vrachtschip acacia

• Topicstarter Topicstarter seppelannoo
  • Startdatum Startdatum
S

seppelannoo

Guest
hallo, ik ben seppe (14 jaar) en ik woon in belgie

ik ben nieuw in het bouwen van rc schepen
maar ik zou starten bij het (zelf)maken van een vrachtschip
waarom zelfmaken in plaats van bouwdoos
omdat bij het zelf maken je materiaal in stappen kunt kopen : dus af en toe eens wat geld er aan utgeven

dusja : ik denk dat ik de romp (of bijna heel het schip ) in metaal ga maken (sorry ik weet nietzoveel scheep'benoemingen')

het schip zou ook in schaal 1 : 50 gebouwd worden

mijn neef(weet veel van modelbouw maar geen rc) en ik zouden dus hetschip bouwen

alleen zou ik wat informatie willen weten over wat je allemaal nodig hebt
in verband met de elektronica ?
alvast bedankt
als ik er aan begin : zal ik zeker en vast foto's opzetten:)
dit schip zou ik willen bouwen::banana:

Scheepsnaam: Acacia
Lengte: 86 m
Breedte: 9,50 m
Diepgang: 2,93 m
Tonnemaat: 1552 ton
Kruiphoogte: 4,20 m
Container aantal: 57 teu
Ruim inhoud: 2200 m3
Lengte ruim: 61,30 m
Breedte ruim: 7,68
Uitrusting: stalen vloer, aluminium luiken kap, zandgoot en semibeun
R7.jpg

welkom hier.
METAAL? je bent nogal wat van plan.

Hoe ga je de verbindingen maken?
Hoe dik wordt het metaal?
Welk metaal?

Ik zou idd ook eerst voor hout gaan, aangezien metaal niet het makkelijkste is, en eigenlijk wat meer voor gevorderde is. en ook wat dominique al zei, het gewicht van metaal, is aanzienlijk meer dan hout.
Ik zou persoonlijk alleen al om het gewicht voor hout gaan. want ik gooi er liever een accu extra in als de mogelijk heid er is.

Qua elektronica.
ja ligt er aan zou een speed 500 motor nemen met een graupner navy v30
natuurlijk servo voor je roer. en zender ontvanger.
verder is het helemaal afhankelijk wat je wilt, wil je bijvoorbeeld ook nog de ankerlieren werkend maken dan komt er nog het een en ander bij.
ik noem maar een paar voorbeelden nu, er is nog veel meer op de markt, en ieder zijn persoonlijke voorkeur.

gr
Koos

ik ben zelf ook bezig met een binnenvaartschip van hout en dat is voor mij(13 jaar)
al moeilijk genoeg, laat staan hoe het dus met metaal gaat...

gr...
bas

ok, ,

omdat het wordt afgeraden om met metaal te bouwen,

zal ik jullie info volgen dus : HOUT :)

maar over hout heb ik ook nog een vraagje :
- welk hout
- dikte hout
- en hoe maak je die spanten is dat gewoon met een figuurzaag(lintzaag)

heey seppe

van harte welkom hier op het forum,,
en net zo als andere forumleden zou ik je ook afraden om het van metaal te doen veel ste zwaar en moeilijk.. ben zelf 21 en ben ook met houten schip bezig, dit hou ik ook bij in een topic, onder de naam Anmares 1: 50

ik heb namelijk geen spanten plan dus moet alles zelf meten en op schaal tekenen is wel te doen. met hout met name balsa hout kan je heel veel makkelijk bouwen

heel veel succes en ik ga het volgen

ok , bedankt

maar hoe dik doe je de spanten , en hoe dik moet het hout zijn om de romp eigenlijk te maken (de bekleding rond de spanten)

(als je mij niet snapt , vraag het gewoon : want ik ken de benamingen niet zo goed)
:):)

bekleding

de spanten zou je van 0.8 triplex kunnen maken en dat doen ze dan met heel dun triplex helemaal bekleden of wat je zou kunnen doen is zoals ik een vlak gemaakt en daar heb ik voor de kop en kont blokken balsa op gelijmd en die in vorm geschuurt en uitgehold voor de machine kamers moet je maar in me bouwverslag kijken staat ong op pagina 3

de spanten zou je van 0.8 triplex kunnen maken en dat doen ze dan met heel dun triplex helemaal bekleden of wat je zou kunnen doen is zoals ik een vlak gemaakt en daar heb ik voor de kop en kont blokken balsa op gelijmd en die in vorm geschuurt en uitgehold voor de machine kamers moet je maar in me bouwverslag kijken staat ong op pagina 3

oké, ik zal zeker eens kijken
;)

uhu, mooi je anmares :)

dus als ik het goed begrijp :

1st bouw je de spanten en daarnaa 'bekleed' je ze

ik zal eerst de romp doen

als ze klaar is dan kunnen we weer een stap verder gaan

alleen kan ik maar in de paasvakantie aan beginnen (over 2 weken dus) omdat eerst examens :(

ps. welke lijm gebruiken jullie voor de spanten en het bekleden te lijmen

ps. welke lijm gebruiken jullie voor de spanten en het bekleden te lijmen

Voor hout op hout gewone witte houtlijm van Bison of Pattex, wel de watervaste (D3) versie gebruiken.

Ik denk dat Bas zich met zijn 0,8 mm triplez voor spanten vergist. Ik zie daar in zijn bouwverslag van de Anmares ook niets van terug.
Kijk ook de bouwverslagen van Stephan le Sage (Stelsa en koppelverband bak Stelsa II) eens door. Dan kom je ook wel wat tegen aan de soorten materialen en dikten die gebruikt worden.

Succes,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
ok, bedankt voor de info .

maar bij stephan le sage zie je dit :
wat is de functie daarvan ?
IMG_2968.JPG

IMG_0253.jpg

maar bij stephan le sage zie je dit :
wat is de functie daarvan ?

Gewoon verder lezen. Hij was niet tevreden met de werking van de kopschroef, en heeft een andere uitlaat daarvoor als hij achteruit wil varen verandert..
De kopschroef maakt manoeuvreren bij langzame snelheid of zelfs geen snelheid mogelijk, terwijl het roer achteraan alleen werkt als het schip een zekere snelheid heeft. De kopschroef "duwt" de kop van het schip in zijwaartse richting. Bij Stephan is hij kennelijk ook uitgevoerd om achteruit te kunnen varen. Maar ik zou naar deze details wat minder kijken, want in dit geval is het een bak die door het hoofdschip (de Stelsa) geduwd wordt en niet helemaal op zichzelf kan varen.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
ok, bedankt

maar hoe gaat het in zijn werk :
hoe kun je bvb de kop (van het schip) naar links en naar rechts laten gaan ?

is dat als de schroef naar links draait dat het schip dan ook keert

het enigste wat ik niet snap is de kopschroef (of hoe het ook noemt )

het enigste wat ik niet snap is de kopschroef (of hoe het ook noemt )

Hoi Seppe,
leuk, nog een jongen die met modelbouwen begint!

Maar even terug op je vraag over de kopschroef/ boegschroef:
Een boegschroef is zoals de naam al zegt in de boeg van een schip ingebouwd, dwars op de vaarrichting. Je kunt het je het beste als een buis voorstellen, die van links naar rechts door de boeg loopt.

In die straalbuis zit een schroef, of 2 schroeven, die het schip draaien doordat ze het water naar de zijkant wegdrukken. Kijk anders eens op wikipedia... De werking van een kopschroef is dus gelijk aan de schroeven die je schip aandrijven (aan de achterkant), maar hier werken ze zoals gezegd overdwars.

Groetjes,
Björn

EDIT: Daar was Ad me voor....

Back