Vragen over zender F-14

Discussie in 'Model truckers' gestart door Steven DM, 10 mei 2006.

  1. Steven DM

    Steven DM Guest

    Ik heb een Volve FH12 van Tamiya besteld met MFU, trailer en elekrische poten en ik denk eraan om een zender Futaba F-14 aan te schaffen. Maar kan mij iemand helpen welke Multi switch en decoder ik nodig heb. Ik begrijp daar niets van.

    groeten
    Steven
     
  2. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Volgens mij heb je voldoende aan 4 kanalen. Ik heb zelf de Knight Hauler met MFU, trailer en electrische poten en kan alles doen met 4 kanalen.
    Wellicht dat je met een multiswitch uit de voeten kan maar ik denk niet dat de MFU daar mee om kan gaan.
     
  3. Steven DM

    Steven DM Guest

    Dus als ik het goed begrijp heb ik geen extra switches nodig?
    Heb ik dan nog schakelaars nodig om servo's aan te sturen? Zo ja welke?
     
  4. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Het ligt er aan wat je allemaal wil aansturen met de zender. Als je alleen wilt rijden heb je geen uitbreidingen nodig. Maar als je de verlichting wilt aansturen dan wel. Al heb ik ergens eens wat gelezen dat er ook licht modules te koop zijn die je met de sticks kunt aan en uitzetten door bijvoorbeeld een stik kort naar links te drukken dat je de lichten aan zet. Ik ben zelf ook nog aan het kijken welke zender ik ga kopen maar de F14 of FC16 vind ik mooie zenders.
    Op www.robbe.com kun je ook even uitzoeken hoe de verschillende multi-switch werken. Je hebt er namelijk wel wat verschil in. Op sommige kun je alleen dingen schakelen maar je het er ook waar je nog servo’s op kunt zetten.
    Ik weet alleen niet hoe zo’n set van tamia werkt omdat ik zelf een wedico aan het bouwen ben
     
  5. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    @Steven DM: Ja, dat heb je goed. De MFU schakelt je lichten en geluiden en de electrische poten voor je trailer. Jij bediend dat met 4 kanalen, zoals Stockcar racer H78 reeds vermeld doe je die bediening door de stick kort naar een uiterste uitslag te geven (met de trim ook nog naar maximum).
    Voorbeeld: trim van rechterstick helemaal naar beneden zetten, dan rechterstick snel en kort helemaal naar beneden zetten geeft als dat de daklampen aan gaan, nogmaals rechterstick naar beneden zet ook nog eens de koplampen aan, etc. etc.
    Wanneer je de trim helemaal naar boven zet en je duwt de stick snel en kort naar boven geeft dat als resultaat dat de alarmlichten gaan knipperen.

    Op die manier kun je de verschillende functies aansturen.
     
  6. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Om het heel even samen te vatten,
    al stamp je je truck helemaal vol met opties, als ze maar van Tamiya orgineel zijn heb je aan een 4 kanaals stickzender genoeg
    (dus byv een basis F-14)
    Mvg! Stefan
     

Deel Deze Pagina