vreemde problemen met TC mammoth xp...

Discussie in 'Electro offroad' gestart door steli, 7 sep 2020.

  1. steli

    steli

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    leuven
    hey iedereen,

    ik ben nieuw op het forum en in de rc car hobby.

    Mijn TC mammoth xp monstertruck 1:10 heb ik al een maand of 2 zonder problemen tot nu.

    Bij het starten vandaag werkte de throttle helemaal niet meer en toen het na een aantal herstarts even wel werkte stopten de wielen onmiddellijk nadat ik de throttle losliet en lijkt de diff defect te zijn want het ene wiel draaide achterwaarts en het rechter voorwaarts en ze blokkeerden ipv te blijven uitbollen.

    Kunnen diff problemen ervoor zorgen dat de throttle helemaal niets meer doet? geen enkele reactie of geluid van de motor terwijl de stuurservo normaal werkt.

    Ik heb al veel bijgeleerd over het sleutelen aan rc cars maar als ik geen idee heb wat de oorzaak is, is het heel moeilijk eraan te beginnen...

    Voor meer info, vraag maar. Hopelijk heeft iemand een idee over de te nemen stappen..

    mvg,
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kan mij helemaal niet indenken dat wanneer je gas geeft 1 wiel achteruit draait en de ander vooruit tenzij de aandrijving vastslaat en dan wel 1 wiel meer gewicht/moment heeft dan de anderen vooruit blijft draaien waardoor door het stilstaande diff het andere wiel achteruit slaat.

    Dan moet er ergens in de aandrijving iets vast zitten, haal de motor eens los en voel aan de as en voel ook aan de spur als die soepel wilt draaien.
     
  3. steli

    steli

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    leuven
    HEY roelof, dank voor je reactie. Je had gelijk, ik heb de motor er (voor het eerst ooit) uit gehaald en onmiddellijk werd het probleem duidelijk.

    Iets na mijn eerste bericht blokkeerde de motor volledig en liet alleen nog een soort gekreun horen. Ik ben onmiddellijk gestopt en beginnen sleutelen. De cover van de spur en pinion miste 1 vijs en eronder tussen de 2 tandwielen zat het sluitringetje volledig geblokkeerd. Alleen los te krijgen door de motor van de mount los te vijzen. Erna reageerde de motor zelfs los niet op de throttle maar na het rebinden van de zender met de wagen loopt alles weer ok.

    Op de composiete spur is rondom overal lichte schade te zien maar de tanden zijn nog goed gedefinieerd en haken goed op de pinion in. Eerst had ik de mesh te vast gezet maar nu is het goed.
    Alleen maakt het iets meet geluid door de lichte schade op de spur. Toch maar beter vervangen of blijven gebruiken tot het niet goed meer werkt?

    mvg,
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je denkt dat het nog kan gewoon gebruken. Als je het tandwiel vervang, doe dan beide. Een vers tandwiel tegen een beschadigde zal ook sneller slijten.
     

Deel Deze Pagina