Vragen voor een startende zweefvlieger

• Topicstarter Topicstarter jos301
  • Startdatum Startdatum
J

jos301

Guest
Hallo Mensen,

Ik wil graag beginnen met zweefvliegen en ook lid worden van een club.
Ik heb al rond gekeken op dit forum over info voor een goede startende zweefvlieger van een merk, dus niet zelf ontwerpen en bouwen. Met de zoek functie kwam ik niet verder. Ik heb daarom diverse sites afgezocht en heb nu twee startende modelen gevonden niet te groot met en zonder motor :

2 kanaals vliegers :
Graupner Der kleine RC-UHU +/- 50 Euro
Simprop SE3 Sport +/- 50 Euro

Maar ook wat duurdere 4 kanaals vliegers b.v.

Graupner Peso +/- 120 Euro
Graupner Cumulus 2000 +/- 140 Euro
Simprop ARF +/- 110 Euro

Met zender,ontvanger,accu, lader komt daar nog het nodige Euro's bij dat heb ik al begrepen.

Mijn vragen zijn hetvolgende :
- Maakt het voor de vlieg ervaring veel uit of je met een 2 of 4 kanaals met of zonder motor vliegt. Zeker als je nog moet oefenen.
- Is de overstap van 2 naar 4 kanaals moeilijk
- Vliegt een goedkoop vliegtuig (2 kanaals) minder makkelijk omhoog in termiek en zijn ze stevig genoeg als ze crashen ?
- Ben je met een goedkope 2 kanaal meer afhankelijk van goed vliegweer.

Alvast bedankt.

Groet,

Jos

Aan leren vliegen met een pure en lichte zwever kleven wat praktische nadelen:
* in Nederland waait het (te) veel
* je bent altijd afhankelijk van anderen (lier, hucke-pak, sleepkist)
* als je eenmaal aan starten en landen toe bent, leer je dat sneller met een motortoestel, starten-landen-starten-landen, een middaglang. Met een zwever moet je steeds het veld op.

Als je van twee-kanaals besturing overstapt op vier-kanaals besturing blijven de stuurfuncties, hoogteroer en hoofdrichtingsfunctie, op hun plaats op de zender, geen probleem dus, je hoeft niets af te leren en een andere stickmode aan te leren.

Zorg wel voor een minimaal 4 kanaals zender. Zoek verder eens op 'easy star' dat is een electro zwever van 1.30 m van elapor een behoorlijk crash bestendige kunsstof. Kost ongeveer € 60 en is uitstekend geschikt om mee te leren vliegen.
In de buurt van Tilburg zijn ongetwijfeld plenty vliegclubs waar ze je verder kunnen helpen. Ron heeft links naar overzichten van die clubs.
veel vliegplezier.

groet Erik

Dag Jos,
ik ben zelf ook een beginnend (elektro)zweefvliegeraar. Ik heb me een Easystar aangeschaft en een Graupner MX-12 zender (6-kanaals). Met alle toebehoren (regelaar, 2 batterijsets, servo's....) was ik zo'n goeie 350 euro kwijt. Ik ben autodidact (en zwartvlieger wegens wachtlijst om aan te sluiten bij een club)en na 2 weken was de romp van mijn ES total loss; voor zo'n 20 euro kocht ik een nieuw rompje en nu heb ik het vliegen (bij goed weer/weinig win) al behoorlijk onder controle.
ES: goed vliegend instapmodel (stabiel, niet afhankelijk van anderen wegens elektro, sterk...)
MX-12: prijs/kwaliteit behoorlijke zender die wat uitbreidingen bij complexere modellen toelaat (flaps, ailerons, landingsgestel...)
Veel succes!

Bedankt voor zoveel reacties, zo snel !

Ik had al een vliegclub gevonden, maar die in Goirle wist ik nog niet. Het is inderdaad met motor handiger zeker voor leren landen en opstijgen. Ik heb zelf niet z'n haast om het snel te leren en ik wil het alleen op het club terrein zelf vliegen met lier of zo. Dus snel leren speelt niet zo.

De easy star is een klein handig toestel maar ik vind het ook leuk om een vliegtuig in elkaar te zetten vanaf een tekening met hout lijmen en zo. Dat is bij de easy star niet echt het geval.

Als ik voor een duurdere vlieger ga, heb ik dan aan een 4 kanaal zender genoeg of heb ik meer kanalen nodig. (Ik blijf bij een zweefvliegtuig). Ik denk aan de toerental regeling van de motor en flaps en zo.

Groet,

Jos

Dag Jos,
zelf bestelde ik bij Hollein in Duitsland de Calimero en de Callistic; 2 leuke zwevers. De Calimero kan je vanop een helling lanceren met de hand voor korte (leer)vluchtjes. De Callistic is wat groter en kan je in een elektroversie krijgen. Beiden zijn CNC-bouwpaketten. Enkele avonden bouwplezier verzekerd.
De bestelling en leveren verliepen heel vlot (binnen de 3 dagen thuis afgeleverd).
Wat betreft de zender zou ik voor een minimum 6-kanaals gaan (met het oog op latere uitbreidingen).
Rudi

Hallo Rudi,

De Callistic is een mooi model die je zelf moet bouwen dat spreek me aan. En je kunt het met min 2 kanalen vliegen.

Ik zou dan gaan voor de e-versie en later mogelijk een motor plaatsen, is dit mogelijk of kan je er zonder motor niet mee vliegen (balans).

Verder heb ik een kleine auto, kan je bij dit model makkelijk de vleugel demonteren ?

Alvast bedankt.

Groet,

Jos

De vleugel is demonteerbaar (plastiek boutje). Zonder elektromoter is hij 2-kanaals. Voorlopig kan je de e-versie moterloos vliegen. Voor de balans moet je dan in de neus uiteraard voldoende lood aanbrengen (en dat is heel wat, want de moter veronderstelt een behoorlijk accupakket - misschien kan dit al wel aanbrengen).
Ik zou eerst beginnen met de Calimero (kost slechts 39 euro). Ik vond dit een mooi en goedkoop 'leer'model. Als je hierbij een fout of foutje maakt is dat niet zo'n ramp.
De Calimero vliegt wel wat zenuwachtiger omdat ie kleiner is.

Bedankt Rudi,

Ik ben ook bang dat die Callistic aan de groote kant is en snel totall-los is bij een foute landing.

De Calimero lijkt me wat stugger en steviger en dus meer een beginnend vliegtuig. Mijn lijkt dan de graupner Der kleine RC-UHU van 1.70 een beter keuze om te beginnen en is evenduur als de Calimero. Met zender en servos is Der kleine RC-UHU 100 Euro en denk ook leuk om te bouwen.

Nog twee vragen :
- Is het ook zo dat een kleiner model meer termiek moet hebben om lang te vliegen ?
- Kan je de roeren van zweefvliegtuig Calimero of RC-UHU goed mechanisch trimmen of heb je z'n dure zender nodig.

Alvast bedankt.

Groet,

Jos

Roertrim: je kan uiteraard mechanisch alles uittrimmen, maar vaak moet je je trim aanpassen aan de windomstandigheden en om dat je gereedschapskistje op het veld uit e halen etc... is niet zo handig.
Dure zender: de MX-12 van Graupner kost momenteel bij Staufenbiel 139 euro. Deze zender kan 10 modellen opslaan en heeft alles in huis om complexere toestellen te vliegen. Ik zou opteren voor een duurdere zender, anders vermoed ik ben je binnen enkele maanden weer geld aan het uitgeven aan een nieuwe zender.
Thermiek kleinere modellen: het heeft te maken met oppervlakte, maar ook met de verhouding gewicht/oppervlakte.
Ik zou ook opteren voor een elektromodel omdat je dan niet afhankelijk bent van derden.

Rudi

Een zwever met elektromotor heeft als voordeel dat je vooral in het begin wat 'schijn landingen' kan doen. Dus netjes aankomen en op ca 1 a 2 meter hoogte weer gas geven. Op deze manier kan je steeds even hoogte winnen en het weer proberen... Zo kan je veel landingen oefenen met minder kans op schade.

Voor thermieken is het beter een zwever zonder motor te nemen, het vliegtuig is dan naar verhouding lichter en zal minder krachtige thermiek nodig hebben om te stijgen. Voordeel van een wat zwaarder vliegtuig (of met hogere vleugelbelasting) is dat deze wat minder windgevoelig zijn. Ook 'steekt' een zwaarder vliegtuig wat beter van thermiekbel naar thermiekbel.

Voordeel van een elektromotor is dat je ook op niet thermische dagen nog leuk een beetje rond kunt kachelen en je een stuk meer tijd hebt om thermiek te zoeken.

Mark

jos301 zei:
... Kan je de roeren van zweefvliegtuig Calimero of RC-UHU goed mechanisch trimmen of heb je z'n dure zender nodig...
Nee, dat kan met elke zender, onder/naast elke knuppel zitten trims waarmee je de trim kunt veranderen. Met computerzenders kun je de trim veel veranderen, maar dat is een tijdelijke (vliegmiddagje) oplossing omdat je dan vreemde hoeken tussen servohevel en stuurstang krijgt, met als gevolg dan links en rechts niet meer gelijke uitslag hebben. Uiteindelijk streef je ernaar om het toestel mechanisch goed te trimmen, is dat goed dan blijf je er vanaf. Met de trims op je zender compenseer je voor weer/temperatuur invloeden en (eventueel) voor verschillende vliegsnelheden.

Ron,

Als je bij 1 vliegtuig blijft is er geen noodzaak voor een computergestuurde zender. Als je naar meer en ander modellen gaat is een computer zender met geheugen natuurlijk wel handig.

Klopt dat ?

Groet,

Jos

Bij meerdere toestellen is computerzender met modelgeheugens zeker handig, mits je de discipline hebt om voor elke start je roerfuncties te controleren. Computerzenders hebben al voor heel wath startcrashes gezorgd omdat de vlieger met toestel A vloog en de zender op toestel B. Stel je maar eens voor wat er gebeurd als de rolroeren bij A en B andersom ingesteld moeten worden/zijn.

Roeruitslagen moeten zoveel mogelijk op de heveltjes ingesteld worden, doe je dat via de zender dan gooi je stelkracht en nauwkeurigheid weg. Zender gebruik je voor de puntjes op de i.

dat weet iedereen zeker, eerst mechanies en dan pas via de zender.
EERST ALTIJD HET VLIEGTUIG KONTROLEREN, met of zonder comp.zender EN DAN PAS VLIEGEN.

Back