Vraagje voor de expert: Welke prop voor een foam Cessna?

Vraagje aan de experts en deskundologen:

Voor een foam Cessna (Spw 880mm, 300gr) wil ik graag mijn brushless Himax 2015-4100 en CC-Phoenix 10 gebruiken met 3 cellen LiPo. (Komt uit een helicoptertje) Kan dat en zo ja met welke prop?

Ik heb het zelf proberen uit te zoeken met van die moter-calculator programmatjes, maar het blijft te ingewikkeld. Er zit bij die cessna een propje, maar zonder getallen erop. (9cm lang per blad, pitch geen idee) wil wel graag een beetje schaal houden. Er zijn ook vertragingt setjes voor die Himax motoren, maar dan krijg je weer hele grote props geloof ik. Heb ook geen idee wat een goede pitch is.

Nou ja, dus als iemand mij op weg kan helpen, heel graag. Het lijkt of veel mensen op dit forum dit soort kennis zo uit hun mouw schudden, maar mij lukt het niet. Ik hoor het graag!

10 x7 , da's meer een raket voor 300 gram...

Voor een gewicht van 300 gram (ik heb geen ervaring met je Himax motor) zou je met een 6x5 gws propje kunnen toekomen, lijkt dan min of meer schaal. Of een 7x4 APC propje. Wellicht méér dan genoeg trekkracht. Dat wordt ook wel vertikaal. :roll:

Ik denk echter dat je wel een gws-of look-alike vertraging zal nodig hebben, en dat op 3 lipo's... ik vermoed een vertraging van 6.6/1; met meer dan deze veronderstelling kan ik je niet verderhelpen. Ik ben dan ook geen electrovliegdeskundoloogexpert. Alleen een experimenteurvoortplezier. (cdrom-buitenlopertjes van eigen makelij...)

2 voorgaande antwoorden zijn onbruikbaar, want er is geen rekening gehouden met de nummertjes van de motor.
Met 10x7 en 1:2 vertraagd of 6x5 direct brand je regelaar en motor meteen af. Rendement extreem laag en stroom erg hoog (20-25A). Motor wordt in beide gevallen compleet gesmoord.

Met 4100 rpm/v en 3s lipo = 10.5V heb je onbelast boven de 40.000 toeren per minuut (rpm op z'n engels).
Belast dan minstens 70% van die waarde (want dan maak je kans op 70+% rendement) = 28000 rpm.

Mert 3s een 5x2 prop of 4x3 of iets van die maat zal 15A of meer trekken. 24000 rpm dan. Dit is maximaal stroom bruikbaar (rendement, warmte enzo.. al niet best meer.)
Je gebruikt een cc10, dus je moet onder 10A blijven.

Deze motor is het best bruikbaar met vertraging. Motor is vergelijkbaar met sp300 6V. Die heeft ook altijd een grote vertraging.
Met 1:6 kom je in de buurt van 10x6 props.
Met 1:3 kan je "schaal" 6x5 of 7x3 prop gebruiken.
Google met "Himax 2015-4100"
http://www.e-flightline.com/combos.htm
http://www.fancyfoam.com/brushless.asp

300 watt/kg (mijn holiday heeft 400 watt/kg)
Met halfgas kan je al vertikaal. Volgas stijg je rond 15 m/s.

Met dat 9cm propje kan je het mischien net direct drive redden.
Met berekening kom ik rond 10A uit voor propjes van die maat, maar berekening is minder nauwkeurig in die maat en toerentallen.

Waar zou je zijn zonder deskundologen!

Bedankt voor je relpy Harrold, hier heb ik echt wat aan. Wel jammer dat al dat spul (cobri/GWS vertraging) uit de USA komt, moet ik zo lang wachten tot het eindelijk door de douane is. Ik zal het eens proberen bij de lokale modelbouw-boer, maar die hebben dat niet zo liggen denk ik. Maar ik weet nu in ieder geval wat ik nodig heb. Was ik zelf niet uitgekomen.

Amerika ?

http://www.rctechnics.nl/index.php?cPath=23_50

ELE380RG2.jpg

€ 8,50...

Geschikt voor 20mm motoren, zoals jouw Himax!

Back