(W)elke zwever voor (W)elk weer ????

Ik weet niet hoe het jullie vergaat met de mogelijkheid om te kunnen zweven de laatste 8 weken? Hier in het zuiden heb ik op mijn windmeter alleen nog maar windkrachten tussen de 3 en 4 baufort gehad. Als je dan naar het open veld gaat is het meestal nog meer.
Als het regend heb ik er vrede mee dat er niet gevlogen kan worden.
Voor een beedje kou ben ik niet bang en ga ik vliegen!!
Maar het is ronduit frustrerend indien het mooi weer is, met lekkere temperaturen, maar met een wind waarbij al mijn zwevers achteruit vliegen.
Stelling/optie:
- Ik heb groot gelijk en moet zuinig zijn op mijn zwevers...vette pech.
-Ik ben een schijterd en moet gewoon het risico lopen.....
- Ik moet " andere" zwevers gaan aanschaffen die bij deze wind WEL goed vliegen
- ik moet bij Raymond in de wijk gaan wonen en gezellig met hem gaan hellingvliegen.

Bij optie 1 kan ik beter indoor gaan vliegen hetgeen automatisch leidt tot optie 3

Optie 4 is geen haalbare kaart ondanks dat Raymond een sympathieke kerel is.
Je zult ook zien als ik daar ga wonen dat er dan alleen maar oostenwind is en dat wil ik hem niet aandoen

Optie 2 leidt automatisch tot optie 3 dus kan ik beter optie 2 overslaan.

In alle gevallen kom ik op optie 3 uit dus moet ik bij mijn mede form-leden gaan raadplegen
(W)elke zwever voor (W)elk weer??

Ik hoop dat dit tot leuke discussies en adviezen gaat leiden.

DUS WAT MOET IK DOEN en/of WELKE ZWEVER HEB IK NODIG bij meer dan 3 a 4 Baufort.

Willem P

Laatst bewerkt:
met 3-4 beaufort heb je een wat zwaardere zwever nodig met een vlot profiel. iets a la f3b of zo. Die komt zeker vooruit. Nadeel van veel wind is echter in het vlakke land dat de thermiek verwaait, dus bovenblijven is dan lastig. 3 bft moet toch wel te doen zijn.

Kleppen helpen ook, vooral in de speedstand, dan kom je makkelijker vooruit.

Tja Willem, zwevers met een wat hogere vleugelbelasting (in het algemeen) en een niet te dik profiel zou ik als eerste zeggen. Arjan's Hurri kan (woord/letterspeling) volgens mij nog prima met windkracht 4 uit de voeten bijvoorbeeld. De Gewalt ASW heeft er ook minder last van :) Zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer te bedenken.

Ik zou het met de onlangs verworven Daedalus ook wel aandurven. Ongetwijfeld zullen de mede forummers dit lijstje verde completeren

Moet ik het ook nog zoeken in grote of kleine zwevers?(sommige antwoorden weet ik wel maar er zijn vast wel forum leden die ook met deze vraag zitten)Een grote lichte (thermiek)zwever kan slecht uit de voeten bij veel wind dus ben je aangewezen op een kleine zware zwever....maar zweef je dan nog wel??
IS ER EEN TUSSENWEG?

Kunnen jullie ook minder vliegen met deze wind? of zijn jullie nu aan het vliegen?

Laatst bewerkt:
Kijk en oordeel zelf. Vlak land, en harde wind.
[82631] furio

Met mijn kleine 2m GEM, die een redelijk vlot MH32 profiel heeft, en snel gevlogen kan worden, bleef ik toch echt niet langer dan een een minuut of twee a drie boven. Berrie's Furio kwam met ballast (tweede deel van de video) goed tegen de wind in, en scoorde volgens mij een vlucht van 8 minuten door elk zuchtje thermiek met de vario op te sporen en te benutten.

Laatst bewerkt door een moderator:
een F3J zoals een dragonfly ofzo? houtbouw, maar toch relatief zwaar te belasten. ofwel een hotliner dingetje?

ik denk dat als je al een stevige kist wil voor op hellingen een starlight F3J ofzo.
naar F3B toestellen zou ik niet gaan, want die zijn zowiso al iets zwaarder gebouwd, en met als gevolg.... sneller beneden.

ik heb een zwever, met een "wortmann FX 63-100" profiel en dat is een prima thermiekzwever, en ik gebruik heb evenals hellingzwever tot 5beaufort, en dan gaat ie nog lekker met wat ballast :)

Hoi Willem,
Afmetingen en gewicht maken naar mijn idee weinig uit. Je moet een zwever hebben die een beetje vaart kan maken en effectieve rolroeren heeft om bij vlagen snel te kunnen corrigeren.
Zoals Jako al zei (als het Vintage moet blijven): mijn Simprop Hurricane gaat prima tot aan windkracht 4. Die is redelijk zwaar (2400 gram) maar heeft vooral een profiel wat goed "loopt". Tot mijn eigen verbazing is mijn Wik Salto ook prima te vliegen, zelfs met windkracht 5. Die weegt slecht 1400 gram bij 230 cm span maar heeft ook aardig de sokken erin (zoals bewezen op het treffen in Boxmeer toch?).

Leuk is het dan trouwens niet echt hoor. Thermiek uitdraaien is er niet bij en je moet erg op je hoede zijn.Maar ja...da's nog altijd beter dan thuis blijven.

Ik denk dat de meeste meer acro-georiënteerde zwevers het prima doen. Op die kalme dagen kun je ze beter thuis laten.

Bedankt voor jullie reacties, mogelijk heb ik zelf een zwever die hiervoor in aanmerking komt, de Circe D36. Deze heeft een dunner profiel en een grotere vleugelbelasting.

Kom gewoon lekker bij mij in de wijk wonen!

De optie voor F3J vliegtuigen is al meerdere malen geopperd. Het grote voordeel van die vliegtuigen is dat ze bij zeer mager (windstil) weer bij niets al omhoog gaan, en dat ze bij wat meer wind een beetje vaart kunnen maken. Door hun welvingskleppen hebben ze een lekker breed snelheidsbereik. Ik zou een F3B kist wel aan kunnen raden, deze zijn inderdaad wat zwaarder gebouwd, maar door de gekozen profielen is het snelheidsbereik meestal nog wat groter. En ze thermieken ook uitstekend. De erg lichte F3J kisten krijgen bij veel wind ook al wat meer moeite. Een ballastsysteem zou ik indien mogelijk altijd inbouwen, dan wordt je gewicht variabel en kan je het aanpassen aan de omstandigheden.

Ik heb zelf een Topmodel Fantasy, een gemotoriseerd F3J-achtige kist, maar dan een stuk zwaarder (3,1 kg). Net als Prop-er's GEM met een MH32 profiel. Ik vind het een ideaal ding. Niet te duur in aanschaf (een glasbak kost je minstens het dubbele, kool 3x), breed snelheidsbereik en het vliegt heerlijk. Ja, met mager weer kom ik iets minder makkelijk boven dan een echte F3J kist en ik zal bij dood weer net wat eerder beneden zijn. Maar ik kan wel bij wind lang door blijven vliegen en thermieken doet hij goed genoeg naar mijn zin. Er is evt ook een ongemotoriseerde versie (Elixir), maar die is nauwelijks lichter (veel lood nodig). De fantasy is niet te ballasten, maar dat is ook niet nodig. Hij is zwaar en [URL="
genoeg[/URL]. Dit ding kan ik echt met elk weertype vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Willem ik deel jou frustratie van de laatste weken. Ik ben een herintreder en dus wil ik met weinig wind mijzelf weer invliegen.

Bij welke windsnelheden geven julle het mestaal op? Ik heb het over gewoon vliegen een niet slope soaring.

Ik vlieg met een stock EZ* en blijf thuis als het wind boven de 10 km/h komt. Dit lijkt te betekenen dat ik bijna nooit kan vliegen!

Hey Raymond, dat jij niet met de optie komt om met een DLG te gaan vliegen :mrgreen:

Ik vlieg bij 3 en 4 bft gewoon heerlijk met een verzwaarde DLG. Gooi er 60 tot 115 gram lood in zodat het vlieggewicht tussen de 350 en 400 gram komt. Geen enkel probleem.
Starthoogtes zijn bij wat wind lekker hoog en gaan richting de 60 meter!! Lopen tegen de wind is ook geen probleem. Wel even de flaps in de juiste stand zetten.

Eeen lekkere allroundkist voor windstil en tot 5 bft????
F3K!!!!!

Geen lieren, accu's maar zo uit het handje hup de thermiek in. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Da's waar. Mijn Turbo DLG gooi ik ook bij alle winden de lucht in.
@Rishi, 10 tot 13 knopen is voor mij de grens van leuk. Bij een knoop of 20 stop ik er mee.
Deze site is handig: aan de lange poot zie je waar de wind vandaan komt, de "haakjes" geven de kracht aan. Een kort streepje is 5 knopen, een lange is 10 knopen. En de kleur geeft dezelfde indicatie. Tussen blauw en groen ligt voor mij de grens ongeveer.

Meteo Maastricht - Windverwachting Benelux

@PH_AJH, ik denk dat jij veel ervaring hebt, voor mij is 20 km/h nog steeds een beetje teveel maar ik denk dat ik het wel gaat proberen met ongeveer 15km/h. Vroeger ging ik gewoon vliegen de wind deed er niet toe en ik heb veel crashes gehad. Nu ben ik mischien iets te voorzichtig geworden. Geduld is mischien wel een schone zaak maar soms krijg je gewoon geneog van!

Ik gebruik Windfinder - wind, wave & weather reports, forecasts & statistics / webcams, satellite images, isobar maps, tides. Is heel overzichtelijk en het geeft ook de actuele situatie aan.

Theo, je hebt gelijk. Helemaal vergeten. Een F3K kist kan je inderdaad heel lang door blijven vliegen. Moet het wel een full-size kist zijn, geen mini. Bovendien is F3K gewoon heel erg leuk om te doen.

Verder nog een algemene opmerking over de beginvragen. Boven windkracht 3 is het in ieder geval erg prettig om rolroeren te hebben. Bij wat hogere windsnelheden zie je dat de turbulentie onevenredig toe gaat nemen. Ik persoonlijk vind het dan niet meer prettig om met een 2-kanaals vliegtuig te vliegen. Je hebt gewoon niet genoeg reactiesnelheid om lekker tegen de turbulentie in te sturen. Daarbij wordt een 2-kanaals kist veel onrustiger bij schuivende windrichting door de V-stelling, een rolroerkist blijft over het algemeen veel rustiger op rol bij turbulentie.

Oké dank voor al deze info ook voor anderen die met de zelfde vragen zaten
Ik ga de Circe eens van stal halen om er meer vliegervaring op te doen
Deze vliegt nl met Pitcheron (draaibare draagvleugels).
Ideaal voor aan de helling??!!

Nu is het in ieder geval wel vlieg weer. Ben net terug. Heb ook nog thermiek gehad. Ik was aan het draaien in het thermiek en ineens kwam er meeuwen met me vliegen.
Op de laatste vlucht wou ik een mooie landing maken, perfect approach en ineens word ze uit de lucht gehaald door een kleine boom, weet je zon boom die er echt niet was, en kwam terecht in een slot. Gelukkig is de bodem dicht getaped en er kwam maar een beetje water naar binnen. Alles doet het nog nu goed laten uitdrogen. De moraal voor de beginner (ik dus) is kijk vooruit en niet alleen naar je kist!

vervelend toch eh, altijd die bomen en paaltjes die zo maar ineens uit de grond schieten vlak bij de landing.
ik vrees dat iedereen wat last heeft van dit veel voorkomend natuurverschijnsel.
en die sloot leek ook ineens veel natter toen je het toestel er uit viste zeker? :p

tja... aan de grond blijven is ook een optie, maar dan had je die machtig sterke bellen niet kunnen voelen onder de vleugels :)

was zalig vliegweer, en zowel de zwever als ik hebben een bruiner tintje gekregen door het lekkere zonnetje

Rishi,
Volgende keer beter alles éérst laten drogen en na een dag (of liever nog 2) proberen of het nog werkt. Als je stromen laat lopen terwijl er water in zit is het zeker kapot. Als ex-watervlieger heb ik dit "the hard way" geleerd :-)

Back