VRIJE VLUCHT en Vintage R Assist MEETING (juni 2018)

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 feb 2018.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    voldoet een Graupner Topsy met motor regeling en rudder aan de doelstelling van het event .
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Jan Hein,

    De Graupner Topsy een een pracht voorbeeld van een kist uit het "grijze" gebied. Niet echt van origine een VV kist maar...ach zo lief...

    (Foto van Internet)
    Topsy1.jpg

    Ik ga er van uit dat je er een verbrandings motor op hebt??? Dan mag die niet in Garderen maar...wel in Zwolle in de Dutch Old Warden.

    Wat zit er op jouw kist elektro of verbrandingsmotor??
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2018
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    electro aandrijving heb ik op mijn terrry,
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2018
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik ga denk ik vanmiddag of anders in de loop van deze week een aantal kitjes snijden.

    Op mijn planning staan een Bee tween
    Topsy graupner en een Jetex zwevertje.

    ik kan tegen kostprijs een aantal extra kits maken.

    voor de Bee tween moetje dan ongeveer denken aan een euro of 5 voor het laser snijden plus de balsa kosten .

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8770

    zwevertje kost een euro of 3 voor de laser denk ik plus 2 plakjes 3 mm balsa. sorry effe geen plaatje van komt als hij klaar is


    Topsy moet ik even bewerken voor de laser maar die zal ook geen vermogen gaan kosten.

    materiaal kosten 2 plankjes 2 mm balsa plus wat 3 mm tiplex .

    Houd er wel rekening mee dat versturen van dit soort setjes lastig is de post is niet altijd even netjes . dus ophalen in leiden heeft de voorkeur .
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    ...
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2018
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Dat schiet op...

    Ein wilkommen an unseren Flugfreunde von Deutschland...
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Hoog bezoek uit Duitsland. Leuk!!
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Daar heb ik -het zal weer eens niet :p;)- een ander point of view.
    Volgens mij is het wel degelijk van origine een VV model (alles wijst volgens mij in die richting), waar men tijdens de ontwikkeling ook RC in heeft geprobeerd.
    Toen dat laatste bleek te werken is die mogelijkheid ook in de kit verwerkt.
    VV met een 0,3 Cox Pee Wee, RC met een 0,8 Babe Bee. Of erger, een Medaillon of Tee Dee. Ik had de 'poor man's' Tee Dee, de Wen Mac Mk XII (van dezelfde ontwerper).
    Zie hier de bouwbeschrijving die 'Sport- und Fernlenkmodell' aangeeft:
    [​IMG]

    Ook hier wordt duidelijk verschil gemaakt tussen de mogelijkheid van zonder of met RC:
    [​IMG]

    Als je de kit openmaakt zit het 'richtingsroer' vast aan de constructie van het kielvlak (als je iets anders wilt dan VV, moet je extra werk ( nou ja :rolleyes:) doen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kortom, volgens mij van origine een VV model.

    :bye: Bruno
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2018
    Énke Blériot, Rick NL en jef vinden dit leuk.
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe kom je op de startplaats.


    Het is nog lang geen 2 juni maar toch...tijd om eens na te denken hoe je op de startplaats komt..

    Eerst eens een kaartje en wat afstanden:

    Indien er toevallig een westelijke wind zou zijn dan heb je een makkie...het is dan "slechts" 700 meter naar startplaats 1. Gaan we wat meer de hoek in naar startplaats 2 dan is het 1000 meter...en...bv bij een oostelijke wind gaan we helemaal naar de overkant en is het 1800 meter.
    Afstanden Speulderheide.jpg


    Derhalve willen we jullie graag adviseren zo mogelijk een fiets mee te nemen want dan ben je ook in geval we op startplaats 3 zitten in no time daar. en verkijk je er niet op...1800 meter met je vliegspullen lopen is ver...heeeeel ver!!! En neem dus niet meer mee dan wat je kunt dragen cq op je fiets houden. Met een rugzak en een fietstas (waar je bv ook een model etc, in kunt doen) + een opgebouwd model in de hand ben je comfortabel uitgerust.

    Heb je geen fietsje...tja...even googelen...
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Even mijn duit in t zakje.

    Henk overdrijft in dit geval zeker niet. Het is echt zwaar en ver met al je spullen de heide op te gaan. En vooral de mensen die voor het eerst zoiets als dit ondernemen nemen veel te veel spullen mee. Dus bedenk goed wat je echt nodig hebt en wat niet. Zelf heb ik een grote rugzak, met zitje eraan vast en een modellenkoffer bij me. Dit valt vaak al tegen. Dus let op met allerlei losse koffers, tassen, koelboxen enzovoort. Naar de startplek toe is nog wel te doen met allerlei spullen. Maar bedenk wel je moet ook terug en die trip valt vaak enorm tegen.

    En mijn grootste tip is probeer elkaar een beetje te helpen.

    Gr.

    Bernard
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    ...
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2018
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik zal erbij zijn maar of die a2 dan gerestaureerd is weet ik niet. Wel heb ik dan ern rc asisted a1 mee en denk ook wel een of meerdere chucks.
    Dir hangt allemaal een beetje af van wat er allemaal met mijzelf gebeurt door die bacterie infectie in 2014. Nog steeds ben ik daar nog niet helemaal van hersteld. De grootste problemen op dit moment zijn nog de concentratie en het korte termijn geheugen dat slecht tot niet werkt. Maar ja niet gek na 8 operaties en meer dan 35 uur narcose binnen 2 jaar. Dat heeft veel tijd nodig om te herstellen als het al 100% hersteld.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    De wedstrijd/meeting op 2 juni komt dichterbij...ben je er al klaar voor??

    We herhalen nog een keer de spelregels, de veldsituatie inclusief parkeer aanwijzingen en de inrichting van de startlocatie.



    Spelregels VV en Vintage R Assist meeting


    Deze happening is uniek in Nederland en nog nooit eerder hebben we VV en Vintage R Assist bij elkaar op de heide gebracht. Voor de goede orde, veiligheid en ongestoord en prettig vliegen zijn er wel wat spelregels nodig.

    Wat is er die dag te doen:
    - Selectiewedstrijd VV ( Thomas Cup)
    - Recreatief VV vliegen
    - Recreatief Vintage Radio Assist vliegen

    Aansturing:
    Recreatief deel: Henk van Hoorn
    Wedstrijdleiding Thomas Cup: Michiel Faassen en Wout Heine
    Vluchtleiding VRA : de VRA vliegers bij toerbeurt.


    De veld indeling:
    VV en VRA maken op geheel andere wijze gebruik van het terrein en het luchtruim maar door een goede verdeling/indeling van beide kan er gelijktijdig gevlogen worden zonder elkaar te storen of in elkaars vaar...vlieg...water te komen.

    De situatie schets:
    Met je positie NAAR de wind toe gekeerd hebben we de Pitts centraal. Hier verblijven we allemaal en maken we onze modellen vlieg gereed.

    Het startgebied voor de Vrije Vlucht is aan de rechter kant van de Pitts.
    - F1B en F1Q modellen maken na de start een rechter bocht dus gaan van de Pitts af. Heb je een VV model welke een afwijkend patroon vliegt ga dan ver genoeg van de Pitts af aan de rechter kant.
    - F1A en andere VV Lijnstart zweef modellen worden gestart vanuit die zelfde startpositie en vervolgens gaan de vliegers ergens hengelen naar thermiek. Doe dit dusdanig dat het model tijdens het hengelen niet in het circuitgebied van de VRA komt.

    De VRA vliegers gaan tbv de start naar de rand van het circuit gebied en gaan bij de windzak staan. Die zal op 25 meter afstand aan de linker zijde van de Pitts zijn. Het circuit gebied is 100 x 200 meter.
    De circuit richting is linkshandig...dus van de Pitts af.


    Meeting-Garderen.jpg


    Doorgang van de Wedstrijd/ Meeting:

    Dit wordt door de wedstrijdleiding bepaald en zo mogelijk zullen we de beslissing op de vrijdag voorafgaande nemen en op vrijdagavond in de vooravond hier publiceren. Verder zal er dan ook nog een telefoonnummer ter beschikking zijn tbv doorgangs info.

    Locatie op de heide:
    Ook dit wordt door de wedstrijdleiding bepaald

    Verkassen:
    VV modellen hebben een vlieguitloop nodig ( benedenwinds). Mocht in de loop van de dag de wind dusdanig draaien dat die uitloop niet meer toereikend is dan gaan we verkassen. Beslissing ligt bij de wedstrijd leiding maar we zullen proberen een dusdanige startlocatie te kiezen dat verkassen zo mogelijk kan worden voorkomen.

    Vluchtleiding VRA:
    Deze wordt bij toerbeurt door de VRA vliegers zelf verzorgt. Gedurende een kwartiertje verzorg je het toezicht en sta je bij de windzak en help je de vliegers uitkijken en waarschuw je ze indien er een VV kist in de buurt komt. Ook wanneer er buiten het circuit gevlogen wordt dient er voldoende afstand tot eventuele VV kisten in acht genomen te worden en assisteer je daarin.
    Zodra je "dienst" er op zit geef je het toezicht door aan een collega VRA vlieger, etc, etc.

    Voorrangs regels:
    Vrije Vlucht modellen zijn onvoorspelbaar qua koers en hoogte en dienen ten alle tijde door de VRA vliegers voorrang verleend te worden.
    Mandragende luchtvaartuigen hebben altijd voorrang op VRA modellen.

    WA verzekering:
    Alle vliegers dienen of lid van de KNVvL te zijn of een geldige WA verzekering bezitten. Mogelijk zal op de vliegdag hierna gevraagd worden.


    De Speulderheide:


    Hulpmiddel voor het vinden van de Speulderheide en de parkeerplaats is navigatie adres Hessenmeer 48 , Ermelo

    In de onmiddellijke omgeving van het Speulderveld ( de heide waar we bijna al onze VV wedstrijden hebben en waar de VV en VRA meeting ook is) zitten meerdere campings.

    Zeer waarschijnlijk gaan we met meerdere gezinnen en bij een goede weersvoorspelling daar enkele dagen verblijven...Tzt komt daarover meer info.

    Afhankelijk van de windrichting gaan we ergens op de heide de startplaats inrichten...zie nr 1 t/m 3:


    Garderen 2 juni.jpg




    PARKEREN

    Er kan geparkeerd worden langs de westzijde van de Hessenmeer ( zandweg). DUS NIET AAN WEERSZIJDE PARKEREN ivm vrije doorgang van hulpdiensten. De haaks op de Hessenmeer staande Speulderveldweg is te smal tbv parkeren DUS DAAR NIET PARKEREN ook weer ivm vrije doorgang van hulpdiensten.
    Garderen parkeren.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2018
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    ...
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2018
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Gisteren hebben de ASAP cup gevlogen op Garderen. Begin van de dag beetje motregen maar daarna werd t beter tot op het einde er geen wind meer was.

    Daar waren we getuige van iets dat nog nooit is gebeurd in Nederland. Na de reguliere 5 rondes en de 5 minuten fly off, werd er gekozen voor een 10 minuten fly off. In de klasse F1B gaf dit de doorslag en was het podium bekend.

    Echter bij F1A vlogen 3 deelnemers de 10 minuten vol. Dus was er een 2e fly off nodig met een max van 15 minuten. 2 van de 3 haalden de tijd niet. De uiteindelijke winnaar vloog iets meer dan 10 minuten. Het is dat de timer niet langer dan 10 minuten kan ingesteld worden anders was de volle 15 minuten zeker mogelijk. En alles bleef nog op het veld ook. Uniek voor Nederland en internationaal komt dit ook nagenoeg niet voor. Hopen op mooi weer over 2 weken dat we dit kunnen herhalen.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Ik kom met Tomboy en Perilous Pal
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2018
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    ...
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2018
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    upload_2018-5-22_16-51-33.png
    Bij deze mijn twee Wakefield modellen voor het evenement.

    Voorzien van nieuw tissue en rubber, thanks to Bernard (@BBruins ) en Henk (@Énke Blériot )

    Tijdens het restaureren merkte ik wel dat het hout inmiddels erg bros is geworden en bij een paar hand teststartjes vandaag dat de trim ook ver te zoeken is.

    Op hoop van zegen dus: ik ben benieuwd of ik de oude dames nog enigszins aan het vliegen kan krijgen en ze het een paar vluchtjes volhouden.

    Voor belangstellenden:

    DE 172 is 50 jaar oud en heeft een respectabele wedstrijd staat van dienst.

    DE 191 is 45 jaar oud, was eerst opgezet als slow-climber met lange motor maar dat vloog voor geen meter.

    Daarna ingekort naar mijn normale configuratie, maar heeft als dusdanig nooit meer gevlogen.

    D 191 is voorzien van een zeer eenvoudig zelf te maken ''Montreal stop'' en rudder aansturing via een door mij bedacht torsiesysteem.
     
    BBruins, crins, Ton van Munsteren en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina