Goede middag.
Sinds een tijdje vlieg ik met een Trex 600 ESP (nog met flybars).
Dit toestel is volledig afgesteld door een ander clublid en vliegt heerlijk voor me.
Nu probeer ik nog enkele zaken te begrijpen, want qua afstelling is nog niet alles duidelijk voor me.
Enkele vraagjes:
1) Tracking (bladspoor): Als je ziet dat het ene blad hoger komt dan het andere. Hoe weet je dan of je het ene wat hoger moet zetten of het andere wat lager?
2) Hoe komt het dat de heli in softstart opspint, maar als je uit autorotatie komt, onmiddellijk naar volledig toerental gaat in no-time?
3) Hoe bepaal je de "delay"- waarde van je gyro?
4) Vraagje ivm een ander helitje van me. Als ik de HH- functie uitschakel, dan wilt de staart lichtjes uitbreken en moet ik trimmen. Nu heb ik me laten vertellen dat je dan de mechanische afstelling moet aanpassen. M.a.w. eventueel de staartservo wat verschuiven. Maar hoe weet je exact of de heckrotor net op dat "aantal graden" zit waarbij hij recht blijft?
5) In welke instelling van de zender (Spektrum DX 8) verzet je het "nulpunt" van de pitch vd rotorbladen? Is dat de swashplate-afstelling? Ik doel dan op het verplaatsen van het hoverpunt (op de zenderstick) en op het vergroten van de gevoeligheid van de swashplate.
Hartelijk bedankt voor elk stukje uitleg dat van mij een slimmer mens maakt. ;-)
Sinds een tijdje vlieg ik met een Trex 600 ESP (nog met flybars).
Dit toestel is volledig afgesteld door een ander clublid en vliegt heerlijk voor me.
Nu probeer ik nog enkele zaken te begrijpen, want qua afstelling is nog niet alles duidelijk voor me.
Enkele vraagjes:
1) Tracking (bladspoor): Als je ziet dat het ene blad hoger komt dan het andere. Hoe weet je dan of je het ene wat hoger moet zetten of het andere wat lager?
2) Hoe komt het dat de heli in softstart opspint, maar als je uit autorotatie komt, onmiddellijk naar volledig toerental gaat in no-time?
3) Hoe bepaal je de "delay"- waarde van je gyro?
4) Vraagje ivm een ander helitje van me. Als ik de HH- functie uitschakel, dan wilt de staart lichtjes uitbreken en moet ik trimmen. Nu heb ik me laten vertellen dat je dan de mechanische afstelling moet aanpassen. M.a.w. eventueel de staartservo wat verschuiven. Maar hoe weet je exact of de heckrotor net op dat "aantal graden" zit waarbij hij recht blijft?
5) In welke instelling van de zender (Spektrum DX 8) verzet je het "nulpunt" van de pitch vd rotorbladen? Is dat de swashplate-afstelling? Ik doel dan op het verplaatsen van het hoverpunt (op de zenderstick) en op het vergroten van de gevoeligheid van de swashplate.
Hartelijk bedankt voor elk stukje uitleg dat van mij een slimmer mens maakt. ;-)