Vuurtoren klasse?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 9 mrt 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen zondag aan het zeilen met m'n Seawind, wordt ik aangesproken door een meneer die twee zeilboten van 130 cm lang thuis had staan en wel wat hulp wilde bij het optuigen en afstellen.

    De volgende dag eens wezen kijken en inderdaad: twee knikspant rompen van polyester die opgetuigd amper onder het plafond passen. Geschat 130 x 40 cm, mast iets van anderhalve meter.
    Volgens de eigenaar werd ooit met deze boten gezeild op de Loosdrechtse plassen, de ene boot is van z'n zoon geweest, de andere heeft 'ie in Breda op de kop getikt.

    Aluminium buis als mast en rondhouten, grootzeil als een surfzeil over de mast en zeilen van een relatief zwaar soort mylar, transparant met wapening. Zeilteken een 'V' en uitbundig veel rood/groene telltales aan grootzeil en fok.

    Het lijkt me dat de rompen uit een mal komen, en dat iedere zeiler er zelf een dek op zette, van hout of polyester. Twee grote ronde openingen aan dek om bij het binnenwerk te komen; een Graupner tweekanaals ontvanger, standaard servo en een Hitec winch, zender is een Graupner CX-40 SSM (AM 40MHz).
    Ontvangerpakket vier sub-C NiCad cellen (geel met zwarte opdruk, 1800mAh) en bij iedere boot een langzaamlader met 500mAh, 3 x150mA en 50 mAh uitgangen. (Nostalgie voor mij, want ik begon met een Graupner Ultra Duo Plus 30.)

    Het houten binnenwerk 6 en 18 mm multiplex, ziet eruit alsof het met een kettingzaag is gedaan en is met PU in de romp gelijmd, dat begint hier en daar los te laten, dus de winch doet een vrolijk hupje als 'ie moet halen...
    Omdat met deze zender geen servoweg begrenzing mogelijk is, is de lengte schoot die wordt bewogen véél te lang, bij de knuppel nét over de helft zit de giek al tegen de verstaging aan. Dit is bij beide boten zo, dus ik denk dat de bedenker hier onvoldoende kaas van gegeten heeft, om het mechanisch met een extra katrol op te lossen, komt goed.
    De winch zit aan bakboord, overdwars met de rondlopende lijn via twee haakse dekdoorvoeren naar het katrol op de boeg. Als ik de constructie zo bekijk, lijkt het erop dat is de winch geplaatst vóór het dek er op ging, want bij de uiterste schroeven kom je niet zonder vingers met extra geledingen...

    Ik heb nog geen gelegenheid gehad om foto's te maken, dat komt nog wel, want ik help de eigenaar met het vaarklaar maken, wat bij één boot op een revisie neerkomt, dus ik kom er nog wel eens.

    Heeft iemand weet van deze klasse en z'n herkomst?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2021
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ben benieuwd naar de foto's Jan. Het klinkt niet als de meest elegante bootjes. 40 cm breed op 130cm is wel behoorlijk breed. beetje 70er jaren IOR model.
    Maar natuurlijk erg leuk om weer aan het varen te krijgen.
    succes
    Hay
     

Deel Deze Pagina