Vragen over de Speed300 motor

Schulze ISL-6 (330d,430d,530d) met software versie 8 (update's leverbaar voor bestaande gebruikers V7.xx -> V8.xx e-prom wisselen eerdere versie moet een kleine aanpassing aan de fabriek ondergaan Eur 30,-- voor de e-proms Eur 40,-- (plus de verzendkosten naar en van Schulze)
Kan dan in het hoofd programma tot minstens 10 in serie laden bij 3000 tot 5000Ma.....

Interessant, kost bij Hollein (isdl-333d) 153 Euro, in Dortmund waarschijnlijk minder.

Een nadeel van de speed 300 7.2 direct-drive is de kleine propeller diameter t.o.v. de Swift, deze prop. draait immers in de windschaduw van vleugel en aandrijving.
Ik heb echter ook nog de 1 op 3 vertraging die oorspronkelijk op m'n Swift zat. Ik ga het daar eerst eens mee proberen. (De 1 op 3 vertraging is waarschijnlijk voor rond de 15 Euro na te bestellen)

Dat zijn weer snellopers.
Niet zo geschikt voor direct, maar met vertraging prima op kisten als ennu, IFO...

@Hans, de 280BB's zij Sagami motortjes (relatief duur) en werken vooral bij veel spanning 3S lipo's of 8-10x Nicad/NiMh het prettigst...kunnen dan ook ook vrij hoge stromen van 8A aan, bij 30.000Rpm's is dus een grote vertraging van 1:5 of meer noodzakelijk

Is de stroomopname van deze motortjes niet wat aan de hoge kant voor de LIPo's

Dirk zei:
@Hans, de 280BB's zij Sagami motortjes (relatief duur) en werken vooral bij veel spanning 3S lipo's of 8-10x Nicad/NiMh het prettigst...kunnen dan ook ook vrij hoge stromen van 8A aan, bij 30.000Rpm's is dus een grote vertraging van 1:5 of meer noodzakelijk

Volgens het linkje zijn die permax voor 6-7 cellen. Klopt dat dan niet?
Volgens mij heeft hij dezelfde diameter als de speed 300 en kan dan in het vertragingshuisje van de Swift geplaatst worden, waardoor hij 1 op 5 vertraagd is.

Micha zei:
Is de stroomopname van deze motortjes niet wat aan de hoge kant voor de LIPo's

Is qua stroom verbruik ongeveer een SP400, heeft alleen meer volts nodig on "los" te komen, dus als je het onderste uit de kan wilt hebben..

3P3S Kokam 1020 2P3S ET-1200 (of de 1200's van Kokam, wanneer ze beschikbaar zijn :?: :?: )

Dirk zei:
Is qua stroom verbruik ongeveer een SP400, heeft alleen meer volts nodig on "los" te komen, dus als je het onderste uit de kan wilt hebben..

Heb ik met deze motor op een 1:5 vertraging en 7cellen 500AR, minder vermogen dan met een speed 300 6V op 7cellen 500AR?

@ Hans, in ieder geval minder toeren, bij zelfde prop dus minder A's...dus met grotere prop (met meer spoed) -> zelfde aantal A's ..

Micha zei:
Een nadeel van de speed 300 7.2 direct-drive is de kleine propeller diameter t.o.v. de Swift, deze prop. draait immers in de windschaduw van vleugel en aandrijving.

Uit onderzoek met rook door Steve Webb blijkt dat het belangrijker is dat er niets achter de prop zit dan er voor.
Achter de prop ontstaat namelijk een vrij smalle "tornado" waar de rest van de lucht dan bij mengt.

Helemaal vrij is natuurlijk het best...

Ik heb voor indoor een 1 meter stealhhorten met een piepklein 80mm duwschroefje, en dat gaat prima.

MarcelB zei:
Hans,

Als je toch nog een aantal 500AR cellen hebt liggen maak daar dan een pakket van, en kijk (meet) de nieuwe resultaten.

(Als ik het goed heb moet je 8 cellen NiMh vergelijken met 7 cellen NiCd, maar mischien dat iemand anders daar meer over kan vertellen.)

Ik verwacht dat er een groot verschil zal zijn, die mogelijk veroorzaakt worden door de lagere interne weerstand van de AR-cellen (die daardoor een hogere stroom kan leveren)
De kunst is dan om NimH cellen te vinden die het aantal A's kan leveren die je meet als je de AR-cellen gebruikt. (bijv de door Niek genoemde GP600's)

Ik heb gisteren een 7* 500AR pack gemaakt. Dit geeft inderdaad een geheel ander resultaat. Van de spanning blijft nu onder belasting 8V over ipv 6,5V.
Het verschil in prestatie is nog veel groter dan ik had verwacht. Met die extra 1,5V lijkt de motor er 2* zo hard aan te trekken. Wel wordt het pack flink warm en is zo leeg. Het gewicht van dit pack is ook 50gr zwaarder waardoor het gewicht van de swift toeneemt van 300 naar 350gr. Als het meezit hoop ik er zondag mee te vliegen, maar er zijn (zoals zo vaak) ook een aantal andere verplichtingen.

Hans ,

Die 50 gram moet geen probleem zijn, met geluk ben ik er trouwens ook zondag. (hoe laat ga je` ?) Ik neem mn Flying V met borstelloos mee.

Franck zei:
Hans ,
(hoe laat ga je` ?)

Een neef van Ilse trouwt vanmiddag in Heiloo daar moet ik straks naar toe en overnacht dan aldaar. Morgenochtend nog een ander familie-bezoekje en dan is er misschien nog tijd over.
Zonder zo'n elctro ding zou ik zeker niet meer gegaan zijn. Maar zo'n Swift is natuurlijk ideaal, zender pakken lader en een gel-accu en je bent klaar. Zonder voorbereiding en gesjouw vliegen, dan ga je ook als je nog een uurtje over hebt. Het wordt dus in het tweede deel van de middag als ik ga.

Franck zei:
met geluk ben ik er trouwens ook zondag.
Niet veel geluk gehad zeker.

Het vliegen met de 500AR, gaat veel beter.
Waar ik met de AAA NiMh cellen in een verticaal na een rol altijd 'stierf', kan hij nu twee rollen doen en dan voldoende snelheid over hebben om gecontroleerd over te gaan in rugvlucht of normaal. Eigenlijk is er nu gewoon veel meer mogelijk. Met een beetje gas-management is de vluchtduur 5-6 minuten.
Een tweede voordeel is dat de Robbe Ultimate lader in 10 minuten het spul weer vol heeft. Pack wordt wel flink heet bij het laden.

Inderdaad, mooi pech gehad, mn flying V overtrok bij eerste start en natuurlijk brak er wat af ;( Rest van de dag besteed aan herbouw/bootje varen in de gracht en in de zon liggen.

Flink heet is niet goed, lekker warm mag. Stroom iets lager zetten of pack meer koelen tijdens laden. 15 minuten voor een 500 AR pack lijkt me acceptabel.

Back