vraagjes staart/gyro + esc

Goede middag.

Sinds een tijdje vlieg ik met een Trex 600 ESP (nog met flybars).
Dit toestel is volledig afgesteld door een ander clublid en vliegt heerlijk voor me.

Nu probeer ik nog enkele zaken te begrijpen, want qua afstelling is nog niet alles duidelijk voor me.

Enkele vraagjes:

1) Tracking (bladspoor): Als je ziet dat het ene blad hoger komt dan het andere. Hoe weet je dan of je het ene wat hoger moet zetten of het andere wat lager?

2) Hoe komt het dat de heli in softstart opspint, maar als je uit autorotatie komt, onmiddellijk naar volledig toerental gaat in no-time?

3) Hoe bepaal je de "delay"- waarde van je gyro?

4) Vraagje ivm een ander helitje van me. Als ik de HH- functie uitschakel, dan wilt de staart lichtjes uitbreken en moet ik trimmen. Nu heb ik me laten vertellen dat je dan de mechanische afstelling moet aanpassen. M.a.w. eventueel de staartservo wat verschuiven. Maar hoe weet je exact of de heckrotor net op dat "aantal graden" zit waarbij hij recht blijft?

5) In welke instelling van de zender (Spektrum DX 8) verzet je het "nulpunt" van de pitch vd rotorbladen? Is dat de swashplate-afstelling? Ik doel dan op het verplaatsen van het hoverpunt (op de zenderstick) en op het vergroten van de gevoeligheid van de swashplate.

Hartelijk bedankt voor elk stukje uitleg dat van mij een slimmer mens maakt. ;-)

1:Velen hebben gekleurde stickers op de bladen. Dan kun je, met wat geluk zien welk blad hoog staat, welke laag. Anders gewoon 1 van de 2 verstellen, en even merken welke dit was. Wordt het erger = verkeerde verstelt.

2: omdat je bladen bij een goede auto op gang moeten blijven. Doe je dat niet, moet je hem redden, en is het niet fijn als hij ff de softstart in gaat. Daarnaast zou een v throttlecurve dan niet mogelijk zijn. Vaak kun je in de zender ergens een delay instellen, waardoor hij het verschil in instelling tussen de vliegmodussen in bv 2 sec overbrugt (ipv in 1 keer)

3: Niet. Dit is een praktijkgetal. Bij een moderne heli, geen schaal, met goede electronica heb je geen delay nodig, dus 0
delay gebruik je als de staartservo traag is, of bij schaalheli's als de staart zelf gewoon traag is.

4: verstellen van het middenpunt doe je in de gyro, niet in de zender. Doe je het in de zender, gaat hij de ene kant op anders reageren als wanneer je de andere kant op stuurt. En hoe dit gebeurt, ligt weer volledig aan welke gyro je erop hebt staan, iedere fabrikant verzint weer wat anders
En hoe weet je of het goed is? Proberen..
Zonder trim moet hij recht blijven staan..
Trim is zowieso not done bij heading hold gyro's

5:ik heb geen spectrum.. maar in het swash menu verstel je meestal het aantal graden in zijn totaliteit. Dus + en - 10 kun je dan verstellen naar 12.
Wil je binnen die graden wat aan gaan passen, moet je de pitchcurve pakken. Of expo in gaan stellen.
Dus 4 mogelijkheden, je geeft hem in het swash menu meer graden (maar dan moet je wel weten dat je niet te ver gaat...), expo instellen, of de pitch curve aanpassen, of je geeft meer gas in. Wordt hij nl ook aggressiever van.
Wat zijn de graden momenteel?

Bedankt!

Voor 4) Je kan op een GY401 (bijvoorbeeld) toch niet het middelpunt aanpassen?
Ik dacht dat die alleen kon door bv de lengte van stuurstang aan te passen...

Voor 1 is het nog wat onduidelijk hoor.

Stel dat A hoger staat dan B.... Dien je dan A te verlagen naar de waarde van B.... Of B te verhogen naar de waarde van A..... Dat is eigenlijk de vraag... Hoe weet men dit...

Hey

Je moet ervoor zorgen dat in idle up met stick in het midden je 0 graden pitch hebt, dan staat ie goed!

Groeten

je kunt de tailrotor mechanisch zo afstellen dat de staart niet wegloopt.
Dit doe je door te hoveren met de gyro in normal (rate) mode.
Draait de heli wat weg, dan verschuif je de servo over de boom, of maak je de rod langer of korter.
Controle door steeds opnieuw te hoveren.

Daarna ga je lekker in HH mode vliegen.

Back