Heb een ZDZ50 met reedvalven en messlik 22/10. Bij openen throttle gaat hij naar 6600 en na enkele seconden (ca8) zwakt hij langzaam af naar 6400 a 6300 rpm en blijft daar hangen. Verschillende naaldsettings geprobeerd, hij blijft dat doen. Demper is een zelfbouw.
Dat klinkt als een druk of temperatuurgerelateerd iets. Moet ik even wat langer over nadenken, maar mij eerste gedachte is een uitlaat die iets te weinig uitstroom heeft...
Wat is de diameter van de eindpijp, en van de bocht? Wat ik denk dat er gebeurt is dat, komend vanaf stationair, de uitlaat relatief "koud" is, en de eindpijp het volume van relatief koud uitlaatgas nog wel kan verwerken, maar dat zodra je gas geeft, die uitlaat razendsnel (8 seconden voor een graad of 200 verschil is "razendsnel") opwarmt en dan het volume van de gassen niet meer kan verwerken. Want qua massa verandert die hoeveelheid gas per seconde niet, maar "heet" gas neemt wel behoorlijk veel meer volume in dan "koud" gas, en dan gaat de uitlaat dus na een aantal seconden meer tegendruk opbouwen, en dus het toerental wat wegzakken omdat de spoeling geremd wordt. Als je niet aan de uitlaat wilt sleutelen (i.v.m. geluidseisen of zo) kun je proberen de ontsteking een graad of 2 vroeger te zetten, dat drukt in ieder geval de temperatuur van de uitlaatgassen wat, en de magere kant van het mengsel opzoeken helpt ook een paar graden, maar verwacht daar geen wonderen van, en vooral het afmageren vergroot het risico op deadsticks aanmerkelijk. Als het goed moet, EN stil, dan blijft er weinig over dan in de buidel te tasten en een bedrijf als Krumscheid of Zimmermann te benaderen voor een custom oplossing.
Logisch natuurlijk, kleinere prop is minder belasting en lager vermogen. Dus ook minder temperatuur, hierdoor zakt het toerental niet in. Grt, Arnoud.
Yup.... Bevestigt alleen maar. En ik neem aan dat OP die propellermaat voor een goede reden gebruikt...
ik denk door de grotere flow in het carter dat er wat weg vloei dus de afdichting van de lagers og keeringen niet meer goed zijn !