Vragen over model ROV

Hallo duikbootschippers,

Ik ben plannetjes aan het smeden om de Toisa Pegasus (die op mijn werk aan de afbouwkade licht) na te gaan bouwen.
Nu ben ik van plan om dit model van een ROV te voorzien die ook afstandsbestuurbaar moet worden.
Moet deze ook getrimd worden?
Het is mijn bedoeling dat dit bootje meteen onder de golven verdwijnt door haar standaard gewicht.
De ROV wil ik met een draad vanaf de Toisa Pegasus bedienen, zodat de ROV in schaal 1:50 toch nog aardig wat kan.
Ik wil een filmcamara in de neus hebben waarmee ik kan zien waar ik vaar, en ook werk kan verrichten onder water.
Ik wil de ROV zo bouwen dat ik de hijskabel van de Toisa vast kan maken op jullie modellen, zodat die in steil geborgen kunnen worden en de duikers met pensioen kunnen:p:p:p:p:p.
Gelukkig voor de duikers gaat dit project een paar jaar duren:p:p:p:p

Groetjes Josse

Hoi Josse,

als je de ROV zo bouwt dat die door haar eigen gewicht onder de golven verdwijnt, dan kan ze alleen op motorkracht boven komen. Als dan een storing hebt, het je een tweede ROV nodig om de eerste te bergen :)

Ik zou de ROV dan zo bouwen dat ie nèt drijft en op een klein beetje motorkracht onder de golven verdwijnt. Natuurlijk moet ie wel netjes horizontaal drijven, dus trimmen.

Het lijkt me een leuk idee, ik betwijfel echter de mogelijkheid van dit ''projectje''. Een ROV heeft in het echt een formaat van ..... niet zo groot. Als je dit terug gaat brengen naar een schaal houdt je denk ik niet zoveel meer over. Zeker niet om van alles (videocamera) in te bouwen.

Heb eens op een duitse site een zeer kleine rc onderzeeboot (dacht world record houder), en hierin was nauwelijk plaats voor de gewone aandrijving. Dit was de onderzoeksonderzeeboout van de beroemde Calypso.

Je zou natuurlijk wel iets kunnen verzinnen dat niet op schaal is maar wel werkt. Maak het wel zo simpel mogelijk.

Misschien alleen een vaartuigje dat door de kraan door het water wordt bewogen? Met een camera met een draad. Dus alleen gewicht en een camera in de ROV, en niet rc.

Wel een boeiend project (en niet de kleinste (2.60m)).

Gr robin

hallo

wie heeft mijn proiect afgekeken hahahaha
wilde net hetzelfde doen maar dan met 2 rov's

wil zoiets als the abbys nabouwen

hier de reden waarom
atlantis is een stad onder water aan het bouwen
en dat licht zowat op 9 a 10 meter diep
met een gewone boot noppes om daar te geraken
zender gaat niet zo diep en constructie ???? van de boot

dus dacht ik om in de grote boot een kleine rov in te bouwen met beperkte bewegings mogelijkheden

de grote op 5 meter aftrimmen en dan verder met de kleine naar de diepzee
met camera verbonden naar het moederschip en zo verder naar de wal met een kabel
serieele overdracht voor de twee boten
junior krijgt alles wat sturing en voeding betreft uit het moederschip

een systeem om dieper te kunnen duiken dat er heel stom uit ziet
namelijk de boot kleiner laten worden door hem in te laten krimpen
ik dacht 3 a 4 externe motoren voor de sturing
en vooraan een camera met grote halogeen lampen voor voldoende licht

in het moederschip een trommel welke de kabel laat op of afrollen zodat die altijd een beetje gespannen staat zodat junior steeds zijn weg terug kan vinden als hij ook ergens onder door vaart
het spannen wel overbrugbaar zodat als junior toch ergens blijft hangen hij altijd terug los kan komen

het probleem met een rov die diep duikt

je weet niet waar je bent als je in open water vaart
dus je hebt twee belangrijke zaken nodig aan boort
dat is een compas en een diepte meter
die je eventueel met een armpje voor je kamera kan houden als je aan het afdalen bent
een kabel die recht naarbeneden gaat kan ook maar dan moet je wel met je armpje achter die kabel kunnen vast haken want eens je die uit het oog verliest is het ook einde verhaal

planning van uitvoeren van dit project
ergens in mijn verdere leven hahahaha
dus ik ben blij dat er nog mensen zo over denken
dan verklaren ze mij niet alleen voor gek hahahahaha

groetjes en succes met je project

[...]

je weet niet waar je bent als je in open water vaart
dus je hebt twee belangrijke zaken nodig aan boort
dat is een compas en een diepte meter
die je eventueel met een armpje voor je kamera kan houden als je aan het afdalen bent
[...]

met een gevoelige versnellingsmeter op elke as (x,y en z) kan je de versnelling langs elke as meten, daar houd je de actuele snelheid langs elke as mee bij en daarmee bereken je je actuele positie in x, y en z. Zo gebeurt dat ook met nano-nauwkeurige machines uit de regio Eindhoven. Die positie geef je via de seriele kabel door naar boven en op een laptop tover je een mooi 3D plaatje met je ROV tevoorschijn. Voor de duik aan de oppervlakte een calibratie middels GPS en voila.

Hoi Robin,

Ik realiseer me wel dat het formaat erg klein is, daarom zal de electronica van de ROV ook aan boord van de Toisa geplaatst worden en zullen de commando's per stroomdraad naar de motortjes en servotjes in de ROV gaan.
Het maakt mij overigens niet erg uit of de ROV "wat" groter moet worden dan de schaal van het schip, dan is de ROV gewoon mijn eigen ontwerp.

Nog even een vraagje aan de duikbootschippers,

Mag ik op de Seabottom Subsail-dagen komen met de Toisa-ROV combinatie om daarmee te varen (en jullie subs van de bodem af te halen;););))?

Groetjes Josse

ROV

Beste,

een ROV op schaal 1/50 is zeer klein. de kleinse die ik zelf gezien heb was eentje die onderging met zijn eigen gewicht + een bruistablet. eens deze in het water begon de afdaling, de bruistablet loste op en van zodra deze weg was, was de ROV ook terug boven.

Om echt zo klein te gaan met nog functies, zou ik denken aan een glas of plexi fiber draad waar de ROV mee opgehangen wordt en kan deze dmv de optische vezels communiceren.
je zal toch een kabel nodig hebben voor de camera beelden. de snelheid met de glasfiber is daar zeker geschikt voor. ik hoop dat je wat elektronica kennis hebt hiervoor.

het lijkt mij zeker een interesant project. zelf heb ik al zeer veel verschillende ROV's gezien en zien werken het blijft een uitdaging.

zelf hebben we een futuristisch model met camera, enkel voor de fun en om de schaal modellen terug te vinden indien nodig. (waarschijnlijk zondag aanwezig op de duikbootmeeting in MOL België. zaterdag werken)

de kleine ROV's kunnen wij ook gebruiken op de Noordhoek Singapore en Semi 2. deze vaartuigen hebben (hadden) deze ROV's aan boord.

groeten,

Stefaan

hallo

komt toch wat meer bij kijken
die nano machines staan stil en in een wind stille ruimte

een boot vaart in een meer
daar heb je stroming die dus voor een niet te meten drift gaat zorgen
de dicht heid van het water verschilt naargelang de temperatuur
dus hoe dieper je duikt hoe kouder en hoe moeilijker het voor junior gaat zijn om daar doorheen te komen

die diepzee rov moet klein zijn en robust en iets kunnen verdragen
er gaat dus haast geen drijfvermogen over blijven
wat de camera betreft die weegt 3 tot 6 gr en is een postzegel groot
de lens waar hij achter komt is veel groter en zwaarder dan de camera zelf

en de drift is ook meteen waarom je in een duikboot geen giro gebruikt ziet worden
die werken in een duikboot niet

een koers ondersteunen compas is plezant om te hebben
ik heb er eentje en het probleem is dat het voorlopig nog steeds te groot is om in te bouwen
maar als test op een oppervlakte schip heeft het al wel reeds gewerkt
bij de rov zou het mooi zijn dat je de info van een digitaal compas en diepte meter mee kon transponeren IN het video signaal
dan ben je ook van dat voor de lens houden met het armpje verlost
en kan je echt op een video scherm zoals een headup screen zien waar je naartoe gaat

groetjes raf

Hoi Raf,

Ik wil de camara juist voor onderwaternavigatie gebruiken, de omgeving zien lijkt mij slimmer dan eerst een model van de Hr.Ms. Luymes te moeten bouwen om de waterkaarten te kunnen maken, en daarna met die kaarten op de zender kijken of de ROV nog de juiste kant op gaat.

Bij storing is het heel eenvoudig: de stroomdraden weer naar binnen trekken, en dan het laatste stukje, net als altijd, met de kraan, maar dat is vanaf de oppervlakte.

Groetjes Josse

iedereen mag in principe altijd op onze bijeenkomsten komen.

zelfs zonder eerst 's werelds kleinste R/C rov te hebben gebouwd.

ik denk trouwens dat je best een eind kan komen, als je je niets aantrekt van schaal en uiterlijk van de rov, maar alleen gaat voor de functionaliteit.

maak de rov zwaar en hang 'm aan zijn draadje. draadje moet je kunnen vieren en inhalen,
dat is je diepte-regeling.

dat draadje moet ten minste een video kabel zijn (z.g. coax, is er ook in dunner en flexibeler dan de standaard TV aansluiting..) voor de camera. misschien is een webcam net lange USB draad genoeg. dieper dan een meter hoeft vast niet. camera waterdicht opsluiten. de rest van de electronica in de boot zelf,
en zorgen dat die NIET zinkt.

neem 2 goedkope motortjes, gewoon in het water aan de zijkant van de rov aanbrengen
(houden het een jaar vol, daarna vervangen door nieuwe)
en stuur daarmee links of rechts om. ROV hangt door zwaarte altijd ongeveer onder het schip, maar de motortjes bepalen of je links of rechts lijkt.
-> moet je wel nog wat draadjes extra hebben naar boven om de motortjes te besturen.

grijparmen eerst maar even vergeten. misschien in plaats daarvan een magneetje ?
niet vergeten : paar superfelle witte led's.

succes ! lijkt me een leuk project. en ik heb er nog niet één andere gezien.

als je meer ruimte wilt in de ROV en je wilt je project nog wel aanpassen,
google dan eens op "Glomar Explorer". ander model,
zelfde idee (die had ik zelf ook nog in gedachten als "projectje".)

Laatst bewerkt:
[...] stroming [...]

Als je de sensoren calibreert met een stilstaande boot, op de wal of aan de kade bijvoorbeeld, dan zorgt eventuele stroming in het open water voor een versnelling die je meet en dus een snelheid en dus kan je nog steeds de plaats van de boot bepalen.

Een gyro geeft alleen de stand van de boot tov. een nulpunt weer en zegt niets over versnelling. Je zou dan de voorwaartse snelheid van de boot kunnen meten aan de hand van de watersnelheid, maar dan hou je inderdaad geen rekening met stroming.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Raalst,

Ik zou het liefst met de ROV ook jullie duikboten willen kunnen opsporen om ze tot zinken te brengen:p:p, nee geintje, om de hijskabel erop vast te zetten, en dan hijs ik de DisSub (distressed Submarine) zo aan de oppervlakte (hopelijk) zodat ik met de Toisa de onderzeeër terug naar de kant kan brengen, en misschien zelfs wel op het achterdek van de Toisa, maar daar moet ik nog even naar gaan kijken.

Ik heb overigens nog niet geen verstand van het maken van electronica, dus als er iemand is die wat mooie schematjes heeft, dan hou ik me aanbevolen:p:p

Met ROV bedoelde ik overigens een robot onderzeeërtje die (in het echt) vanaf een moederschip bedient wordt.
In eerste instantie zat ik te denken aan de LR5 en die wilde ik dan vastzetten op jullie luiken, lucht erin via een slangetje en meenemen naar de oopervlakte, maar toen ik daar nog eens goed over nadacht, realiseerde ik me dat dat laatste vrijwel niet haalbaar is met een beetje formaat modelsub.

Groetjes Josse

een boot vaart in een meer
daar heb je stroming die dus voor een niet te meten drift gaat zorgen

Tuurlijk, en op de maan kan je gewoon zuurstof ademen.....

In een meer stroomt het niet. Wel op een rivier of op zee....

Josse,
het is wel een geweldig idee!!

Douglas

Tegen de heren die serieus proberen om Josse op weg te helpen wil ik alleen zeggen: lees het draadje even over de bouw van de Zwarte Zee III eens even voor dat jullie veel van je tijd in dit peroon steken

Laatst bewerkt:
Beste Josse
op de Toisa die voor Bluestream gaat werken zal waarschijnlijk de Subatlantic mohawk komen te staan.
op de website van subatlantic kan je meer details vinden.
de ROV komt op DP schepen, in een TMS (theder management system)te staan (soort stalen frame die via een A frame of kraan overboord wordt gezet.
in het frame zit dan de theter stroomkabel die de piloot in of uit kan winchen naar believe.
normaal moet op DP schepen alles dat overboord gaat negatief zijn.
dus ook de ROV.
Als jij de ROV negatief houd spaart je dit in iedergeval een thuster uit en kan je de ROV DMV de Aframe winch op en neer laten gaan.
hoop dat je hier iets aan hebt, anders vraag je maar.
(thust me i am a dokter)

groetjes Loeki

Sorry Josse
de ROV is geen mohawk maar een comanche.
afmetingen van dit vehicle zijn lbh 2.1x1.3x1.2 mtr.
met de TMS zal ie ongeveer 2.2x1.5x 2mtr

als je dit terugbrengt naar schaal 1:50 krijg je schaal 1: teklein voor details.
voor je LARS (Launch and Recovery System) ben je al 4 functies kwijt.
dan heb je aleen nog maar de ROV overboord gezet en de TMS onderwater gelaten.
ik wil je niet ontmoedigen, het blijft een leuke uitdaging, maar blijf realistisch.
groet Loek

hallo

geen storming in een meer ????
moet je eens in onze vijver komen varen
temperatuur verschillen doen water stromen
als duiker zal je der waarscheinlijk niet veel van voelen maar op de schaal dat dit mini subje gebouwd zou gaan worden is elke waaterverplaatsing reeds meer dan voldoende om het enorm te laten afwijken

als basis kan je de explorer nemen
die heeft twee motoren en is rc gestuurt
er heeft vroeger nog een elv bestaan en hier een link naar mooie kleine duikbootjes
Internetseiten D.Stukenbrok

de schaal 1:50 geeft een rov die zo groot is als een matchbox autotje van vroeger
en dan is het verdomt klein om iets te bouwen wat in open water kan varen

wat het koppelen aan een gezonken duikboot aan gaat
zie ik het helemaal niet zitten
het koppelen kan alleen maar goed gaan als alle duikboten een zelfde koppel mechaniek zouden hebben
en dat moet dan nog in het zwaarte munt van de boot zitten

als je al de boot kan vinden en er dan ook nog op kan landen
we hadden in genk op de tentoonstelling een duiktank van 2 meter diep staan
met een wrak op de bodem en we hebben daar met dat bootje van graupner naar aan het duiken geweest
het mooi neer zetten van die duikboot OP de heli landings plaats lukte mij na 3 dagen oefenen al aardig
maar ik had dan ook een venster van 1 meter terbeschikking om door te kijken

een mooi idee maar haalbaarheid ???????

groetjes raf

Back