Vreemd gedrag zdz 50 nog, wie weet raad?

dat is het inderdaad, de zuiger zal dan nagenoeg boven in staan, (afhankelijk van de slag)

maar zowieso zal hij niet verder dan een paar tiende vanaf het BDP staan bij 28 Gr voor ontsteking, in de bovenste 40 graden naar links of naar recht staat hij immers al nagenoeg boven in, de slag van een zuiger is immers exponetieel ten opzichte van de krukas/propmeenemer...

Jullie uitleg is duidelijk en klopt ook helemaal. Zelf noemde ik 360 graden maar uiteraard moet dat 180 zijn.

Ik denk echter dat Niels even in de war was met de 10mm?

Nou....het is vooral niet meer te volgens welke dingen Niels nu als laatste heeft veranderd voordat de walbro begon over te lopen en de ZDZ verzoop.

Ik denk bij mezelf, monteer die nieuwe walbro als je die dan toch hebt liggen en kijk wat ie doet. biedt het geen soelaas dan monteer een nieuwe ontsteking en dan denk ik dat ie gewoon moet lopen.

Het is nu onduidelijk. Dus Niels, erop met die nieuwe walbro en aanslingeren! Loopt ie nog niet dan de andere ontsteking erop gooien. Afstellen op graden voorontsteking en ga dan veilig zitten op rond de 20 gr. daar loopt ie gerust op maar hoef je niet bang te zijn voor een gat in je zuiger als je het niet vertrouwt. Kun je later altijd nog een paar graden meer geven.

Mensen,

Ik had dezelfde gedachte als Alex, ik begreep eruit dat de ontsteking moest plaatsvinden op 10mm voor het BDP van de zuiger, veel te vroeg zou dat zijn, daarom geloofde ik het ook niet.

Om even alles te verduidelijken.

Ik had een nieuwe carb. aangeschaft, welke zijn druk voor de membramen via een slangetje moest behalen, oftewel, die was niet geschikt. Toen is de oude gereviseerd, maar werkte niet naar behoren.

De onsteking staat nu met de zuiger gemeten op 0.4mm voor BDP.
Nu in combinatie met de herstelde carb. heb ik gister doen proefdraaien. De motor start nu met 5 klappen, loopt veel rustiger stationair en is keurig af te stellen. Hij leverd nu dan ook fors meer vermogen.

Morgen ga ik bekijken hoe hij het een dagje op het veld doet.

Het verhaal post ik dan hier, maar het lijkt erop dat hij nu keurig draait!

draait die zdz nu?, die 0,4mm baart me wel wat zorgen want das nie juist maar hij draait ermee, maar niet echt betrouwbaar.
ZDZ zijn goei motoren maar je moet ze wat kennen, zeker wat het starten betreft.
En uiteindelijk is't poepsimpel, als m nie draait, 't is gene naft of 't is geen ontsteking, maar 2 mogelijkheden.

Back