
een servostekker heeft een + (rood) en - (zwart of bruin)
de derde is de signaal. normaal wit of geel bij een servo.

gezien jouw volgorde kan het misschien zelfs nog zijn dat je nu de + op de signaal hebt gezet.
dan doet hij het ook niet.
+ is normaal de middelste poot van een servostekker.
bij jou is dat DI (direction denk ik.., dus signaal)

Trouwens, die kerstboom kun je waarschijnlijk besturen vanuit de software.
moet ook je probleem oplossen.
evt kun je de + en - gewoon op de bec zetten, zolang de signaal maar ergens zijn ding vandaan krijgt.

de connector heb ik zelf gemaakt ;)

de stroom trek ik (zwart en rood) van m'n BEC (of ESC) en de DI/signal (geel) is verbonden met output pin 5 van m'n Naze32.

Zoals eerder vermeld werkt dit goed in idle modus, de diverse kleuren die ik ingesteld heb werken goed.

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden, hier is mijn (onafgewerkte) opstelling in idle mode, gevoed vanaf m'n esc)
IMG_20150210_204346.jpg

(link naar plaatje werkt niet in post, dan maar klik-link)

Maar zodra ik gas geef dan begint de strip te knipperen als een kerstboom.

even een toevoeging, als ik een quote pak van deze pagina;

If you have LEDs that are intermittent, flicker or show the wrong colors then drop the vIN to less than 4.7v, e.g. by using an inline diode on the vIN to the LED strip. The problem occurs because of the difference in voltage between the data signal and the power signal. The WS2811 LED's require the data signal (Din) to be MAX 0.7 * VIN. Data In on the LEDs will allways be around ~3.3v, so the Vin MAX should be 4.7v (3.3v / 0.7 = 4.71v). Some LEDs are more tolerant of this than others.

hier wordt gesuggereerd dat ik de input voltage naar beneden moet brengen tot onder de 4.7v?
geen idee wat ik daar voor nodig heb :confused:

een weerstandje.
Wordt vaker gebruikt. Alleen weet ik persoonlijk weinig van de getallen af, oftewel hoe groot je weerstand zal moeten zijn etc..

Maar er komen hier zat mensen voorbij die dit wel weten ;-)

"If you have LEDs that are intermittent, flicker or show the wrong colors then drop the vIN to less than 4.7v, e.g. by using an inline diode on the vIN to the LED strip."

Je geeft de oplossing zelf...

Een diode plaatsen.

Diodes zorgen voor een spanningsval, maar die is afhankelijk van de stroomsterkte. Ideaal is het niet. Maar als de fabrikant het adviseert zal het wel kunnen.

Bedankt voor de hulp mannen :)

Nu moet ik alleen nog even uitvogelen wat voor diode (welke kleurcodes enzo)

Ik moet van 5,3v naar 4,7v (of iets minder dan 4,7) dus zal niet een heel erg zware diode zijn.

Diodes hebben geen kleurcodes. Dat geldt voor weerstanden. De spanning zegt niet veel over de te gebruiken diode. Het gaat om de stroom die er door gaat.

Het stroomverbruik van de LED-strip zal wel in de handleiding staan. Is dat minder dan 1 ampère gebruik dan een 1N4007 diode. Verbruikt de LED-strip meer stroom, dan heb je een "dikkere" diode nodig.

Zoals de handleiding aangeeft, de diode opnemen in de plus-leiding naar de LED strip. De zilverkleurige ring om één uiteinde van de diode moet wijzen naar de LED-strip. Andersom werkt het niet.

https://www.google.nl/search?q=1n40...niv&sa=X&ei=UwjrVOWLJsXsO9yPgdAJ&ved=0CFAQsAQ

Heren,

Gisteren mijn diodes binnen gekregen, meteen getest;
Werkt perfect!
Ik ben helemaal blij :)
Bedankt voor het delen van jullie kennis!

Nu is alles afgemonteerd en zodra het weer het een beetje toe laat ga ik maar eens beginnen met vlieg-lessen ;)

Moet alleen de Roll en de Yaw nog even omdraaien (die zitten op de remote onder de verkeerde stick)

hier nog even een paar foto's van 'the finished product'

IMG_20150225_231904.jpg

IMG_20150225_232117.jpg

Nogmaals, bedankt voor de hulp! :)

Back