Vragen betreft de topic 'De LOODACCU'.

Hoi, ik heb een lood (Pb) accu gekocht, hij is van Power-Sonic, 12v, 7Ah, type nummer PS-1270. En ik wil deze gaan laden met en gebruiken in combinatie met de T2M Wizard X6S. (Yup, voor het veld laden.) Ik ga deze dus gebruiken voor het af en toe eens veld-laden van een 3s 2200mAh accu's.

Data sheet zegt dat de accu met minder dan 1.75A moet worden opgeladen maar dit verwarde mij een beetje in de topic over 'De LOODACCU', daar hadden ze het over 2A - 3,5A voor dezelfde capaciteit.

Kan ik hem wanneer ik het laad amperage weet hem gewoon zonder zorgen eraan laten als het voltage op het display onder de 14,4v is en hem pas na een uurtje of tien eraf halen of heb ik het niet goed begrepen?

En nog wat andere vragen: Als ik mijn lader gebruik om Li-Po's op te laden met deze Lood accu als bron, hoef ik mij dan ook geen zorgen te maken over te ver ontladen? Slaat hij gewoon af of is een multi-meter aan te raden?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

(Sorry hoor, de verkoper zei dat ik nergens op hoef te letten en hem gewoon kan gebruiken, maar ik heb m'n twijfels...) :bad-words:

Edit: Op hoeveel moet ik de 'Input Power Low Cut-Off' instellen? En kan ik mijn Li-Po's gewoon met 1C opladen of moet het wat lager als ik een Lood accu als bron gebruik?

Laatst bewerkt:
Sommige laders hebben een low power cut off, zodat het laden wordt gestopt als de voedingsspanning te laag wordt.

Wat betreft de maximale laadstroom voor de accu, de genoemde waarden in de FAQ zijn een richtlijn, als de fabrikant waarschuwt niet hoger dan 1.75 A te gaan, zou ik dat volgen, en niet met 0.5C ofwel 3.5 A te laden. De FAQ spreekt trouwens over dat 0.3 tot 0.5C gebruikelijk is, 1.75 A komt bij jouw accu neer op 0.25C, wat dus ongeveer binnen die range valt.

1C laden lijkt me nog wel te doen, maar als je hoger gaat, zou de spanning van de accu wel eens een stukje kunnen inzakken, en kan de lader gaan denken dat de accu bijna leeg is, en het laden stoppen. Maar dat hangt van je loodaccu af.

Oké, ben nu al een tijdje aan het laden, lader is in vier uur tijd afgedaald naar 0,1A en zegt dat de accu nu 14,7v heeft, is hij dan nu aan het druppel laden?

Tussen haakjes, laadstroom op 1/10 van de capaciteit ingesteld, 700mA dus.

Kijken op de site van power sonic hoe snel de spanning in de accu daalt/stijgt.

Als er nog maar met 0,1 A wordt geladen kun je stoppen. De accu is dan vol. Vroeger was bij eenvoudige Pb laders een laadstroom van minder dan 100 mA het teken, dat het indicatie ledje kon doven.

Een eindspanning van 14,7 Volt voor een 12 V Pb-accu is erg hoog en eigenlijk alleen voorbehouden aan zgn. turboladers, die zo'n accu met een rotgang volpompen. Voor modelbouw gebruik zijn laders, die een eindspanning van 14,1 V hanteren veel gebruikelijker.

Als de fabrikant opgeeft, dat je maar met maximaal 1,75 A mag laden, is het raadzaam je daaraan te houden.

Bij laders met een input power cut off is 11,7 Volt een veilige waarde. De voedingsaccu wordt dan niet helemaal leeggetrokken.

Back