Vragen betreffende de Spacescooter.

  • Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
M

melly

Guest
Op aanraden maar een apparte topic geopend met verdere vragen over de spacescooter :)
Hier de link naar oudere info/vragen.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...1&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Vanochtend met de 11.1V lipo gevlogen
Haf gas was zat om de Scooter lekker rond te laten tuffen.
Vliegt veel beter en betrouwbaarder zo.
Ik denk dindsdag de 7.2V motor binnen te krijgen.
Maar eens kijken of de 6V versie het tot die tijd vol houdt ;)

Nu nog een vraagje:
In de spacescooter zit mijn oude regelaar de Pro.20mpc.
Uit de manual kan ik opmaken dat hij geschikt is voor 11.1V lipo.
Alleen ik zie nergens hoe ik de regelaar op 3 cellen moet zetten.
Een andere regelaar die ik heb moet je dit aangeven door middel van een jumper.
Herkent deze reglaar nu zelf of er een 2 of 3 cellige lipo aanhangt?
Iemand die dit weet?

Mvrgr.Melvin
 
Helaas...het leed is geschied.
De 400 6V motor heeft het moeten afleggen tegen de 11.1V.
Nadat ik vanavond de derde vlucht wilde maken met deze setup was mijn power na 1 min. vliegen geheel weg.
Met 20% vermogen tufte ik nog net veilig richting huisbasis en toen was het einde oefening.

Gelukkig komt zijn vervanger er al aan.
Ik heb de 480 7.2V bestelt en die zal volgende week binnen komen.
Hopenlijk is die beter bestant tegen deze voltage ;).

Melvin
 
héhé idd
ik heb daarstrak ook even geprobeert met een 3s lipo accu
nou vloog wel lekker 8)
maar nadat ik hem op de grond zette en aan de moter rook stonk die verschrikkelijk dus ik vlieg niet meer met een 11.1 volt accu op men spacie :wink:
Heb je de GRAUPNER Speed 480 race 7,2V moter besteld?
of een andere?
Want de GRAUPNER Speed 500 7,2V is vele goedkoper ;)
ik denk dat er wel op past of even aan te passen valt

Steven
 
Ehm...hij is besteld bij RCtechnics.
De racer 480 7.2V ,deze: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=430
Maar jij vloog toch met een 400 7.2V versie begreep ik?
En dat ging toch goed?

Melvin

Ik zit trouwens nu de specs. eens te vergelijken van de 400 7.2V met de racer 480 7.2V maar zo heel veel sneller gaat de 480 toch niet? (gekeken naar het toerental).
Of zit ik nu verkeerd te beredeneren.
 
Na een tijdje niet gevlogen te hebben, komen de kriebels toch ook weer.
ik heb echter wel besloten om het electrisch te gaan doen.
Mijn oog is ook gevallen op de spacescooter, en daar heb ik een paar vraagjes over.

de toestelletjes die ik wil gaan vliegen zullen niet zwaarder worden gemotoriseerd dan een speed 480 7,2v.Ik zoek dan ook een beetje een universele setup.
Wat voor regelaar heb ik dan nodig als ik lipos wil gaan gebruiken?
Kun je met deze regelaar dan ook nimh accus gebruiken.?
Zal dat ook een goede setup zijn voor een schockflyer
 
@melly
Nene ik vlieg nog altijd met het standaart motertje
die kunnen juist 9.6V verdragen, maar lang zal hij dat ook niet volhouden
Ik vlieg meestal op 8.4V (Traag :wink: )

Speed 480 kan meer voltage aan lees ik hier toch en heeft ook een beter rendement, maar is wel een pak(30g) zwaarder


Nominal voltage 7,2 V
Operating voltage range 3,6 ... 8,4 V
No-load rpm 16400 min–1
No-load current drain 0,5 A
Current drain at max. efficiency 3,3 A
Current drain when stalled 21 A
Max. efficiency without gearbox 72 %
Length of case, excl. shaft 37,8 mm
Diameter 27,7 mm
Free shaft length 13,8 mm
Shaft diameter 2,3 mm
Weight 73 g



Speed 480
Nominal voltage 7,2 V
Operating voltage range 7,2 ... 9,6 V
No-load rpm 17000 min–1
No-load current drain 1,1 A
Current drain at max. efficiency 5 A
Current drain when stalled 31 A
Max. efficiency without gearbox 82 %
Length of case, excl. shaft 47,3 mm
Diameter 29,3 mm
Free shaft length 14 mm
Shaft diameter 3,17 mm
Weight 105 g


@m kerk
voor een speed 400 kom je met een 10Amp regelaar toe, Maar dat ligt eraan welke prop en accu je gebruikt, in de graupner cataloog staat erin dat hij maar 8Amp trekt maar soms is dat meer.

ik heb daarvoor een Schulze slim 10Be voor gekocht
een regelaar die tot max 10amp(piek) kan leveren
je kunt er ook lipo accu's op zetten maar ik zet er alleen 2cellen lipo's op

Ik heb nu in mijn space scooter een slim 20 zitten die kan tot 20amp trekken dus heb ik nog zeker overschot. kan ik gerust zijn dat ik mijn regelaar niet opblaas :wink:

Steven
 
Vreemd...bij jouw gegevens staat dat de efficiency 82% is.
Bij RCtechnics staat het volgende:

Type: 480
Voorkeursspanning: 7,2V
Bedrijfsspanning 3 - 9V
Toerental: 17000
Maximale Stroom: 12A
Efficientie: 62%
Lengte zonder as: 46,5mm
Diameter: 28,9mm
Vrije as lengte: 11mm
As diameter: 2,3mm
Gewicht (ca.): 102 gram


62% dus...wel een groot verschil :?
 
ja dit is van de graupner site hé
en daar zit wel verschil in.
die is van rc technics zijn wel goedkoper dan die van graupner die kosten bij Quartel 16.90€

Ja minder Efficientie dus meer stroom verbruik dus minder vliegduur.

Steven
 
Airbus zei:
ja dit is van de graupner site hé
en daar zit wel verschil in.
die is van rc technics zijn wel goedkoper dan die van graupner die kosten bij Quartel 16.90€

Ja minder Efficientie dus meer stroom verbruik dus minder vliegduur.

Steven

En meer warmte, met 62% rendement en 3S lipo's leeft ook dat motortje maar kort.
De Graupner (sagami) 480 zijn beslist héél erg goed. Die 82% is in de praktijk ook haalbaar, deze motor leeft heel erg lang (bij juiste gebruik), en verstookt weinig energie in warmte.
Een goed en toch betaalbaar alternatief is de jamara 480 (fully motor), deze is ook sterk gelijkend aan de permax 480 van multiplex.

Groetjes A.
 
Aaalie zei:
De Graupner (sagami) 480 zijn beslist héél erg goed. Die 82% is in de praktijk ook haalbaar, deze motor leeft heel erg lang (bij juiste gebruik), en verstookt weinig energie in warmte.
Een goed en toch betaalbaar alternatief is de jamara 480 (fully motor), deze is ook sterk gelijkend aan de permax 480 van multiplex.

Groetjes A.

ook bij gebruik van 3s lipo?
ohh maar 8.80€ voor een jamara 480 :d dan ga ik er ook een halen denk ik :D lekker meer power
 
Sh*t...verkeerde keuze gemaakt dus :(
Als ik dan goed kijk zal de 480 zelfs minder presteren dan de 400 7.2V?

Aangezien het toerental nagenoeg gelijk is alleen de 400 75% haalt met 16500 toeren en de 480 maar 62% met 17000 toeren.
Lijkt mij wat onlogisch?
 
Hoi hoi,

Ik zag net in je andere post dat je de 410 van RCTechnics niet wilde gebruiken vanwege te weinig toeren?

Eeuuhh... Die 410 is een erg leuke motor. Deze motor draait op dezelfde spanning meer toeren als de andere. De 12 Volt wordt aangegeven omdat deze motor deze spanning goed kan verdragen vanwege zijn hoge rendement :wink: .


Kijk nog maar eens goed naar deze motor, waarschijnlijk doet ie het minimaal zo goed, of zelfs beter dan een jamara 480 .

Gr.A.
 
Eén vraagje.

Denken jullie dat de speed 480 met z'n andere as diameter (3,2mm) makkelijk op de vertraging van de spacescooter te plaatsten is?
 
@Aaalie:
Mij leek de 410 juist erg intressant wegens zijn hoge toerental.
Echter hij werd niet echt aangeraden wegens zijn hoge voltage.
Maar ach,de 480 is nu al besteld.
Mischien achteraf niet de beste keuze maar voor 8 euro kan je geen buil aan vallen.
Mocht het echt tegen vallen probeer ik wat anders :)

Ik heb nu om eens te kijken hoe alles er uit ziet mijn vertrager er af gehaald.
En de 410 zou idd. nooit passen.
Wat een rot klus trouwens om dat tandwieltje van het asje af te krijgen...is daar een simpele methode voor?

Trouwens iemand die wat meer weet over die regelaar vraag in mijn eerste post?

Melvin
 
melly zei:
Vanochtend met de 11.1V lipo gevlogen
Haf gas was zat om de Scooter lekker rond te laten tuffen.
......
Maar eens kijken of de 6V versie het tot die tijd vol houdt ;)

Een clubgenoot had ook een sp400 6V op 3s lipo. Eerst gemeten en ton bleek dat je inderdaad precies to halfgas kan gaan. Motorstroom dan iets van 10A. Je gaat er echter te makkelijk overheen.
 
Hoi Harold :)
Even offtopic:
Jammer dat die ik die twinjet niet heb zien vliegen op jullie opendag ;)
Wel heeft deze dag mij overgehaald om een (jullie)club te joinen.
Vond het erg leuk en sommige modellen zeer spectaculair.

Ik heb nu de Racer 480 7.2V geplaatst.
Helaas kan ik hem morgen pas testen..was vanavond er te laat mee klaar.
Ben benieuwd of hij nu wat sneller zal gaan dan de 400 6V.
 
Vandaag gevlogen met de 4800 7.2V
Prima set-upje zo..heeft lekker pit zonder te snel te gaan voor een beginner.
Ook redelijk power om hoogte te winnnen.
Echter......ik zit wel met een probleem :(
Hopenlijk dat iemand mij de tip weet te geven.

Als volgt:
Alles staat neutraal afgesteld.
Mijn rolroeren en hoogteroer staan neutraal met een klein tikje up.
Mijn trim voor de hoogteroer op mijn zender staat ook in het midden.
Zodra ik begin met de vlucht gaat alles prima..
Hij vliegt half gas lekker rustig en recht...en met vol gas stijgt hij iets...prima dus.
Echter na 3 min vliegen zakt de neus iets weg.
Dit moet ik dan steeds corrigeren door wat up te geven met de stick.
Uiteindelijk vang ik dit op met mijn regelschuif door die iets naar beneden te zetten.
Hij vliegt dan weer prima.
Echter weer een paar min verder begint de neus weer te zakken.
Weer moet ik dit corrigeren met de stelschuif naast de stick.
Dit gaat zo door tot de stelschuif nagenoeg helemaal naar beneden staat.

Als ik hem tussendoor land om alles te checken ziet alles er prima uit.
Hoogteroer heeft dan ietsje up maar niet zoveel als je zou verwachten na al dat bijstellen.
Gekke is als je hem dan weer weg gooit hij gelijk zwaar overtrekt.
Dus de regelschuif moet gelijk weer terug naar neurtaal.
Paar rondjes verder begint het hele verhaal weer...de neus zakt langzaam..bij stellen...enz enz enz tot ik weer helemaal onderin zit met de stelschuif op de zender.
Dit is nu al een paar keer zo gegaan.
Ik snap maar niet waarom hij heel langzaam zo afzakt en waarom dat na een landing soms weer geheel weg is en dan vervolgens weer heel gelijdelijk terug komt.

Ik heb het volgende gecontroleerd.
-Zwaartepunt is goed en niets kan verschuiven wat het zwaartepunt kan doen verleggen.
-Al mijn servo's heb ik extra vast gelijmd (zaten er eerst los in).
-De kabels voor de roeren goed vastgezet.
-Ontvanger zit ver van de motor en regelaar dus storing lijkt me uitgesloten

Ik heb geen idee meer wat het zijn kan.
Iemand nog suggesties?
 
vermoedelijk is er iets misgegaan bij het monteren van het motorgeheel.

als de motor iets te laag staat of als hij iets schuin naar boven wijst dan krijg je dit effect :
bij halfgas = geen probleem

bij volgas ( en verse batterij of hoge spanning ) = meer vermogen maar door het uit de juiste lijn zijn trekt het vliegtuig naar boven

bij dalende batterijspanning is er minder vermogen = minder stijgen

bij even stoppen bekomt de batterij, en stijgt de spanning terug = terug stijgen

kan ook instelhoek van de vleugel zijn ( positieve instelhoek geeft bij meer snelheid meer stijgvermogen ) die achteraan iets te hoog staat. maar ik zou gokken op de motorinstellingshoek.

groetjes Peter
 
Bedankt voor je tip Peterh.
Ik ga dit zeker checken al heb ik mijn twijfels dat het door de motor hoek komt.
Deze ligt namelijk aardig vast en het kan nauwelijks fout gaan.
Toch sluit ik het niet uit en ga ik morgen dit eens testen.
Goede tip :)
 
Ik heb een toestel met 2 speed 480 7,2 V motoren.
Welke lipo's kan ik daarbij gebruiken 2S of 3S ?

Ik heb ook nog een toestel met 1 speed 480 6V motor.
Welke lipo's kan ik daarvoor het beste gebruiken ?
 
Back
Top