Vragen over eigenbouw 3D printer, wellicht later bouwverslag

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 3 feb 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, daar ben ik weer, dank voor alle input. Ik heb inmiddels het reprap forum ontdekt en veel gelezen. Daaruit is het volgende idee onstaan; ik wil een CoreXY systeem gaan maken. Niet zo'n Prusa achtige als eerst gedacht. De reden is dat ik graag naar een 400x400x250mm printer wil gaan. Dat kan wellicht qua Y en Z as met de Prusa, maar de tafel (met het hele product erop) heen en weer slingeren wordt dan best een zware toepassing. Ook scheelt het nauwelijks in footprint en dat is wel handig in de hobby ruimte.

    Dat gezegd hebbende heb ik lineairlagers en assen besteld en ga ik uit aluminiumprofiel een vierkant raamwerk maken met de hele X-Y installatie erop. Pas als ik dat netjes gemaakt heb ga ik verder met de besturing. Ik denk dat er dan dus wel TMC2100 drivers voor de X en Y as en de extruder zullen komen. Voor de Z as denk ik nu aan 3 motoren met spindels, daar zou ik dan één grotere driver off-board voor willen gebruiken. Of één motor met riemen naar de assen. Dat beslis ik later, eerst het X-Y raam werkend maken . Alles verder op 24V, met een 12V zener of zo voor de fans. Die trekken toch niet zoveel stroom. Ik denk nu twee fans, één op het hot-end en één productkoeler. De extruder/hotend combo komt op een 3D geprinte X-slede (mooie SLS print, laat ik doen bij Oceanz), ik ben aan het tekenen en probeer de fan shroud voor de produckoeler mee te ontwerpen in de slede. Ook de Y sledes ben wil ik zo tekenen en laten printen. Kost wel wat, dus vertraging in het project, maar wel mooi, stijf en licht qua gewicht. En met dat SLS printen heb je zoveel ontwerpvrijheid, ik vind dat echt ideaal.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2017
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Met CoreXY heb ik zelf geen ervaring, maar ik heb er geloof ik wel goede resultaten van gezien.
    Persoonlijk zou ik gaan voor één motor voor de Z-as, maar dat is puur gebaseerd op mijn ervaring met het bouwen van aandrijvingen in het algemeen.
    Voor je 12V voorziening kun je eventueel ook een buck-converter gebruiken (heb ik ook). Daarmee kun je dan, behalve je fans (vergeet de fan voor de koeling van de elektronica niet!), ook je arduino voeden. Als je de rest namelijk op 24V wilt laten werken, kan dit niet meer via de RAMPS.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb een write-up gevonden over de RAMPS ombouwen naar 24V en daarin wordt een diode in de voeding naar de Arduino verwijdert, inderdaad. Daardoor krijgt die geen voeding meer van de RAMPS. Ik wil die diode eigenlijk vervangen door een 12V 1A Zener, als ik de schema's zo bekijk heb ik dan een werkend systeem zonder externe voeding voor de Arduino. Ga ik eens meten / proberen als ik het ding heb. Je hebt gelijk dat ik ook fans op de electronica moet maken, zo ver naar beneden had ik nog niet gedacht! Ik begin bovenaan met de X-Y installatie. Daarna de Z eronder. En daaronder de besturing. Anders misschien een LM338 regelingetje ertussen of zo, dat is zo gefabriekt.

    Maar eerst de mechanica van de X-Y installatie! En verder lezen / leren / dromen.

    Hugo
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik ben eindelijk een beetje aan de bouw begonnen, de onderdelen uit China druppelen binnen. Verder creatief met alu:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanavond de lagers erin persen en de hendel nog iets inkorten. Er komen riemspanners / houders bovenop de lagers, de draadgaten aan de voorzijde zijn voor het monteren van een productkoeler.

    Hugo
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja, Duplo...

    Hugo
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Hoe staat het ervoor Hugo?

    Ben zelf ook al een tijdje aan het nadenken over een zelfbouw printer die vooral in de hoogte moet printen......(PLA)

    Groet:Robin
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    De machine is inmiddels totaal anders, werkt redelijk. Het grootste probleem is de besturing, ik heb een AliEpxress cloon van het Smoothieboard en dat werkt alleen bij korte prints. Waarom weet niemand. Ik twijfel of ik verder ga naar echt smoothie of terug naar gewoon terug naar RAMPS. Dat is voor 99% van het printwerk voldoende, alleen heb ik inmiddels motoren die 400 stappen per omwenteling doen ipv 200, dus dan wordt mijn machine wel erg traag. Verder is een core-XY gewoon simpel te maken. Mijn beste upgrade tot nu toe is riemen met kevlar draden erin, weg is alle rek.

    Op mijn jijbuiskanaal staan een paar filmpjes:


    Hugo
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Heb je een linkje naar het jijbuiskanaal?

    Trouwens;zijn er ook riemen van Kevlar die zo,n 2 meter lang zijn? (Voor de Z as?:rolleyes:)

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo lang als je wilt:
    https://www.123-3d.nl/search/?search=kevlar
    Ik ben een beetje aan het terugkomen van ebay en aliexpres. Voor de start was het goed genoeg, maar zo langzamerhand worden de riemen, lagers, etc, toch door betere kwaliteit vervangen.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hugo, je kan snaren en dergelijke ook gewoon kopen bij Eriks.
    Dan weet je zeker dat je goed spul hebt want de dingen bij 123 3d komen ook gewoon bij aliexpress vandaan, met een nederlands prijskaartje.
    En er zij op ali ook erg goede spullen te koop die gelijk en soms zelfs beter zijn dan de dingen die hier in Europa aangeboden worden.

    GJ
     

Deel Deze Pagina