Vraagje (statische) Ampère meten??

Ik vlieg sinds kort met een Funjet, nu wilde ik het aantal ampère wel eens meten met een ampère tang.
Na het meten met de Ampère tang kwam ik uit op 50A.

Nu mijn vraag :?:
Is er een regel dat er ongeveer zoveel % ampère vanaf gaat als je gaat vliegen? (omdat de weerstand minder is, dan wanneer je hem vast houdt)
Of gaat zo´n regel niet op..

Heb helaas geen datalogger om het te meten...

Laatst bewerkt:
oF er een algemene regel is weet ik niet, maar de laatste keer dat ik dit heb getest ging er 10++ % vanaf.. Statisch 89A, InFlight 77A!

... omdat de weerstand minder is, dan wanneer je hem vast houdt ...
Tijdens het vliegen wordt de invalshoek van de lucht t.o.v. van het profiel van de prop kleiner, daardoor ondervindt de draaiende prop minder weerstand, daardoor neemt de stroom af.

Laatst bewerkt:
Met Eagle Tree telemetrie meet ik bij een 2 motorig prop model dynamisch 30% minder stroom als statisch. Bij een edf veranderd er weinig.

Dat klopt dus wel ongeveer Erik. Per motor ongeveer 15% en vwb de EDF klopt het ook, daar blijft de invalshoek gelijk doordat hij ducted is.

Maar mag je die 10% er wel vanaf trekken?

want hoe zit het als je vliegt met veeeel wind en je vliegt er tegen in?
gaat het ampere dan niet weer omhoog?

Geheel off-topic, excuses:

Maar mag je die 10% er wel vanaf trekken?

want hoe zit het als je vliegt met veeeel wind en je vliegt er tegen in?
gaat het ampere dan niet weer omhoog?

Je vliegtuig beweegt ten opzichte van de lucht, niet de grond. Als het normaal met 50 km/u vliegt en je hebt 30 km/u tegenwind....blijft hij nog steeds 50 km/u vliegen. Alleen over de grond is dat dan 20 km/u.
(als je dan omdraait moet je met 80 km/u over de grond vliegen, en daardoor vallen zoveel modelvliegtuigen uit de lucht als ze met de wind mee vliegen en een bocht gaan maken. Je schat de snelheid in met de grond als referentie - waardoor je veel te langzaam gaat vliegen als je niet oppast. Maak je dan een bocht....donder je naar beneden :-) )

Back