Vulture

RC-Network

Arno overtuigen van het tegendeel is zinloos :(
Op 15 juli geplaatst, da's dus nog sneller dan de bouw vergde.

Groet

Johnny
(die zijn 2,6 kg aspire graag de schuld had gegeven van middelmatige prestaties ;)

Arno overtuigen van het tegendeel is zinloos :(
Op 15 juli geplaatst, da's dus nog sneller dan de bouw vergde.

Groet

Johnny

Een korte uitleg dan Johnny
Wanneer je na 3 vliegdagen met 6 vliegsessies en in totaal iets van 40 vluchten vaststeld, dat een toestel niet helemaal dat is wat je wilde, heb je twee mogelijkheden. Simpelweg doorgaan of proberen een splinternieuwe kist te verkopen (om zo niet, veel geld te verspelen).
Mijn keuze was dus snel gemaakt :rolleyes:

Een weloverwogen beslissing dan......daar zul je mij dan verder niet over horen.

Zijn de niet volgens verwachting zijnde vliegeigenschappen/prestaties op het gewicht te herleiden?

Een korte uitleg dan Johnny
Wanneer je na 3 vliegdagen met 6 vliegsessies en in totaal iets van 40 vluchten vaststeld, dat een toestel niet helemaal dat is wat je wilde, heb je twee mogelijkheden. Simpelweg doorgaan of proberen een splinternieuwe kist te verkopen (om zo niet, veel geld te verspelen).
Mijn keuze was dus snel gemaakt :rolleyes:

Tja je hebt natuurlijk altijd de Übermensch die denkt dat hij in zo'n korte tijd een model fatsoenlijk kan afstellen en dan al weet dat het aan het model ligt en niet aan hem.:rolleyes:

Als een kist je niet bevalt, bevalt hij niet. En dan kun je 2 dingen doen: Hem houden en erniet echt blij mee zijn of hem weer weg doen. Ik kan Arno daar wel in volgen.

Ik dacht dat hij hem alleen maar weg deed omdat hij hem te zwaar vond.

Als een kist je niet bevalt, bevalt hij niet. En dan kun je 2 dingen doen: Hem houden en erniet echt blij mee zijn of hem weer weg doen. Ik kan Arno daar wel in volgen.

Ik dacht dat hij hem alleen maar weg deed omdat hij hem te zwaar vond.

Ik weet uit eigen ervaring dat een niet goed afgesteld model een totaal verkeerde indruk geeft. Ik heb het zelf met de Supra gehad ik vond het een bagger model tot dat een gerenommeerde F3J vlieger mij leerde hoe je een model goed moest afstellen en dit leverde een verschil van dag en nacht op.
Ik heb toen geleerd dat ontwerp afstellingen een basis is om vanuit verder op te borduren en dit geld ook voor het zwaarte punt ik vlieg bijvoorbeeld de Supra 12 mm verder naar achterliggend zwaartepunt als aangegeven.

Maar zoals al vermeld Arno overtuig je niet die is al overtuigd van zichzelf.

Ook zijn opmerking dat het geen F5J model is slaat nog kant nog wal voor Nederland zou het een goed model zijn omdat hier meer wind staat.
Ik vlieg hier in Nederland mijn Satori en Auris met wat ballast terwijl ik bij ons in zuid Duitsland de ballast eruit kan doen omdat er minder wind is

@ Arno

Voor de duidelijkheid, ik heb alleen de link gepost om duidelijk te maken dat de manmoedige pogingen om je te overtuigen dat mogelijk de Vulture voor NL omstanigheden zo gek nog niet is, nutteloos waren.
Je hebt de kist op een haar na al verkocht.

Of iemand in staat is in die korte tijd een kist goed te beoordelen daar heb ik geen uitspraak over gedaan.

Wens je veel plezier met je vervangende aankoop!

Groet

Johnny

Een weloverwogen beslissing dan......daar zul je mij dan verder niet over horen.

Zijn de niet volgens verwachting zijnde vliegeigenschappen/prestaties op het gewicht te herleiden?

Nee, niet alleen het gewicht speelde een rol. Hoewel iedereen hier, daar boven op springt, waren het meer de verhoudingen van het toestel zelf die mij lieten besluiten om snel, heel snel weer afstand te doen van deze kist.
Ik wil zeker de bouwer van de Vulture niet aanvallen maar alles wat de neus te lang was (45 cm) was de staartboom te kort. Dit is zonder meer gedaan om de relatief zware staartkonstruktie te compenseren ! Met een te korte hefboomsarm krijg je een toestel dat relatief moeilijk een "makkelijke/mooie" bocht draait in een bel. Dan is simpelweg te veel stuur input nodig wat weer ten koste gaat van het rendement. Ook het spelen met het zwp over een brede range kon dit niet echt verbeteren.
Vandaar dan ook dat ik vrij snel van mening was dat hier mee door gaan geen zin had.

vind het spijtig Arno dat je de vulture zo snel hebt weggedaan.
vlieg zelf ook met de vulture met een vlieggewicht van 2200 gr en is een zaligheid om mee te vliegen.
Hij draait bij manier van spreken om zijn eigen as als je wil en pikt de belletjes op gelijk niets.

Ik heb Arno's motivatie gelezen.
Ik heb Arno ook een paar keer meegemaakt met vliegen.
Als je een 7 meter bak van pakweg 10-12 kg omhoog laat slepen, die op 60-80 m hoogt loskoppelt omdat je een thermiekbel denkt te voelen, vervolgens tot 3x toe richting hoog cirkelt, dan denk ik dat je heel subtiel kunt vliegen. Subtieler dan ik, en menig ander in ieder geval. En dan heb je ook veel meer last/irritatie van kleine onvolkomenheden van een kist waar jij en ik mogelijk niets van zouden merken ...

Mijn Vulture eindelijk ingevlogen vorig weekend, log van de 3e vlucht:
15506264598_06a5e6a672_b.jpg

ging al redelijk goed, na hoogte bijtrimmen,in 2 keer, naar 140 mm boven onderkant richtingsroer ipv 134 zoals vermeld bij Hyperflight

15634145622_0a7ffb9df6_b.jpg

om het zwaartepunt op 95 mm te krijgen moest er ondanks de extreem lange neus 100 g bij vooraan

15042454265_abbf2e7a87_c.jpg

en dan is mijn goedkoop motortje al zwaarder dan wat meestal wordt gebruikt

gewicht nu 2244g, met wat lood helemaal vooraan en zwaartepunt op 100 mm hoop ik onder de 2200g te raken, zonder lood kom ik op 2144g met zwaartepunt op 110mm...

Waar liggen de zwaartepunten bij andere Vultures?

Er was wat wind, gewicht bleek niet direct een nadeel...

hey Wim,
Het cg ligt bij mij op 105 mm bij heel rustig weer en bij wat winderiger weer zoals vandaag ligt het ongeveer op 95 mm.
mijn totaal gewicht met lipo van 1800 mah ligt op 2200 gr.
En voor vandaag was het eigenlijk te weinig want hij vloog meer achteruit dan vooruit.

Ik ben op zoek naar een betaalbare F5J kist en lees op de diverse fora goede berichten over de Vulture.

Ik heb nog een aantal vragen:

Ik lees dat hij aardig om kan gaan met wat stevigere wind. Ik vlieg aan de kust dus ik moet een toestel die een beetje tegen de wind in komt.

1: Maar ik vraag mij wel af of het toestel ook langzaam te vliegen is. Ik heb nu enkele toestellen met een MH32 profiel en die vliegen aardig rap door - maar dat zoek ik niet. Ik wil van die mooie, statige - liefst nauwe - cirkels kunnen vliegen.

2: Ook lees ik dat het motorschot EN de hevels aan de ailerons en flaps al zijn voor-gemonteerd en ook de sleuven in de vleugels zijn al aangebracht. Servos instaleren is een kwestie van een servo frame plakken en servo's monteren: Dat hoor je eigenlijk nooit Klopt dit?

3: Ik lees dat de aansturing van het stabilo niet zo goed loopt of wat problemen geeft. Wat is de aard van de uitdaging en wat zijn jullie ervaringen hier?

4: en als laatste hoor ik dat hij voor rond de 750 Euro te koop is. Maar waar?

Dank!!

Roger

De "dealer" prijzen ex BTW ex verzendkosten/verzekering.
Maar misschien rekent ie ook wel geen BTW.. de antwoorden zijn altijd heel vaag.
Hij kan iets meer vragen voor speciale kleurcombinaties, dat is ongeveer 50 euro.

d-box/ f3j( x-tail)model=660 euro
d-box/ E(x-tail)model=672 euro

Full carbon/ f3j(x-tail)model=760euro
Full carbon/ E(x-tail)model=772euro

d-box/ f3j(v-tail) model=600 euro
d-box/E(v-tail) model=612 euro

Full carbon/ f3j(v-tail)model=660euro
Full carbon/E(v-tail)model=672euro

Dank voor jullie antwoorden.

Ik wil in ieder geval een X tail en een Electro versie. dan heb ik nog twee keuzes, D-box of Full Carbon.

Wat raden jullie aan? Ik ben van plan wedstrijden te vliegen F5J) maar verder geen gekke dingen. Ga ik Full Carbon nodig hebben?

In post #18 las ik dat de roerhoorntjes zijn voorgemonteerd, dacht al dat ik het ergens gelezen had.... :)

Maar mijn eerste vraag:

natuurlijk heb ik gelezen dat Arno vindt dat het netjes draaien van bochten een uitdaging is om rede van de korte startboom. Maar ik vraag me af of ik, als beginnende F5J vlieger, dit ga merken...

Ik zoek een goed toestel dat bij mijn huidige ervaring past en ik denk niet dat ik het ga merken als ik naar een ander nievau ga (ja, wel in mijn portemonaie)

en mijn derde vraag: is de aansturing van het stabilo slecht ontworpen?

Dank

Back