Vragen m.b.t. zelfbouw sub.

Discussie in 'Duikboten' gestart door pompebled, 19 jun 2014.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Goedemiddag!

    Ik loop al jaren rond met het idee een duikboot te bouwen, maar verder dan het speelgoed in de vorm van de U-16 en een Chinees met foutief aangesloten motortjes ben ik nog niet gekomen.
    Het wedstrijdvaren ligt voor mij momenteel even stil, dus er is iets meer budget en tijd voor andere dingen.

    Ik heb al een poosje tekeningen en bouwbeschrijving van de Spook van Glynn Guest liggen, maar dat vind ik nergens op lijken (een kwestie van smaak nietwaar?).

    Onlangs kwam ik in de submarine special van MMI een artikel met tekening van Hal Harrison tegen van de HMS Unseen, een 'iets' meer op een duikboot lijkend model.

    Het enige filmpje dat ik van een varend exemplaar vind is natuurlijk eentje op steroiden...: HMS Unseen's run at Wicksteed - YouTube

    Ik heb niks tegen houtbouw, maar dit model wil ik in ABS plaat van 3 mm dik gaan bouwen, dat scheelt een boel impregneerwerk.

    Het ontwerp is dynamisch duikend, maar ik heb nog een klein slangenpompje liggen en wou daarmee óf een injectiespuit vullen en legen, of een (deel van een) infuuszak, om het laatste beetje drijfvermogen te vernietigen.

    Dit zijn natuurlijk méér componenten dan de ontwerper in gedachten had, dus ik denk er over om de maten wat op te rekken, zodat alles gemakkelijk zal passen.

    Hoeveel méér ruimte in het WTC moet ik aan denken?
    Het plaatmateriaal waarmee ik wil werken is 100 x 80 cm, het liefst haal ik de grootste lengtes zonder lassen te hoeven maken (hoewel dat niet écht een probleem is...).

    De originele maten zijn: 750 mm lang en 60 mm breed, de inwendige afmetingen van het WTC zijn: 300 x 56 x 56 mm.

    Ten opzichte van het te gebruiken plaatmateriaal is er dus voldoende speling.

    Andere vraag;
    Omdat het origineel dynamisch duikend is zijn de achterste duikroeren gefixeerd en kunnen de voorste bestuurd worden.
    Nu zie ik bij statisch duikende modellen veelal de achterste duikroeren bestuurbaar, vaak ontbreken de voorste duikroeren.

    In dit ontwerp is de voorste roeren bestuurbaar veel eenvoudiger uit te voeren dan de achterste...

    Hoe zit dat, vooral met het oog op het vaargedrag onder water?

    Groeten, Jan.
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hé Jan,

    Welkom als sub bouwer hier!!

    Interessant project heb je uitgezocht. Allereerst, die Unseen is een 'Upholder Class' boot, dan is er meer over te vinden: Barrow Submariners Association, https://www.google.nl/search?q=upholder+class+submarine&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=BRujU_7xOLTy7Abu24CgBQ&ved=0CD4QsAQ&biw=1680&bih=919

    Ik heb moeite om te zien of er boeg-duikroeren op zitten, misschien ingeklapt, maar het lijkt er op van niet. Dat model op het filmpje geloof ik met een redelijk rijke fantasie gebouwd, lijkt meer op een fantasie Typs VII of zoiets. Hoe dan ook, een sub vaart het beste met de achterste duikroeren aangestuurd, of een combi van voor en achter tegengesteld gestuurd.

    Hoe groot wil je de boot maken? Heel eerlijk, met een WTC van 300mm lang en 56mm rond maak je het jezelf niet echt gemakkelijk! Mijn ervaring is dat je de WTC zo groot mogelijk moet maken tov de boot, dan kun je een stabiel vaargedrag zowel boven als onder water krijgen. Op zich heeft zo'n Upholder een gunstige lengte-breedte verhouding voor een model, ze is redelijk dik.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    Het ontwerp van Hal is een beginnersmodel en zéér losjes gebaseerd op de 'echte' Upholder class sub.
    De constructie is een doos, net zoals de Spook, maar dan langer en met een sail, dat in de verte lijkt op dat van een Upholder.
    De bult op de boeg komt ook op de Oberon class voor.

    Ik heb even een foto uit de bouwbeschrijving gejat:
    [​IMG]

    Zoals je ziet is het niet 300 mm met een diameter van 56 mm, maar een rechthoekige doos.
    Alleen die doos is met een deksel waterdicht, voor en achtersteven zijn nat.

    Het filmpje is inderdaad abominabel, maar de voorste duikroeren zijn middels een servo aangestuurd en de achterste staan vast.

    Ik merk wel, dat ik het model moet aanpassen en zo groot mogelijk moet uitvoeren, wil ik voldoende ruimte hebben voor een bescheiden duiksysteempje.

    Gezien het plaatmateriaal neig ik naar een meter lengte, de breedte kan dan wel richting 80 of 100 mm.

    Ik ga de tekening eens aanpassen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Jan,
    dat ziet hetzelfde uit als een Krick boot.
    Ik geloof dat ik daar nog een tekening van heb, de Krick boot lijkt op een c-classe.
    Raf heeft er ook een.
    In het begin waren ze ook van balsa hout.

    Hein
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Als je zo'n doos constructie te groot maakt zou je last kunnen krijgen van naar binnen drukken van de platen als de boot diep gaat, waardoor je volume verliest en weer dieper gaat, en het verder doorbuigt waardoor je weer dieper gaat .. voel je 'm? Maar dat is theoretisch, zolang je het ding niet op 5 meter diep zet zal het wel meevallen. En is het inderdaad eenvoudig te bouwen. Soms denken wij wel eens meteen te moeilijk ... :rolleyes:

    Maar ik zou 'm zeker op beweegbare achterroeren ontwerpen, de voorste dan vast en die kunnen dan klein zijn, of zelfs helemaal vervallen.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dit model is niet bedoeld om veel dieper dan een meter te duiken, daar is de manier van servostang doorvoer (in een krappe, met vet gevulde lange buis) niet op berekend.
    Het is allemaal erg basic en low budget.

    Mijn idee om er een statisch duikend model van te maken maakt het gelijk weer ingewikkelder, maar dat is volgens mij ook de lol van het bouwen van een sub; kijken hoe het toch/ook kan.

    Ik ga eerst eens een losse middensectie maken en kijken hoeveel ruimte de componenten nodig hebben, daar pas ik dan het formaat van de rest op aan.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2014
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo Jan

    een paar problemen met servo stangen zijn nu eenvoudig op te lossen.
    koop traxxas servo's en zet ze gewoon buiten de wtc in het nat ;probleem opgelost met doorvoeren en je hebt plaats gewonnen

    een doos constructie is gevaarlijk als je der over druk op gaat zetten dus pas op dat je niet teveel water als ballast gaat in nemen
    want het doet niet pfhhhhht maar ineens plof en blub vraag maar aan onze vriend ollivier met zijn 2540 boot

    dit model is niet BEDOELT om dieper te duiken maar wat als het toch gebeurt
    BV boeg naar onder kont recht omhoog als een dobber
    dan zit je boeg reeds meer dan 75 cm onderwater en dan moet er niet veel gebeuren of je zit dieper dan 1 meter

    gr raf
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    nog effe over de voorste duikroeren
    bij de upholder waren die opklapbaar net zoals bij de amerikaanse boten
    [​IMG]

    de foto is van een thunderbold klasse maar hier kan je ze goed op zien
    [​IMG]
    dit is de upholder en die staat dus in de verkeerde richting om ze goed te zien
    de achterste zijn een uitdaging want die zitten mee vast op de skeg waar het roer aan hangt
    de bovenste zijn vaste roeren
    gr raf
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor de info Raf,

    Dat gevaar van imploderen is toch wel angstig, daarbij is ABS als plaatmateriaal natuurlijk ook nog flexibel...
    Misschien toch maar richting PVC buis als druklichaam?

    Voor de beeldvorming hier een beter plaatje van de Unseen van Hal Harrison:
    Home - Dive In to Model Submarines
    Even naar beneden scrollen.

    Groeten, Jan.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Die had ik al gezien, da's gelijk wel weer een joekel...

    Groeten, Jan.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Neem je een kleinere buis, toch? Of een Stroep maken misschien? Ik meen me te herinneren dat er ook een ontwerp was wat het duiktankje van de U-16 gebruikt?
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Daar zal ik dan eens naar gaan zoeken, want het toeval wil, dat ik zo'n kleintje thuis heb liggen, met onverbeterlijke lekkage.
    Als het binnenwerk dan voor iets anders zou kunnen dienen, dan recycle ik dat toch?

    Groeten, Jan.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    enig probleem voor deze boot heb je twee u16 nodig
    de twee motoren zijn niet dezelfde en je hebt twee propellors noidig
    je kan een enkel schroevertje maken maar dan heb je een roer nodig
    ik heb er een oplossing voor gevonden om dit te doen zoals in de jaren stillekens welliswaar maar het werkt
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor de foto's Raf!

    Heb je ook ergens een bouwverslag staan?

    Groeten, Jan.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Raf,

    Daar wacht ik 'even' mee tot ik wat meer ervaring heb met dat kleine grut...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Change of plans.

    Tot nadenken gebracht door o.a. Raf en zijn bedenkingen met betrekking tot een rechthoekig WTC niet in het minst door het implosiegevaar ervan, sla ik een andere richting in;

    PVC met een diameter van 110 mm.

    Mij staat het volgende voor ogen;
    - WTC van Ø 110 mm buis, afgesloten met een pvc schroefdeksel, zoals ook op o.a. de Stroep wordt ingezet.
    - Techrek aan het schroefdeksel, het geheel schuift in het WTC
    - schroefaskoker door de deksel naar buiten, het achterste deel met de roeren vrij doorvloed.
    - doorvoeren voor de roeren in de deksel.
    -WTC aan de voorzijde afgesloten met het deksel op de foto, met opgelijmde versteviging (net als het schroefdeksel). Eventueel met een doorvloede neus of een dome er op.

    De motor op de foto is een langzaamloper uit een schuifdak, die kan ik zonder vertraging inzetten.

    [​IMG]

    Zodra ik mijn maatschetsen klaar heb, zal ik die laten zien.

    Qua lengte zit ik aan 100 - 120 cm te denken, want dat past nog overdwars in de auto...

    Commentaar en suggesties zijn welkom.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    jan de stroep heeft bajonet deksels als sluiting
    [​IMG]
    slecht te zien maar het is echt wel zo
    met de draai deksels hebben we slechte ervaringen wat lekken aan gaat
    de motor door de draai deksel naar buiten geeft ook een probleem als de roeren er mee aan zitten
    die deksel sluit nooit het zelfde als je hem dicht draait
    zet je de roeren recht en hij kan nog verder draaien dan gaat hij dus garantie lekken
     
    Corvet vindt dit leuk.
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Raf,

    Ik wil de aandrijving en de roeren aan het deksel vast maken, zodat er niks ten opzichte van elkaar kan en hoeft te bewegen.

    Het deksel heeft inderdaad maar een smalle rand, die het rubber raakt, ik wou dat oppervlak maximaal groot maken en vaseline gebruiken.

    De maatschetsen zullen wel duidelijk maken wat ik van plan ben.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina