vraagje voor benzinemotoren specialisten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door cuwaert, 19 jun 2022.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Heb een ZDZ50 met reedvalven en messlik 22/10.
    Bij openen throttle gaat hij naar 6600 en na enkele seconden (ca8) zwakt hij langzaam af naar 6400 a 6300 rpm en blijft daar hangen.
    Verschillende naaldsettings geprobeerd, hij blijft dat doen.
    Demper is een zelfbouw.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt als een druk of temperatuurgerelateerd iets. Moet ik even wat langer over nadenken, maar mij eerste gedachte is een uitlaat die iets te weinig uitstroom heeft...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Idem gelijke gedachte .
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is de diameter van de eindpijp, en van de bocht?

    Wat ik denk dat er gebeurt is dat, komend vanaf stationair, de uitlaat relatief "koud" is, en de eindpijp het volume van relatief koud uitlaatgas nog wel kan verwerken, maar dat zodra je gas geeft, die uitlaat razendsnel (8 seconden voor een graad of 200 verschil is "razendsnel") opwarmt en dan het volume van de gassen niet meer kan verwerken. Want qua massa verandert die hoeveelheid gas per seconde niet, maar "heet" gas neemt wel behoorlijk veel meer volume in dan "koud" gas, en dan gaat de uitlaat dus na een aantal seconden meer tegendruk opbouwen, en dus het toerental wat wegzakken omdat de spoeling geremd wordt.

    Als je niet aan de uitlaat wilt sleutelen (i.v.m. geluidseisen of zo) kun je proberen de ontsteking een graad of 2 vroeger te zetten, dat drukt in ieder geval de temperatuur van de uitlaatgassen wat, en de magere kant van het mengsel opzoeken helpt ook een paar graden, maar verwacht daar geen wonderen van, en vooral het afmageren vergroot het risico op deadsticks aanmerkelijk.

    Als het goed moet, EN stil, dan blijft er weinig over dan in de buidel te tasten en een bedrijf als Krumscheid of Zimmermann te benaderen voor een custom oplossing.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2022
  5. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    mooie verhalen maatje kleinere prop en opgelost heb het zelfde me ge maakt
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Logisch natuurlijk, kleinere prop is minder belasting en lager vermogen. Dus ook minder temperatuur, hierdoor zakt het toerental niet in.

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... Bevestigt alleen maar.

    En ik neem aan dat OP die propellermaat voor een goede reden gebruikt...
     
  8. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    ik denk door de grotere flow in het carter dat er wat weg vloei dus de afdichting van de lagers og keeringen niet meer goed zijn !
     

Deel Deze Pagina