Vraagje: wat voor stroombron gebruik je in een hlg/dlg?

• Topicstarter Topicstarter Maarten Engelhardt
  • Startdatum Startdatum
M

Maarten Engelhardt

Guest
Zoals al te zien in de titel van dit draaje vraag ik me af wat voor accu's/batterijen/cellen jullie gebruiken voor de stroomvoorziening van hlg's/dlg's?

Alles moet natuurlijk zo licht mogelijk, dat begrijp ik maar....hoe?

ik heb gehoord van sietse dat men 1cell lipo gebruiken, servo's werken wel dan iets trager.
meer weet ik er ook niet over...

Mijn Micro vlieg ik met 1 lipo 160Mah. Ik weet dat Vinkie in zijn Blaster Lipo's heeft. Ik vlieg mijn (inmiddels omgebouwde Highlight) met 4 cellen 350 Nimh.
Ik bouw het model eerst zo licht mogelijk en kijk dan welk gewicht er in de neus moet om het CG goed te krijgen. Hier stem ik dan mijn stroombron op af.

Het gebruiken van 1 lipocel vind ik riskant omdat
je dan met 3,7 volt aan de lage kant zit ( onder de specificaties van de meeste ontvangers en servo's)en kun je de goede werking van de ontvanger niet meer 100% garanderen. Een tweepack lipos is altijd nog lichter dan niccads of nimh celletjes alleen is de spanning dan weer te hoog ( 7,4V) voor de ontvanger.

Ik gebruik daarom 3 universele diodes in serie met de voedingslijn. Deze nemen per stuk 0,7 volt dus totaal verlies je 2,1 volt en blijft er 5,3 volt over, wat een perfecte spanning is voor de ontvanger en servo's

Ik gebruik dit principe al jaren met succes.

G.J

Ik gebruik idd 1 lipocel in mijn microDLG. Ik had bij ACW in de uitverkoop een 3s300mah pakje gekocht voor 8 dollar.
Daar heb ik nu 3 pakjes van gemaakt.
dus 1 celletje van 300mah. Dat is meer dan genoeg voor mijn GWS pico 4 kanaals met 2 Towerpro 5 grams servootjes. Werkt perfect! Prima bereik en de servoos werken ook perfect. Misschien iets trager, maar niet zo, dat ik het merk (misschien wel meetbaar).

kuip zei:
Het gebruiken van 1 lipocel vind ik riskant omdat
je dan met 3,7 volt aan de lage kant zit ( onder de specificaties van de meeste ontvangers en servo's)en kun je de goede werking van de ontvanger niet meer 100% garanderen.
De meeste ontvangers werken intern op 3,3V. Dus voor 1 lipocel is dit geen enkel probleem. Je hebt dan niet de hele ontlaadcapaciteit die je kan gebruiken, maar dat hoeft zeker geen probleem te zijn. In de specificaties kan je dit natuurlijk altijd vinden.
Servo's werken prima op ±3,5V.(ook dat is meestal wel te vinden in de specs) Ze werken wel of niet. iets ertussen zit er niet in. onbetrouwbaar is het dus niet. De servo's zijn wat langzamer, maar dat is meestal niet zo erg in een HLG/DLG. Het levert echter wel een behoorlijke gewichtsbesparing op. :)

Ik ben het dus niet mee eens om te zeggen dat niet meer betrouwbaar is.

kuip zei:
Ik gebruik daarom 3 universele diodes in serie met de voedingslijn. Deze nemen per stuk 0,7 volt dus totaal verlies je 2,1 volt en blijft er 5,3 volt over, wat een perfecte spanning is voor de ontvanger en servo's

Ik gebruik dit principe al jaren met succes.

De spanningsval over een diode is stroom-afhankelijk. Dus zijn diodes om de spanning te verlagen niet echt stabiel.
Als je ineens alle servo's tegelijk belast beweegt, loopt de piekstroom toch even op, wat een spanningsdip voor je besturing opleverd. Dat is niet echt betrouwbaar. Nu valt dit probleem wel mee omdat de besturing in een zwevertje maar erg weinig (wisselende)stroom trekt. Bovendien is de ontvanger intern gestabiliseerd.
Toch zou ik voor een andere oplossing kiezen.

In al mijn DLGs en HLGs zitten Nimh 350s. Er zijn nu GP Nimhs die 7 gr/st wegen, da's meestal licht genoeg.
Voor een nieuwe micro wil ik wel eens een enkele lipo proberen, nog niet gedaan, maar (zoals anderen ook aangeven) je kunt er in principe gewicht mee besparen.

Nog even over de diodes, de stroomafhankelijkheid van de spanningsval over diodes is minimaal +/- 100mv. dus dit zal geen problemen geven. ook niet bij een piekstroom. Ookal krijg je een dipje in de spanning, zit er genoeg ruimte in de 5,3 volt.

Specificaties van de meeste ontvangers praten over een betrouwbare werking tot 3,5 volt, dus idd 1 cel kan, maar ik werk niet graag op het randje.

gj.

"Op het randje"????
De meeste vinden de GWS Pico zowieso al op het randje :D. Ik denk dat ik op de meeting wel wat meer storing dan anderen met berg-zooi heb, maar goed. Hier werkt het perfect!

In mijn Quickflick (1m20) heb ik trouwens gewoon 4 minipenlites van 900mah. Weegt 52 gram :D. Maarja, dat had ik zowieso nodig omdat ik een heeeeeeele zware staartboom had gebruikt. Nu ga ik denk ik een CD-rommetje (met klapprop) erin gooien met 2S300mah. Is maar 5 gram zwaarder ofzo :).

Bedankt voor jullie antwoorden.
Voorlopig hou ik het op 4 AAA-penlites van 750 Mah, ca. 50 gram, voor mijn Calimero

Experimenteren kan ik altijd nog :lol:

oke zeer goede topic ik zit ook met het probleem welke accu voor mijn OFA :S:S:S
kan iemant me helpen welke ik moet nemen
ik heb een

een multieplex Pico 5/6 6 channel ontvanger

2X servo Robbe FS 40 pico
afmetingen 24.5 X 9.2 X 29 mm
15 ncm 9 gram

een futaba skysport 4 channel radio control system

welke accu voor in mijn OFA ???????

MVG MARK

Luister naar Theo:

Ik bouw het model eerst zo licht mogelijk en kijk dan welk gewicht er in de neus moet om het CG goed te krijgen. Hier stem ik dan mijn stroombron op af.

Extra accu-capaciteit is beter dan lood!

en aan de verbruikerskant?

ik bedoel...hoe lang kan je ermee vliegen?
Ik ben met een klein hellingzwevertje bezig (de Plouf...dank u Nico Peursum!) en heb er nu 4 cellen 110 mAh voor gekocht en ik zat me een beetje af te vragen wat ik qua vliegtijd kan verwachten?

Ik heb 2 x futaba 3106 en voorlopig mpx pico 5/6 ontvanger

groeten

Justus

"Op het randje"????
De meeste vinden de GWS Pico zowieso al op het randje . Ik denk dat ik op de meeting wel wat meer storing dan anderen met berg-zooi heb, maar goed. Hier werkt het perfect

Uuh, nu is het NA de DLG-meeting. zoals de meeste toen hebben gezien. Ben ik toch best hoog en ver geweest. En dat was midden tussen 10 anderen :D. Nou, geen glitch gehad hoor. Dus zelfs op 1 cell lipo is die GWS pico prima!

Hoe lang je kan vliegen op 110 mah? Ligt er heeel erg aan. Ik had eerst mijn 300mah celletje zo leeg, maar dat was met 2 brommende servoos door te sterke veertjes. Nu met pull-pull kan ik zo'n anderhalf uur vliegen en dan gooi ik mijn 2e accuutje erin voor de zekerheid een nieuwe in... Ik weet dus eigenlijk nog steeds niet precies wat 2 servootjes zo gebruiken.. Niet veel in ieder geval.

Anders moet je de eerste keer ff zo'n waarschuwingsledje erin gooien. Weegt maar een paar gram en dan kan je gewoon testen wanneer de spanning erg zakt.

ik heb gewone stuurstangetjes dus dat zal qua stroomgebruik ergens tussen pull/pull en single pull in zitten lijkt me. Maar een uurtje moet dan zelfs met zo weinig capaciteit te halen zijn, dan een koffiepauze voor het laden en weer verder is geen schande.

thnx

Justus

kuip zei:
Nog even over de diodes, de stroomafhankelijkheid van de spanningsval over diodes is minimaal +/- 100mv. dus dit zal geen problemen geven. ook niet bij een piekstroom. Ookal krijg je een dipje in de spanning, zit er genoeg ruimte in de 5,3 volt.
Dit is onjuist. Wat Michiel B schrijft is wél correct. Diodes zijn beslist af te raden omdat je een onstabiele situatie creëert. Per diode krijg je - afhankelijk van de belasting - variaties van enkele tienden van Volts. Spannings-stabiliteit is ook veel belangrijker dan het spannings-niveau. Op een stabiele 3,7 Volt werkt alles betrouwbaarder dan op een instabiele 5,3 Volt. Met een slechte ontvangeraccu krijg je dan ook geen storingen omdat de spanning te laag wordt, maar omdat er veel te grote spanningsvariaties optreden. In de meeste gevallen is het dan niet eens de ontvanger die gaat storen, maar de servo's, die elkaar gaan pesten.

Zoals reeds eerder in dit draadje werd opgemerkt, zijn ontvangers intern gestabiliseerd. Meestal is dit op een spanning van 3,2 à 3,3 Volt. De R123FA van Futaba werkt zelfs op 2,5 Volt. Een spanning van 3,7 Volt is dus in principe genoeg. Je hebt op deze spanning ook evenveel bereik als bij hogere spanningen. Servo's worden op deze spanning uiteraard wel slomer en zwakker, maar ze gaan ook minder stroom opnemen en dat is weer gunstig. Voorwaarde voor een stabiele werking op deze spanning is wél, dat je de LiPo niet te leeg vliegt. Tussen spanningen van 4,2 en 3,5 Volt zal het wel goed gaan, bij lagere spanningen werkt de stabilisator van de ontvanger minder goed en zal de inwendige weerstand van de LiPo ook wat opgelopen zijn.

Mooi verhaal weer Jan! Bedankt!

Die ervaring heb ik dus ook wel. het voordeel van mijn lipo is dat hij vrij lang goed op spanning blijft.
Tijdens de DLG-dag heeft alles boven verwachting gefunctioneerd. ik had toen voor de hele dag 2 losse lipo celletjes van 300mah bij me en dat was meer dan zat. Gewoon dus op tijd wisselen om boven de 3,5 volt te blijven en dan moet het dus goed gaan :D. Toppie!

Pas zelf met succes twee LiPo cellen 7,4 Volt, 500mAh en een 5Volt SMD'tje toe. De twee LiPo's zijn precies goed als contra gewicht, mits op juiste afstand van zwaartepunt gefixeerd. De voeding gebruik ik voor een Mzk Quatro Berg ontvangertje dat volgens de specificaties ook op slechts 1 liPo cel zou kunnen functioneren. Maar waarom zou ik dat willen als dat betekent dat er extra lood als ballast in de neus moet worden aangebracht? (LiPo's, LiPo lader, Mzk-ontvanger en 5 Volt SMD is overigens al voor 90€ bij Perba.com te verkrijgen, maar dit terzijde...)

wil ik toch ook gaan doen. Voelt denk ik toch wat veiliger om een stabiele 5 volt te hebben. vooral voor een 1,5m. En die 7 gram extra voor een 2e celletje maakt idd niet uit, aangezien ik bij de laatste al 2 keer zoveel aan lood had...

Back