Vreemd gedrag van Accucel-8

Hallo,

Ik gebruik al enkele maanden een Accucel-8 van turnigy om mijn 4S 5000 mA lipo te laden. Deze staat ingesteld op de standaard cutoff waarden:
-T = 80 °C
-Maximale tijd: 120 minuten
-En natuurlijk bij voltage van 16,80

Vroeger ging de lipo opladen zoals het moet tot het gewenste voltage en begon dan luid te biepen en gaf de tekst "FULL" weer op het scherm. Maar sinds kort gebeurt dit niet meer. Zonder waarschuwing springt hij af rond de 16,75v zonder waarschuwing en zonder bericht "FULL" en staat de lader gewoon op het schermpje LIPO charge in het menu. (Ik gebruik Lipo balance btw).

Dat start ik het balanceren opnieuw, gaat er ongeveer nog 100 mA in en springt hij wel gewoon zoals het moet op "FULL" en begint hij te biepen.

Ik vind dit persoonlijk een zeer vervelend probleem aangezien ik normaal altijd aflees hoeveel mA er nu terug in de batterij gegaan is. Dit kan nu dus niet meer tenzij je er blijft naast staan en de laatste waarde kan lezen voor hij afspringt en daar heb ik natuurlijk ook geen zin in..

Ik gebruik deze lader in combinatie met een 17A power supply rond de 13V en staat ongeveer halfweg zijn maximale vermogen te leveren tijdens het laden op 5A

Iemand die dit gedrag herkend?

Hallo,
Vroeger ging de lipo opladen zoals het moet tot het gewenste voltage en begon dan luid te biepen en gaf de tekst "FULL" weer op het scherm. Maar sinds kort gebeurt dit niet meer.

Dat kan komen door de lipos die wat ouder worden.
Ze blijven dan gewoon langer door laden op een laag pitje.
Ze zijn dan nog wel in goede vorm dus maak je daar geen zorg om.
Je kunt het laden dan gewoon afbreken tenzij er nog verschil is in celspanningen en er dus nog gebalanceerd wordt.

Hallo,
Dat start ik het balanceren opnieuw, gaat er ongeveer nog 100 mA in en springt hij wel gewoon zoals het moet op "FULL" en begint hij te biepen.
Dat levert verder niets op.
Een 5000mAh lipo laden met 100mA laden heeft nauwelijks zin.
Of bedoel je dat er nog 100mAh wordt bij geladen.
Dat heeft ook nauwelijks zin.

Hallo,

Ik vind dit persoonlijk een zeer vervelend probleem aangezien ik normaal altijd aflees hoeveel mA er nu terug in de batterij gegaan is. Dit kan nu dus niet meer tenzij je er blijft naast staan en de laatste waarde kan lezen voor hij afspringt en daar heb ik natuurlijk ook geen zin in..

Ik gebruik deze lader in combinatie met een 17A power supply rond de 13V en staat ongeveer halfweg zijn maximale vermogen te leveren tijdens het laden op 5A

Iemand die dit gedrag herkend?
Daar weet ik even geen oplossing voor behalve dat je de lader tijdens het laden wat vaker moet controleren.
Je kunt altijd het laden handmatig afbreken als op de maximum spanning nog nauwelijks bij geladen wordt.
Het langer door laden is een normaal verschijnsel van een lipo die niet nieuw meer is maar nog in perfecte staat.
Ik weet niet of je er ervaring mee hebt maar met een nieuwe lipo kan je lader zo maar weer een periode als van ouds werken.

En de voeding lijkt mij niets mis mee.;)

Laatst bewerkt:
Ik bedoel dat hij automatisch stopt met laden zonder een waarschuwing te geven he. De lipo is nog maar 20-30 keer geladen dus is zeker geen oude lipo.. Het lijkt mij dus een fout in de balanceerder die het laden afbreekt voor het bericht wordt gegeven dat ie vol is.

Het is me dan niet duidelijk wanneer de lader stopt met laden en wanneer signaal Full wordt gegeven en hoe je celspanningen interpreteerd.
Een lipo hoeft niet "oud" te zijn om een iets ander gedrag te vertonen bij het laden.;)

Kan nogtans niet duidelijker zeggen wat er gebeurt hoor, maar hier nog een poging:

Vroeger: lipo aansluiten, start balanceren, lipo laad tot 16,80v is bereikt, lader geeft signaal "Full"

Nu: lipo aansluiten, start balanceren, lipo laad tot ergens 16,70 en lader stopt met laden en staat terug op het startscherm, alsof hij gereset werd. Als ik dan de balanceerder opnieuw zijn gang laat gaan laad hij die laatste 0,1v wel gewoon bij en geeft het signaal "Full" aan. Maw wat is er veranderd? Lader springt af voor het voltage is bereikt, kan geladen mA niet aflezen hierdoor, moet 2 keer gaan laden om de "Full" melding te krijgen..

Maw de lipo doet niet abnormaal, maar de accucel doet raar..

Ik heb zelf een andere lader misschien dat iemand met dezelfde lader er nog een verklaring voor heeft.
Het lijkt mij ook niet helemaal normaal.:confused:

Ondertussen heb ik dit probleem gevonden (en tegelijk ook weer niet want ik snap niet waarom dit de oplossing was). Het viel me op als ik te hard op de knoppen drukte ik hetzelfde effect bekwam. Namelijk het "resetten" van de accucel-8. Ik heb dat hele ding uit elkaar gehaald en zonder de behuizing kon ik drukken en wringen op verschillende plaatsen zoveel ik wou, alles werkt normaal... Ok, alles dan maar terug in elkaar en daar is het probleem weer..

Dan heb ik het volgende gedaan: de 2 zijkanten van de balanceerder geisoleerd van de rest van de behuizing door er spacers tussen te stoppen (van plastic) alvorens alles terug dicht te schroeven. En raad eens, het probleem was weg, we zijn nu ongeveer 2 weken verder en in die hele tijd heb ik geen enkele keer meer een reset gezien of vreemd gedrag tijdens het laden!

Dat kan ik ook niet verklaren maar wat je precies gedaan hebt is niet helemaal duidelijk.
I.i.g. bedankt voor het melden van deze oplossing.:D

Dat kan ik ook niet verklaren maar wat je precies gedaan hebt is niet helemaal duidelijk.
I.i.g. bedankt voor het melden van deze oplossing.:D

De accucel-8 haal je uit elkaar door de 2 plaatjes aan de zijkant er af te schroeven en dan kan je de bovenplaat eruit schuiven. Wel die 2 plaatjes op de zijkant heb ik geisoleerd zodat deze de bovenplaat niet meer raken.. Zeer raar verhaal maar na lang prutsen en testen was dat echt de enige oplossing, hoe raar het ook klinkt... Ik kan het niet verklaren maar het werkt en daar ben ik blij om :p

Back