Vragen over de Speed300 motor

Ik heb gisteren voor het eerst electro gevlogen. Toestel de Swift. Ging na een aantel vluchtjes aardig maar mis nog net wat vermogen.

Dit zijn de feiten:
5,5A vollast.
Spanning onbelast 9V.
Ingeschakeld met niet draaiende motor 8,5V.
Volgas 6,5V Zowel op de klemmen van de motor als op de accu gemeten.
Motor speed 300 met 1:5 vertraging en 8*6 prop
Accu 7 cellen Panasonic AAA

Vragen:
Kan een speed 300 meer dan 6,5V (5,5A) hebben? Ik bedoel dan de spanning belast.
Indien dat mogelijk is wat is dan te volgen weg
8 cellen AAA om bijvoorbeeld op 7,4V uit te komen. Of zakt in die configuratie de spanning per cel nog verder in elkaar omdat de AAA cellen dan nog meer stroom moeten leveren.

Ik heb ook nog een aantal van die groene N-500AR Sanyo cellen ongebruikt liggen. Kan ik deze misschien beter gebruiken. MAW houden die belast een veel hogere spanning overeind?
Hoet toestel wordt hiermee overigens qwel 35gr zwaarder.

Of moet ik naar een andere aandrijfoplossing zoeken?

Sp 300, welke van de 2?

De hoogtoerige (onbelast ca 30.000 toeren op 6V) met groefjes in de as,
of de middentoerige sp280 vervanger aangegeven als 7.2V?

De 3306: (6v hoogtoerig)
kan max 8 cellen Nicad hebben, bij 5 a 6 amp max rendement, doet het ook nog goed bij 6 a 7 amp.
Boven de 8 amp begint er een grote gelijkenis te onstaan met een straalkachel waar toevallig een draaiend asje uit komt.

De 7302: (7.2 v middeltoerig)
Zelfde prestaties als sp280 voor ca 1/2 amp minder. (!!)
Maar doet het (in tegenstellingtot de 280) ook zeer goed op 10 a 12V (3 kokams) tot ca 5 a 6 amp.

Die AAA NimH celletjes kunnen die 5.5A niet trekken.
Probeer dan liever GP 600, die gaan tot ca 7 amp.

500 AR, ok is zwaarder maar houden spanning tot ca 15 a 18 amp... :)
Maar zijn wel eerder leeg. :cry:

2040 (2s2p1024) kokams?
Kunnen de 6 a 7 amp makkelik aan, en het duuuurrt.....

-- Kokam Rules! --

@Niek,
Bedankt voor de info.
Er staat volgens mij niets op de motor. Is een onderdeel van de Swift levering. Er zitten wel groefjes op de as, dus ik denk dat het 6V speed 300 is. Ik ben echter verre van electro expert.

Ik heb de kokom linkjes gevolgd. ipv jouw voorstel is dan de 2070 2s1p niet beter? Gewicht is hetzelfde als de 7*AAA. Dat zou wat zwaartepunt precies goed gaan.

@Niek
Ik kijk even naar de afmetingen van die kokams:
Die 2070 zijn dunne grote platte plakken. Dus inderdaad 4*1020 wat handzamer.
Houden die onder belasting van 6A (=3A per cel) ook de spanning vast van 2*3,7 = 7,4V?

Fantastisch die graupner marketing :evil:
Motor is dus dezelfde als speed 300 7.2 volt, maar omdat iedereen die toch met 7 cellen vliegt (en omdat ze hier een iets kleiner propje als een gunter gebruiken) is het nu weer een 8.4 volt.

2 Lipo's zal prima gaan op deze motor.

Je gaat dan drie packs in serie type 1200 nemen?
Als de BEC het aankan wel, ik heb nu de rechtsdraaiende versie zonder prop ik moet de snelheids regelaar omsolderen. Ik heb de bijbehorende luchtschoef bij Hollein besteld.
Zie ook: http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=24885&sid=74280bccf0d2a33a2b142b41d66a4658
Je kan natuurlijk ook een losse Speed 300 7.2V kopen en een losse prop en deze op de snelheids regelaar van de Swift aansluiten.

Ik vraag me af of de speed 300 L anders getimed is :?:

@Niek en de anderen:
Er van uit gaande dat het motortje dat met de Swift geleverd wordt een Speed 300 6V is, haal ik dan het max vermogen uit de motor (zonder de levensduur al te veel te bekorten) met een spanning van 6,5V onder belasting en een stroom van 5,5A (7cellen AAA NiMh)?
Of kan ik er nog wat meer uit halen met een ander accutype?

@Niek -2
Het gehele verhaal teruglezend realiseer ik mij dat je de desbetreffende motor bedoelt met de 3306 en heb je het antwoord daarmee al gegeven.

Ik laat het berichtje toch maar staan

Even recapitulerend, mijn opties zijn:

Een extra AAA in serie verhoogt wel mijn spanning maar dan zou er weer een iets grotere stroom lopen waardoor de NiMh's nog verder in elkaar zakken. En werkt dan niet.

NiCad gebruiken, maar dan wordt het pakket zwaarder en wordt de vliegduur verkort.

2*LiPo's in serie geeft te weinig spanningstoename

3*LiPo in serie geeft te veel spanning, dan moet je de motor omwisselen voor de 7,2V variant.

Hans,

Als je toch nog een aantal 500AR cellen hebt liggen maak daar dan een pakket van, en kijk (meet) de nieuwe resultaten.

(Als ik het goed heb moet je 8 cellen NiMh vergelijken met 7 cellen NiCd, maar mischien dat iemand anders daar meer over kan vertellen.)

Ik verwacht dat er een groot verschil zal zijn, die mogelijk veroorzaakt worden door de lagere interne weerstand van de AR-cellen (die daardoor een hogere stroom kan leveren)
De kunst is dan om NimH cellen te vinden die het aantal A's kan leveren die je meet als je de AR-cellen gebruikt. (bijv de door Niek genoemde GP600's)

Hans Meij zei:
2*LiPo's in serie geeft te weinig spanningstoename

Niet helemaal waar: Bij 2 lipo's van voldoende capaciteit om de stroom te leveren (ca 6 tot 7 amp (dus 1020 parallel of de 2020) is de spanning ca 7.2 a 7.3 V. Is zelfde als een 7 cellig belast GP 600 of nicad pakket van voldoende capaciteit

Typische van Kokams is dat ze binnen hun belasting grenzen tot 4C de spanning bijzonder goed op peil houden.. Waar jouw twicell AAA al snel doorzakken naar de door jouw gemeten spanning van 6.5 V.

Hou je ook rekening met de temperatuur?
NiMh cellen willen graag warm blijven om prestatie te leveren, buiten koelen ze door de vliegwind al snel teveel af, en presteren dan stukken minder. Een gewoon boterhamzakje eromheen helpt dan al een hoop.

Geldt ook in mindere mate voor twicells. Op kamer a body temperatuur houden (verzin zelf maar hoe je dat doet) presteren deze het beste.

Niek zei:
Jou twicells beginnen al de gillen bij 4 a 5 amp.....
Het zijn overigens Panasonics. Die 5,5A houden ze 10sec vol dan begint het te zakken. De eerste vluchtjes wist ik dat nog niet en was het snel op. Met een beetje gas-management is dat probleem geheel verholpen en kan je gewoon 10min vliegen.

Mijn 1e reactie: VRRROEMMM!!! :D
Zelfde wat ik van plan ben in mijn 2e holiday.

Kantekeningen
- Gewicht tov oude pakket? (1½ x zwaarder? :( )
- Kan jouw reglaartje ca 11 V a 12 V aan, bij ca 5 a 6 amp?
[Vaak word tot 8 cellen Nicad aangegeven.. kan net..mischien niet]
- laden 3 kokams in serie lukt niet op 12V autoaccu.
[heb daarom al een spanningsomvomer 12V -> 15, 18, 24..) voor noteboeks op de kop getikt]

Niek zei:
Mijn 1e reactie: VRRROEMMM!!! :D
Zelfde wat ik van plan ben in mijn 2e holiday.

Kantekeningen
- Gewicht tov oude pakket? (1½ x zwaarder? :( )
- Kan jouw reglaartje ca 11 V a 12 V aan, bij ca 5 a 6 amp?
[Vaak word tot 8 cellen Nicad aangegeven.. kan net..mischien niet]
- laden 3 kokams in serie lukt niet op 12V autoaccu.
[heb daarom al een spanningsomvomer 12V -> 15, 18, 24..) voor noteboeks op de kop getikt]

Gewicht:
volgens linkje van Micha
http://www.unipros.com/battpacks/desc/itemdesc.asp?session_id=14648&item=ZZ99LP1
wegen 3s2p ET1200, 150 gr
3 enkele in serie dan 75 gr, is nog 10 gr lichter dan 7 * AAA

regalaar = Slim 20BE

Een oplossing voor laden heb ik in het geheel nog niet. Daar moet dan nog een keuze in gemaakt worden.
Tips.....

Hans Meij zei:
Een oplossing voor laden heb ik in het geheel nog niet. Daar moet dan nog een keuze in gemaakt worden.
Tips.....

zie het befaamde colega forum RCGroups..http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=94077&perpage=15&pagenumber=5..hier staat hoe je parallel kunt laden en serieël kan gebruiken..d.m.v. een aangepaste MPX-hochstrom Stecker (laad connector en vlieg connector..verwisselen kan geen echt kwaad).
Overigens de tip komt van "electroman" Fred van FMA (= Kokam USA) dus deze tip moet wel goed zijn.. :wink:

Back