Vragen over duiktank

Hallo,

De gedachte die ik bij een duiktank heb is deze:
Een ronde buis waarin een schijf heen en weer schuift voor het vullen van de tank. Is dit juist? En hoe werkt het anders?
Als dat zo is, waar blijft dan de lucht in de tank die je vol laat lopen met water? Dan komt er toch heel veel druk op te staan? en als je het laat ontsnappen krijg je je boot toch niet meer boven?:confused:

Vriendelijke Groet,

Robert

Hoi Robert,

Ik heb zelf geen modelbouw duikboten, maar je hebt volgens mij 2 manieren om onder water te gaan..

dynamisch (op snelheid) en statisch, over het laatste heb jij het.. dat gebeurd volgens mij met ballast water en perslucht.. dus met perslucht komt er weer lucht in de tank.

Lees anders het e.e.a. op

begin-van-een-duikboot

of

Hier

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo robert...

ik weet een beetje waar ik het over heb ;)
je kan met perslucht werken inderdaad ja jelmer, maar dat heeft niks te maken met een duiktank,
een duiktank is een soort grote gemotoriseerde spuit.

Piston Tanks Ballast Tank Dive Tank -

hier kan je ze bijvoorbeeld vinden, maar ik weet dat in ieder geval Lex Verkuijl er zelf een heeft gebouwd, trouwens die overdruk is niet zo verschrikkelijk groot hoor ;)

waar wil je het eigenlijk voor weten?

groet ruben:cool:

Laatst bewerkt:
hallo

effe gaan terug kijken naar de u47 die ik gebouwd heb
dan zie je het prototype voor lex er aan begon

maar dat is reeds uit de doeken gedaan
je hebt een paar systemen
een engel duiktank is dat wat je beschreef met een piston
niet eenvoudig goed werkend te krijgen (zie de problemen met de tmax)
dan het principe zoals ik toepas met een pomp
dat weer onder verdeelt in een paar secties

sectie 1
pomp met een baxter zak
je pomp water in een zak die in een buis zit de lucht blijft in je wtc (drukbuis)en deze gebruik je terug als je het water er uit pompt

sectie 2
zoals ik het doe
een pvc buis met twee doppen er op
aan 1 kant de in en uitgang
aan de ingang pomp je het water binnen en aan de uitgang gaat de lucht weerom in de wtc en zet deze onder druk
sensortje houd de tank vol in het oog en stopt de pomp op tijd

sectie 3
zoals in de kriek
het zelfde als hier boven maar de sensor valt weg en je pompt de lucht door een periscoop naar buiten
er blijft een minimum drijf vermogen zodat je steeds terug lucht kan komen happen
deze manier is eigenlijk niet geschikt om in elke vijver te duiken maar beter voor in galderen ,mol en keulen waar er helder water is en je de boot steeds door duikers kan laten ophalen
een basin om demo te varen op een tentoonstelling is ideaal

dan de sectie perslucht
een open tank waar je door een ventiel boven aan te openen de lucht uitlaat ontsnappen en de boot duikt
ventiel sluiten en om te stijgen de perslucht uit een reservoir terug in de tank blazen

ander type zoals nu in duitsland gebruikt wordt
geen perslucht reservoir maar heel de romp onder druk zetten en een compressor en regel elektronica die zelfstandig de boot steeds terug als hij boven is op druk brengt
beetje zoals een dolfijn

elk type heeft voor en nadelen
ik ben voorstander van de open duiktank met sensor daar het niet moeilijk te maken is
en je hebt controle als je voor je voeten de eerste duik maakt of je een lek hebt
komen er lucht belletjes ergens naar buiten heb je een lek

hoop wat inzicht te hebben gegeven op de hoof balast tank want er zijn nog verschillende trim mogelijkheden maar dat was de vraag niet

en aub gebruik geen gas want dat is ook al gebeurt

groetjes raf

Dus als je met je periscoop (als je daar de lucht door laat ontsnappen) onderwater vaart, kom je zonder duikroeren niet meer omhoog :confused:

Of zie ik dat verkeerd?

Groet,

Robert

als je waterdichte gedeelte echt waterdicht is, dan mag de druk best wat oplopen als je plaats moet maken
voor water (in de duiktank). evenzogoed kan de motor van de duiktank het water er weer uit persen
en daarmee onderdruk (vacuum) veroorzaken. de druk maakt dus dan niet zoveel uit.

als je de lucht laat ontsnappen, bijv door de periscope, dan komt na verloop van tijd in plaats van lucht er uit, er water in.
dat water telt mee voor het gewicht net zoals het water in de duiktank, dus dan kom je met alleen een duiktank niet meer boven. met duikroeren misschien wel als je maar blijft varen. zodra je stil ligt zink je weer.

wat je wel kan doen is een variant hierop :
maak een duiktank BUITEN het waterdichte gedeelte. zorg ook voor een kleine tank IN het waterdichte gedeelte. Nu kan je met de kleine tank garanderen dat je periscope boven water komt, waarna je via de periscope lucht in de grote ballasttanks kan pompen, waardoor de rest van de boot boven komt.

MAAR omdat de interne tank klein is, zijn een paar druppels lekkage al genoeg om ervoor te zorgen dat de periscope niet meer boven water komt, en je dus ook de rest van de tanks niet kan leegblazen.

Hou het simpel, en pik gewoon werkende oplossingen van collega-bootvaarders (met andere woorden, kom naar buiddinghuizen)

hallo

dus daarom vaar ik met de kriek alleen in helder niet te diep water
allé dat wil zeggen als hij af is he
en als je biddinghuizen niet haalt kom dan naar mol op 13/14 juni
meer uitleg hier Duikboot weekeinde 2008

groetjes raf

Back