Vraagje over Voltage en mA

Hallo,

Wellicht is er al iets over geschreven maar dan heb ik het helaas niet kunnen vinden...
Mijn vraag:
Ik heb een Protech multi 6 lader met verschillende aansluitingen. De aansluitingen hebben een verschillende laadstroom maar ook een verschillende spanning (V):
  • 500mA -> 4.8V
  • 180mA -> 6V
  • 140 mA -> 7.2V
  • 80mA -> 7.2V
  • 60mA ->7.2V
  • 50mA -> 6V
Als ik mijn Humppack van 1400 mA en 6V wil opladen, dan zou ik kiezen voor de 140 mA/7.2V aansluiting maar kan dat wel? Op die aansluiting wordt een spanning van 7.2 V afgegeven. Is dat schadelijk voor mijn 6V accu?
Hetzelfde (maar met groter verschil) geldt voor de accu van mijn gloeiplugdriver. Deze is 3700 mA en 1,2V.

Kan dit kwaad of past de spanning van de lader zich aan? Ik kan er in de (overigens zeer summiere) handleiding niets over vinden.

Alvast bedankt voor de reacties

Jan

Deze lader is geen automatische lader. Je kan er accu's van 4 tot en met 8 cellen mee opladen. Die accu moet je aansluiten op de uitgang waarvan de stroom het dichtste bij de 0,1C van die accu komt. De spanning is bij deze lader niet van belang.
Omdat je nooit weet hoeveel er nog in de accu zit is het altijd een gok hoelang je een accu moet laden met deze lader. Alleen bij een helemaal lege accu weet je het wel. Het volledig laden van een lage accu duurt dan 12 tot 14 uur.
Heb je een gedeeltelijk lege accu dan kan je hem wel een poos laden met 0,1C. Als de accu vol is en je stopt niet met het laden dan zal je de accu overladen. Gelukkig kan dit niet zo heel erg veel kwaad omdat je het met zo'n lage stroom doet maar een automatische lader is altijd beter!
Wil je meer weten dan moet je even bij de modelbouw FAQ kijken. Een sukje over NiCad accu's vindt je HIER en over NiMH vindt je HIER. Verder kan je met de zoekfunctie van dit forum ook nog heel veel informatie vinden. Genoeg voor avonden leesvoer. :wink:

Ernst, bedankt voor je heldere uitleg!

Die artikelen die je geschreven hebt had ik gelezen. Da's bijzonder interessant leesvoer! Zit flink wat werk in en heeft m'n kennis van accu's flink opgekrikt. Ik kon daarin echter niets terugvinden over de spanning die de lader afgeeft in relatie tot de accu. Vandaar mijn vraag. Maar goed... blijkbaar maakt het dus niet uit dat de afgegeven spanning hoger is dan de spanning van de accu.

Misschien een wat onnozele vraag maarre gaat het dan omgekeerd ook goed? Een setje van 8 x 1,2 accu van 800mA (9.6V) kan ik gerust aansluiten op 7.2V 60mA?

Dit soort laders houdt de stroom constant, de spanning zal toenemen naarmate de accu voller wordt.
Gegeven spanningen zijn slechts ruwe indicaties, het gaat om de laadstroom.

Antwoord op laatste vraag: ja.

Mees zei:
Misschien een wat onnozele vraag maarre gaat het dan omgekeerd ook goed? Een setje van 8 x 1,2 accu van 800mA (9.6V) kan ik gerust aansluiten op 7.2V 60mA?
Bijzonder onnozele vraag! :roll:
Nee dat is gekheid! :oops: In principe moet de spanning die de lader afgeeft altijd hoger zijn dan de spanning van de accu. Wat jij bij jouw lader meet is niet helemaal de juiste spanning. Hoe dat komt gaat een beetje te ver om uit te leggen. Maar het is zeker wel mogelijk dat je die accu zonder problemen kan laden. Als het niet lukt zie je dat ook direct want het laadlampje zal dan niet oplichten. Je moet dan gewoon een andere uitgang kiezen en de laadtijd evenredig verlengen (als de stroom lager is) of verkorten (als de stroom hoger is).
Een voorbeeld:
Accu 9,6V / 800mAh. Normaal gesproken laden met 0,1C (=> 0,1x800=80mA) gedurende 14 uur.
Laden met 60mA=> laadtijd: 80/60x14= 18,7uur.
Laden met 100mA=> laadtijd: 80/100x14= 11,2uur.
Deze laadtijden gelden natuurlijk alleen bij helemaal lege accu's.

Ernst Grundmann zei:
Bijzonder onnozele vraag! :roll:
Nee dat is gekheid! :oops:
Pff... gelukkig 8)

Tis me helemaal duidelijk. Laadlampje brandt inderdaad bovendien komt de boel weer goed op spanning. :)

Heren, wederom dank voor jullie antwoorden!

Back