Hoi,
Vstabi is een goed systeem. Ik heb het momenteel in mijn MP/e en wordt dit weekend ingebouwd in mijn NT (beide van Henseleit)
Vstabi was oorspronkelijk bedoeld voor schaal heli's. Omdat schaal rotorkoppen een meerblad kop hebben, of twee hoofdbladen zonder paddels waren de vlieg eigenschappen niet erg fijn. Daarop heeft Ulrich Röhr de Vstabi bedacht (Daar is die al jaren mee bezig geweest)
Ongeveer 4 jaar geleden begon ook Ron Sebastian de Vstabi te testen en wat bleek. Het was ook uitermate geschikt voor de 3D heli wereld. Dat is dan nog flink getest en geupdate etc..
Dan een jaar later is de Vstabi RS-editie op de markt gekomen, die "maar" 2 assen stabiliseerde (dus niet de heckrotor). Helaas bleek de samenwerking tussen Ron en Uli niet het gewenste resultaat. Niks te nadelen van Ron, maar die kon niet de GROTE productie uitleveren / laten maken. Daar is dan Mikado erbij gekomen. En sinds 3 jaar is het dan nu zo als iedereen het kent.
Momenteel wordt de Vstabi dus alleen verkocht door Mikado. En vlieg ook ik ;-) een beetje reclame voor mikado.. (en nog wat andere merken)
Ok,, de vraag !!
Of Vstabi iets voor jouw is.... Je moet je dan een paar vragen stellen
- Beperkt de paddel kop je momenteel?
- Is het systeem je 650 Euro waard?
- Ben je bereid je flink in de software te duiken. Je moet toch wel redelijk wat van instellen van heli's weten
- Vlieg je electro of vebrandingsmotor? Vstabi werkt het "beste" bij electro heli's. Waarom?
a geeft een langere vliegduur op 1 akku
b elektro heli's hebben veel minder trillingen (na goed instellen) / bij verbrandings heli's kan dan wel eens in combi met Vstabi tot problemen leiden
- Verder moet je de heli uitrusten met STERKE DIGI servo's omdat de rotorkop DIRECT wordt aangestuurd, dus geen pitsch-compensator er meer in. De truck is dan bijvoorbeeld op 2s Lipo's te nemen voor je ontvanger
- Ben je een 3D of schaal vlieger. (Voor beginners / FAI is dit systeem zeker niet geschikt)
Zo dat is het ongeveer, de keuze ligt helemaal aan jouw.... Ik ben er echt verliefd op, niet omdat het een sponsor is, maar de mijn MP/e is gewoon nog wendbaarder / sneller / en vliegt langer op 1 akku.
Groeten
Roel
PS je krijgt er wel een van de beste heckrotor gyros in combi bij ;-)
PSS
Willkommen bei Eheli-Tuning heeft de ac-3x een iets goed kopere Vstabi.. Maar nog helemaal nieuw.. dus daar heb ik geen info's over