Vrachtwagen uithouders

Ik ben nieuw in de modelbouw wereld en heb nu een vraag wie kan mij helpen met duidelijke uitleg.
Ik heb 4 uithouders voor een vrachtwagen die met een 6v 200rpm uitschuiven aan het eind van deze uithouden zit ook een mini micro motor 3v 200rpm om de stempels op de grond te zetten.nu wil ik deze via zender ontvanger bedienen,ik heb geen idee hoe te beginnen wie kan mij wegwijs maken
 
Het lastigste hier is dat je twee verschillende spanningen gebruikt, 6V voor de uithouders en 3V voor de stempels. Je zal dus twee verschillende voedingen nodig hebben.
Dat kan je doen met twee verschillende accu's of met één accu van 6V en een spanningsregelaar die 3V maakt van die 6V.

In plaats van een servo (stuurmotor) of een motorregelaar kan je ook elektronische schakelaars aansluiten op je ontvanger. Met één van de schakelaars op de zender kan je zo'n schakelaar aan en uit zetten. Via zo'n schakelaar schakel je de motor aan en uit. Als je een dubbele schakelaar met relais gebruikt kan je de motor beide kanten op laten draaien dus de uithouders of stempels in en uit laten schuiven.
Op zich niet moeilijk en ook niet erg kostbaar. Je moet natuurlijk wel een zender hebben met voldoende en de juiste schakelaars maar die zijn meestal ook makkelijk te koop en/of om te bouwen.
Zo via dit forum een complete bouwbeschrijving geven is vrij lastig. Natuurlijk kan en mag je hier vragen stellen maar het zal wel een vrij langdurige aangelegenheid worden. Daarom raad ik je aan om eens te kijken of er een modelbouwvereniging bij je in de buurt is. Daar kan je dan misschien eens heen gaan met je spullen. Vrijwel altijd zullen daar mensen zijn die je heel goed kunnen en willen helpen.
Succes.
 
Dank je Ernst voor jou reactie,je hebt het over elektronische schakelaars.wat bedoel je hiermee en heb je een voorbeeld welke dat zou kun n en zijn?
 
Ik heb eerst een tamiya king hauler bouwpakket gekocht maar dat is kant en klaar nu ben ik bezig met een nieuw project en wil alles zelf proberen te maken en te leren dus alle informatie is welkom
 
Beste Theodoorn,
Tussen het in elkaar zetten van een bouwpakket en 'alles' zelf maken zit een wereld van verschil..... Je stelt al een vraag die zelfs voor gevorderden een uitdaging is.
Mijn advies is: neem een abonnement op De Modelbouwer en zoek in oude nummers de artikelen op die je zou willen hebben. Hierin staat heel veel informatie over het zelf bouwen van vrachtwagens in verschillende schalen. Om te beginnen zou je de index van De Modelbouwer kunnen downloaden en daar doorheen bladeren,.
https://www.modelbouwers.nl/indexen.php Je kunt sorteren op 'automodelbouw' en dan vind je alle artikelen over dit onderwerp. Ook vind je daarin hoe je de radiobesturing kan inbouwen en functies kunt schakelen. Ook kun je op dit forum de bouwverslagen lezen. ook daarin vind je een schat aan informatie. Ik hoop dat ik je hiermee niet heb afgeschrikt, maar het voorkomt teleurstelling in een latere fase...
Vanzelfsprekend kun je op dit forum terecht met vragen, aarzel niet die te stellen.
Gerrit Volgers ( bouwt al 70 jaar functionerende truckmodellen...)
 
Okay, je wilt een voertuig afstempelen met vier stempels, elke hoek één. Ik neem aan dat ze eerst naar buiten schuiven en dan de verticale beweging maken. Begrijp alleen niet waarom je 3 en 6V motoren wilt gaan gebruiken.
Om het simpel te houden kun je de stempels per zijde bedienen, links/rechts. Ook het zakken kan dan per zijde. Dan heb je vier kanalen op je zender nodig, en minimaal 6 op je ontvanger. De bewegingen kun je maken met goedkope snelheidsregelaars van AlieEx. De ingaande beweging kun je dan langzaam aansturen wat het vastlopen van de spindel voorkomt, en sneller bij het afstempelen. Ik heb dat in mijn zender geprogrammeerd, servo signaal in is maar 30% en uit 100%.
Wat voor model gaat het worden?
Hier zijn mijn stempels onder een brandweer autoladder
20200315_132116.jpg
 
Nog even een aanvulling op de beschrijving van Fred. De 3V motortjes kun je rustig op 6V laten lopen.... (Ik zie Ernst zijn wenkbrauwen fronsen) Het toerental is evenredig met de spanning, ze lopen dus twee keer zo snel.Omdat ook de stroom twee keer zo hoog wordt gaat het vermogen zelfs met een factor 4 omhoog. En daar zit een risico: als ze overbelast worden kunnen ze doorbranden. Maar als het voertuig niet opgetild hoeft te worden of niet zwaar is, is het risico minimaal....
 
Als het voertuig niet te zwaar is......
Juist daarom, wat voor voertuig gaat het worden. Moeten de stempels alleen optisch werken, of daadwerkelijk het model stabiel houden, en inderdaad moet het model van de grond komen.
Nu wachten op reactie......
 
Als het voertuig niet te zwaar is......
Juist daarom, wat voor voertuig gaat het worden. Moeten de stempels alleen optisch werken, of daadwerkelijk het model stabiel houden, en inderdaad moet het model van de grond komen.
Nu wachten op reactie......
Fred dank voor jou bijdrage,ik kan alleen maar wat leren van jullie dus ik ben blij met alle bijdrage,s.
Het is de bedoeling dat dit een mobiele kraanwagen gaat worden dus de stempels zijn zeker voor stabiliteit
 
Beste Theodoorn,
Tussen het in elkaar zetten van een bouwpakket en 'alles' zelf maken zit een wereld van verschil..... Je stelt al een vraag die zelfs voor gevorderden een uitdaging is.
Mijn advies is: neem een abonnement op De Modelbouwer en zoek in oude nummers de artikelen op die je zou willen hebben. Hierin staat heel veel informatie over het zelf bouwen van vrachtwagens in verschillende schalen. Om te beginnen zou je de index van De Modelbouwer kunnen downloaden en daar doorheen bladeren,.
https://www.modelbouwers.nl/indexen.php Je kunt sorteren op 'automodelbouw' en dan vind je alle artikelen over dit onderwerp. Ook vind je daarin hoe je de radiobesturing kan inbouwen en functies kunt schakelen. Ook kun je op dit forum de bouwverslagen lezen. ook daarin vind je een schat aan informatie. Ik hoop dat ik je hiermee niet heb afgeschrikt, maar het voorkomt teleurstelling in een latere fase...
Vanzelfsprekend kun je op dit forum terecht met vragen, aarzel niet die te stellen.
Gerrit Volgers ( bouwt al 70 jaar functionerende truckmodellen...)

Zoals je al aangaf heb ik mij gisteren nog aangemeld bij modelbouwer.nl en je hebt mij zeker niet afgeschrikt nee juist meer motivatie om door te gaan,zoals gezegd ik kan alleen maar wat extra,s leren en domme vragen bestaan niet.als je nog meer ideeën hebt ik lees ze graag
 
Okay, een kraanwagen, leuk. Betekent dat je inderdaad wel wat stabiliteit wilt hebben in je model. Als je spindels gebruikt is het zeker mogelijk om met de verticale beweging je rc model uit de veren te tillen(is altijd een mooi gezicht) of zelfs met de wielen van de grond. Waarvan ga je het model maken, en hoeveel zal je willen kunnen tillen? Er zijn bij de RC truck sub fora een aantal modellen in aanbouw van kraanvoertuigen, misschien dat je daar ook info vandaan kunt halen.
Je eerste belangrijkste stap is gezet, vraag om raad en laat je adviseren door leveranciers en mede modelbouwers. Het is onnodig om zelfs te leren van je fouten als andere dat al gedaan hebben. Scheelt frustratie en verkleint de kans dat je het model in een hoek gooit.
 
Okay, een kraanwagen, leuk. Betekent dat je inderdaad wel wat stabiliteit wilt hebben in je model. Als je spindels gebruikt is het zeker mogelijk om met de verticale beweging je rc model uit de veren te tillen(is altijd een mooi gezicht) of zelfs met de wielen van de grond. Waarvan ga je het model maken, en hoeveel zal je willen kunnen tillen? Er zijn bij de RC truck sub fora een aantal modellen in aanbouw van kraanvoertuigen, misschien dat je daar ook info vandaan kunt halen.
Je eerste belangrijkste stap is gezet, vraag om raad en laat je adviseren door leveranciers en mede modelbouwers. Het is onnodig om zelfs te leren van je fouten als andere dat al gedaan hebben. Scheelt frustratie en verkleint de kans dat je het model in een hoek gooit.
Fred ik heb nog geen idee over hoeveel te tillen en op zich vind ik dat ook niet belangrijk,met de 3 volt motoren moet ik zien of die sterk genoeg zijn om hem uit de veren te tillen,ik zal morgen wel een foto posten van de promotie uithouder
En of het niet te zwaar gaat worden ik probeer met aluminium te werken
Bedankt voor de verwijzing naar de sub fora ik zal daar eens een kijkje nemen,heb je daar een link van
 
Nog even een aanvulling op de beschrijving van Fred. De 3V motortjes kun je rustig op 6V laten lopen.... (Ik zie Ernst zijn wenkbrauwen fronsen) ....
Dat valt wel mee hoor. ;)
Maar je hebt wel gelijk, in principe kan je een 3V motortje zelfs nog op 12 laten draaien. Zolang de stroom door de motor binnen de voor die motor veilige grenzen blijft is er in principe niets aan de hand. Maar je loopt wel tegen een paar "problemen" aan. Zoals je al schrijft zal het toerental van de motor enorm hoger worden. Van 3V naar 6V zal het toerental in theorie verdubbelen en van 3V naar 12V is dat zelfs 4 keer zo hoog worden. Daar kunnen wel (grote) problemen door ontstaan. Door de middelpuntvliedende kracht kunnen de wikkelingen uit het anker worden geslingerd, dat zal de hele motor in de soep doen draaien. De lagers zullen dat toerental mogelijk ook niet goed kunnen verwerken ze kunnen heel heet worden en zelfs vastlopen. De koolborstels zullen veel, echt veel, sneller slijten en waarschijnlijk nog wel meer problemen.
Het kan dus wel maar is echt niet aan te raden!
Ook in dit geval niet want de stempels zullen veel te snel uit (willen) draaien. Daar is kracht voor nodig en hoe sneller je ze uit wilt draaien des te meer kracht is er nodig. Bij 6V op de 3V motortjes is de kans heel groot dat die kracht zo groot is dat de motor overbelast wordt. De stroom door de motor wordt dan te hoog en de motor kan heel snel doorbranden.
Pas dus op met dit soort dingen.
 
Laatst bewerkt:
Dat valt wel mee hoor. ;)
Maar je hebt wel gelijk in principe kan je een 3V motortje zelfs nog op 12 laten draaien. Zolang de stroom door de motor binnen de voor die motor veilige grenzen blijft is er in principe niets aan de hand. Maar je loopt wel tegen een paar "problemen" aan. Zoals je al schrijft zal het toerental van de motor enorm hoger worden. Van 3V naar 6V zal het toerental in theorie verdubbelen en van 3V naar 12V is dat zelfs 4 keer zo hoog worden. Daar kunnen wel (grote) problemen door ontstaan. Door de middelpuntvliedende kracht kunnen de wikkelingen uit het anker worden geslingerd, dat zal de hele motor in de soep doen draaien. De lagers zullen dat toerental mogelijk ook niet goed kunnen verwerken ze kunnen heel heet worden en zelfs vastlopen. De koolborstels zullen veel, echt veel, sneller slijten en waarschijnlijk nog wel meer problemen.
Het kan dus wel maar is echt niet aan te raden!
Ook in dit geval niet want de stempels zullen veel te snel uit (willen) draaien. Daar is kracht voor nodig en hoe sneller je ze uit wilt draaien des te meer kracht is er nodig. Bij 6V op de 3V motortjes is de kans heel groot dat die kracht zo groot is dat de motor overbelast wordt. De stroom door de motor wordt dan te hoog en de motor kan heel snel doorbranden.
Pas dus op met dit soort dingen.

Kijk en zo leer ik ook weer wat
 
Zo zie je maar weer wat een verkeerd beeld los kan maken...
Ernst gaat van 3V naar 12V, ik van 3V naar 7,2V. En we hebben geen idee wat het gewicht gaat worden.... Als het een kunststof model zou zijn in schaal 1:15, dat alleen optisch moet hijsen, zou ik rustig de stempelmotortjes op de accuspanning hebben gezet.. Maar een aluminium model met als schaal Tamiiya (1:13,2), dat ook nog 1kg gewicht moet hijsen vergt een hele andere benadering. (De kraan in de foto gaat ooit 40kg wegen en daarvan schroef ik de stempels uit met een accuboormachine). In zo'n geval ligt toepassing van miniatuurhydrauliek meer voor de hand... Ook de spindels in de stempels spelen een rol. Hoewel het voor de hand ligt om hiervoor metrische spindels te gebruiken (M3 of M4) geef ik de voorkeur aan spindels met trapeziumdraad. Deze hebben een veel hoger rendement. Alles is al gepubliceerd in De Modelbouwer.
Je ziet Theodoorn: alles hangt met alles samen: de schaal, het materiaal en daarmee het gewicht, de accuspanning, enz. Denk ook aan het verwerken van aluminium: lijmen is noodzakelijk, maar als je daar ervaring mee hebt is het geen (groot) probleem.
Ik ben benieuwd....
 
... en nog iets: bij het hijsen worden de krachten van de stempels opgenomen door de spindel, de motor draait dan niet. Dus als je de stempels alleen gebruikt voor afsteunen zonder het model op te tillen is er geen enkel probleem om de motortjes op de accuspanning te laten lopen.
 
... en nog iets: bij het hijsen worden de krachten van de stempels opgenomen door de spindel, de motor draait dan niet. Dus als je de stempels alleen gebruikt voor afsteunen zonder het model op te tillen is er geen enkel probleem om de motortjes op de accuspanning te laten lopen.
Hartelijk dank voor de informatie,hier kan ik zeker iets mee.ik gebruik nu af en toe secondelijm maar meestal 2 comp om het aluminium te lassen,wat gebruik jij voor het lijmen van aluminium?alle bovenstaande zaken had ik nog geen rekening mee gehouden dus zeker terug naar de tekentafel
 
Hallo Theodoorn. Ik lijm aluminium normaal met UHU Endfest 300. 2-componentenlijm, mix 50/50. Zorg voor voldoende contact oppervlak bij belaste verbindingen. Onderdelen die in de over kunnen klemmen en op 80 graden in een half uur laten uitharden. Als het niet in de oven kan uitharden met een föhn. De lijm wordt dun vloeibaar, als je het goed doet blijft er een lijmnaad over die er uit ziet als een lasnaad. Kun je wat plaatjes laten zien van je project?
 
Hallo kranvogel,bedankt voor het delen van het lassen van aluminium ik zal morgen gelijk eens kijken of ik daar iets mee kan
Ikzou ook graag wat plaatjes willen laten zien maar ik ben nog niet zover ik ben met allerlij dingen bezig om uit te proberen,motortjes elektra schakelingen/aansluitingen ik heb een prototype van mijn uithouders gemaakt ik weet niet of het werkt en of er voldoende kracht in zit,tevens zit ik nog te denken hoe de elektradraaden weggewerkt moeten worden,ik zal morgen wel een plaatje schieten,in iedergeval bedankt voor jou info
 
Back
Top