vtol jet?

ik vroeg me af of er al mensen zijn geweest die een harrier of een anderstraalvliegtuig dat verticaal kan opstijgen zijn gebouwd of althans pogingen daartoe?
ik ben zelf opzoek naar hoe de echte versies eruit zien. ik wil weten of dit een beetje te doen( je zit natuurlijk met de controle dan... maar misschien heeft iemand daar al iets op gevonden?)

er bestaan maar er maar 2 de harrier en de F-35. maar of deze bestaan in modelbouw dat betwijfel ik. lijkt mij wel leuk al je dat kan met je model. alvast vel succes met het zoeken

Ik heb wel eens tekeningen gezien en ook een deels gebouwde harrier maar of het ook echt goed gevlogen heeft......

ik ben op rcgroups er wel een gevonden maar die was totaal gebaseerd vtol en kon niet omschakelen naar normale voorwaartse vlucht...en ook iemand die het met een turbine heeft gedaan, die zag er wel super gaaf uit

ik denk dat het systeem van de F-35 niet zo makkelijk te maken is voor modelbouw, een fan steken waar hij normaal zit waarvan je de uitlaat net als de echte naar beneden kan richten en nog een fan vooraan horizontaal plaatsen die je appart kunt bedienen. maar om deze gelijk te krijgen aan elkaar word denk ik wel zeer moeilijk. maar de 1:1 F-35 is wel beter dan de Harrier omdat hij veel beter te handelen is in hover stand en zachter kan landen omdat hij geen probleem heeft met valse lucht aan te zuigen wat de Harrier wel heeft

een f-35 lijkt makkelijker te vliegen maar dat komt alleen omdat die fly-by-wire is zonder super snelle boordcomputer komt hij waarschijnlijk niet van de grond...dat komt mede doordat de nieuwe generatie fighters zeer instabiel ontworpen zijn, ze kunnen niet uit zichzelf in de lucht blijven...
maar het is idd erg lastig voor in een modelvliegtuig

ik stel voor om een stuk of 3 giro's te kopen, hoef je om op te stijgen alleen maar iets meer gas te geven en dan gaat ie al :) (en mooi recht ook)

ik ga het binnenkort proberen iig :)

he wat is een beetje een goede EDF combi onder de 100 euro?
ik dacht zelf aan een 3300 of 4700 kv brushless motor van rctechnics met een hyperflow of een andere niet te dure met een goede regelaar met balancer.
heb jullie andere ideeen die een beetje betaalbaar zijn?
en wat zou een hacker combi kosten? in verband met later...

ff iets ander, zou he nut hebben om een paar edf's achter elkaar te plaatsen? voor in een klein delta achtig ding met van die gws 40mm edfs...

ik principe zou daarbij een hogere efficiency moeten worden gehaald, maar of de kosten en het geicht opwegen tegen de minimale % vliegtijd die je er mee wint is maar de vraag. je kunt volgens mij beter een goed afgestelde setup met 1 grote fan hebben. (lichter, goedkoper, net zo goed)

op lipoly.de kan je ook een gws 40mm fan kopen en als je er dan een feigao met een 2 of 3 cell 350mah pakje bij doet dan moet je een model van zo'n 120g wel aardig hard kunne laten gaan denk ik... of zijn er nog andere alternatieve?
het is bedoelt voor een f-117 achtig ontwerp

klinkt goed :)

(je hoeft dus geen 3 feigao's te kopen en 3 edf's en 3 regelaars.. enige wat je er mee bereikt is meer druk, maar zonder goed gebouwde uitlaat heeft dat dus ook geen zin. ;) :))

nee nu bedoel ik er gwn één, ik vroeg dat omdat die standaard brushed fan goedkoop was en je er maar een regelaar voor kan gebruiken en met brushless is alles zoiezo duurder en je moet ook 2 regelaars gebruiken dan(of meer...).
ik vind namelijk edf's, brushless en klein erg cool en hiermee kan je het combineren en de prijs vind ik aardig mee vallen (wat ik schat te nemen kost 150 met verzend kosten, dan hoef ik alleen nog een afstandsbediening te kopen (mijn oude is nogal slecht))

daarom, brushless + gws mini edf is erg leuk :D, en ik zal ook nog de site van www.aircraft-world.com aanbevelen, daar is verzendern standaard 2 dollar 50 cent (ongeveer 2 euro) en ze hebben daar hele mooie spullen voor eeen goede prijs :) (weet alleen niet zeker of ze de edf daar hebben, d8 het wel..)

ik ga denk ik toch de meeste dingen op lipoly kopen is uiteindelijk goedkoper...ze hebben daar feigao's die speciaal voor mini edf zijn (staat er tenminste) ik denk dat ik daarbij voor de zekerheid een redelijk grote hacker regelaar neem 30A, dat zal toch wel genoeg moeten zijn? nu zit ik te twijfelen over de lipo, die van lipoly zijn niet echt veel soeps net als de kleine servo's... dus ik wou bij rctechnics een 2 of 3cell 460mah packje kopen, wat is beter 2 of 3 cell en hoelang kan je vooruit met 460 mah?

dit is niet geheel offtopic want ik ga een beetje spelen met vershillend vtol ontwerpen, maar omdat ik heel klein erg leuk vind vraag ik hiernaar....

moet je kijken naar gewicht van het motortje, dat keer 3, en delen door het celvoltage dat je wilt gebruiken, dan heb je het aantal amperes (oor je regelaar, iets overbemeten, voor je accupack kun je dan zien hoe lang je kan vliegen) hoeveel amperes de motor trekt op een gegeven aantal cellen bij een gegeven fan weet ik dus niet, dat moet je aan en ander vragen.. (denk dat de motor bij 3 cellen wel aan zn max vermogen zit..)

dat snap ik ff niet gewicht motor? op de site van feigao staat dat ze het best werken met 2 cell lipo's.
1208428:5300KV
Maximum current: 5A
Internal Resistance:0.37ohm
Without load:0.5A
Good for EDF50
deze ga ik nemen met een 30A hacker regelaar moet wel genoeg zijn toch?

regelaar van 15A zou al goed moeten zijn ;) Als die motor 10A doet gaat hij al snel achteruit...

kan ik dan beter de Hacker X-12 of de Hacker X-20 nemen?
wrm ik zo'n grote regelaar wou nemen was omdat ik dacht dat de meeste edf nogal veel stroom vreten...

Back