Vragen Happy Hunter (bouwdoos)

• Topicstarter Topicstarter Taco
  • Startdatum Startdatum
Hoi mannen,

De Hunter van Mammoet is er niet meer.
De Hunter van Smit is uitgebrand en gesloopt
Ik ben aan boord geweest na de brand en
voor de brand, en was rijp voor de sloop.

Dus wat let me ze ook in Maersk kleuren
te spuiten, wat jij Roel ?
Gr.Rob

citrorob zei:
Wat een bakbeest. Welke schaal is dat 8O

Helaas weet ik de schaal niet, de naam van de eigenaar is wel bekend.

Het ging mij er om nu het bouwpaket van de Happy Hunter weer op de markt is, kan je er drie varianten van bouwen.

Het model geeft je nu wat meer speelruimte, wat in 1982 niet het geval was.

Hallo Jan,

Dat bedoelde ik Jan, met een beetje fantasie kan
je er een heel mooi model van maken.

Zeker de kleine details, ik ben er zelf ook
mee bezig.

Gr. Rob

maerkhunter1mv9.jpg

Dacht dat het de echte was...... 8O

Roelofsz zei:

Dacht dat het de echte was...... 8O[/quote]

Ja als je de laatste foto niet gezien hebt waar die Reus bij staat zou je denken het is de echte. :lol: :lol: :lol: :lol:

[color=blue][b]De foto is ergens in het westen des land gemaakt door een Shipsspotter.[/b][/color]

Voor alle Robbe-Hunter-bouwers een dringend advies:

Verstevig je romp, met name het voorste deel!
Ondanks dat de romp, als hij leeg is, best stevig lijkt, wordt het toch een wat wiebelig ding als hij vol raakt.
Ik heb nu de motoren er in, het achterdek zit erop, de accuplaat erin, en ik heb een aantal keren gevaren.
Met de accu's, de ballast en de RC erin, (al met al een kilo of 8) maar zonder het voordek erop, lijkt het alsof het voorste deel van de romp vervormd.
Het heb het voordek er nu los opliggen, en zie dat de rompzijkanten erg wijken.
Tevens raad ik aan om het voordek te ondersteunen met extra materiaal, om het recht te houden. Ik heb er twee koolstof staafjes onder gelijmd, die ik nog had liggen. Sterk en lekker licht. Maar met ABS profielen of balkjes hout gaat dat natuurlijk ook.

Hoi Roel,

Dat verstevigen van de romp gewoon met wat afval ABS en dan tegen de wanden aanplakken of adviseer je nog andere verstevigingen?

Groeten Taco

Afval tegen de wanden kán, maar met name in het voorschip krijg je wat problemen door de krommingen van de romp. Kan je oplossen door met kleinere stukken te werken.
Wat ik hoe dan ook adviseer (en dat is voor mij al te laat) is de steunen waar zowel voor- als achterdek op rusten, niet van 2 x 2 mm ABS te maken , maar minimaal 3 x 3.
Het achterdek is in de breedte wat moeilijke te ondersteunen omdat er een welving in zit, maardaarvoor zou je de spantjes die dit deel ondersteunen kunnen overtrekken op papier en een paar extra maken.
Het voordek is de lengterichting ondersteunen. Dit is, ondanks de vacuumdelen die de opstaande randen van de luikhoofden vormen, naar mijn mening té slap.

Ik gebruik van Pattex 2K lijm. Vind ik erg goed werken is alleen erg snel droog dus nooit te veel aanmaken.
En ik heb ook nog UHU lijm liggen om te gebruiken.

Groeten Taco

Voor verbindingen waar kracht of trillingen op komen te staan:
langzaam uithardende 2-konponentenlijm (Minimaal 30 minuten)
Voor andere vullende verbindingen: snelle 2-C lijm (5 minuten)
Voor ABS op ABS recht op elkaar: industriële CA-lijm, die niet langzaam oplost in water. Eventueel in combinatie met aktivator en/of glasparels.

30-minuten 2K lijm: Greven, Epoxi-Rapid
5-minuten 2K lijm: Greven, Epoxu-Bond
CA-lijm: Olba industrielijm

Aanvulling: Polystyreen lijm (de gewone hobbylijm voor plastic bouwmodellen) kan ook op ABS gebruikt worden (alleen verbindingen die matig tot niet belast worden)
Daarvoor gebruik ik de flesjes van Revell met een naaldje.

Back